Ha még 8999 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Zsírmáj kezelése, megelőzése – étrend, életmód, gyógynövények

Zsírmáj kezelése, megelőzése étrend, életmód, gyógynövényekA zsírmáj egy igen gyakori, és sajnos egyre csak gyakoribbá váló betegség. Hazánkban milliók élhetnek elzsírosodott májjal, jelentős részük tünetmentesen és diagnosztizálatlanul, legalábbis egészen addig, amíg meg nem jelennek a súlyosabb következmények is. A zsírmáj kialakulásának két legfontosabb okozója az alkohol és az elhízás, tehát alapvetően megfelelő étrend- és életmódbeli változtatásokkal lehet a leghatékonyabban fellépni ellene. Cikkünkben bemutatjuk a zsírmáj megelőzését és visszafordítását segítő lépéseket!

Mi okozza a zsírmájat és miért veszélyes?

Zsírmáj (szteatózis hepatitisz) akkor alakul ki, amikor túlzottan sok zsír (lipid) halmozódik fel a májsejtek belsejében. Az emberi máj normális esetben is tartalmaz valamennyi zsírt, de ha ez a máj tömegének több mint 5-10%-a, akkor már zsírmájról beszélünk.

A zsírmáj kialakulásához számos tényező hozzájárulhat. A túlzott mértékű alkoholfogyasztás úgynevezett alkoholos zsírmájat okoz. Ez az alkoholos májbetegség első stádiuma. Létezik ugyanakkor nem alkoholos eredetű zsírmáj is (angolul: non-alcoholic fatty liver disease, NAFLD). Ebben az esetben kevésbé világos, hogy pontosan mi okozza a betegséget.

A nem alkoholos zsírmáj kapcsolatot mutat az elhízással, magas vércukorszinttel, inzulinrezisztenciával és a magas vérzsírszinttel (különösen a magas trigliceridszinttel). Kevésbé gyakori okok: terhesség (10-15 ezer esetből egyszer fordul elő), hirtelen fogyás, fertőzés (pl. hepatitis C), egyes gyógyszerek (pl. metotrexát-, tamoxifen-, amiodaron-, és valprionsav-tartalmú gyógyszerek), és bizonyos méreganyagoknak (pl. nehézfémeknek) való kitettség.

A máj elzsírosodása egy veszélyes állapot, kezelés nélkül hosszú távon egy sor betegséghez vezethet. Ilyen a krónikus májgyulladás, a máj hegesedése, és a májzsugorodás. A májzsugorodás növeli a májrák és a májelégtelenség kockázatát, melyek akár halálos kimenetelűek is lehetnek.

A zsírmáj mindezek mellett összefüggésbe hozható a 2-es típusú cukorbetegség és a szív- és érrendszeri betegségek magasabb kockázatával, valamint károsíthatja a hasnyálmirigy és a vese működését is.

Milyen tünetei vannak a zsírmájnak?

A zsírmáj sajnos egy alattomos betegség, ami több év vagy évtized alatt alakul ki és hosszú ideig tünetmentes, észrevétlen marad. Egyedül terhességnél, mérgezéseknél, és gyógyszeres kezeléseknél jelentkezik akut zsírmáj, ám ilyen esetek csak nagyon ritkán fordulnak elő.

A zsírmájra utaló tünetek és jelek:

  • fáradtság, gyengeség, levertség
  • teltségérzet, jobb bordaív alatti fájdalom
  • emelkedett májenzimszint (AST, ALT)
  • emelkedett inzulinszint
  • emelkedett trigliceridszint

Komolyabb esetekben étvágytalanság, fogyás is tapasztalható, illetve az egyedüli jellegzetes tünet, a sárgaság már csak akkor jelentkezik, amikor a beteg állapota súlyos és előrehaladott májzsugor alakult ki.

Hogyan szabadulhatsz meg a zsírmájtól?

A zsírmáj a máj egyedülálló regenerálódó képességének köszönhetően a legtöbb esetben visszafordítható. A legjobb persze az, ha alapvetően igyekszel egészségtudatosan élni és megelőzni a betegség kialakulását. Az alábbi tippek mindkét téren segítenek: a megelőzésben és a kezelésben is!

egészséges ételek

Ajánlott ételek

A zsírmáj megszüntetése, megelőzése szempontjából elsődleges feladat az, hogy elérd az egészséges testsúlyodat, helyes táplálkozás és rendszeres testmozgás segítségével. Igyekezz minél inkább növényi alapú étrendet követni, amely gazdag rostokban és sok friss gyümölcsöt és zöldséget, dióféléket és magvakat tartalmaz.

  • Teljes értékű gabonák, például zab, barna rizs, hajdina, quinoa. A zab különösen jó zsírmáj esetén, ugyanis csökkenti a „rossz” (LDL) koleszterin szintjét.
  • Zöld zöldségek. A zöld levelű zöldségek, például a spenót, bordáskel, fodros kel, fejes káposzta, kelkáposzta, rukkola, vagy az orvosi vízitorma, tele vannak antioxidánsokkal. A keresztesvirágú zöldségek (pl. brokkoli, karfiol, torma) csökkentik a máj által felszívott zsír mennyiségét.
  • Hüvelyesek, például csicseriborsó, lencse, zöldborsó, vesebab, fekete bab, fehér bab, pinto bab, földimogyoró. Kiváló forrásai a rostnak, komplex szénhidrátoknak, és fehérjének, valamint segítenek a koleszterin- és vércukorszint kontrollálásában.
  • Dió és egyéb diófélék. Jótékony omega-3 zsírokat biztosítanak, melyek csökkentik a máj zsírszintjét és növelik a „jó” (HDL) koleszterinszintet. A diónak különösen magas az omega-3 tartalma. Egy kutatás szerint a diófogyasztás javíthatja a májműködést a nem alkoholos zsírmájban szenvedő betegeknél.
  • Jó zsírok. Az egyszeresen telítetlen zsírsavak megtalálhatóak például az olíva-, a mogyoró- és a canolaolajban (repceolaj), illetve az avokádóban és a legtöbb diófélében. A lenmag-, a dió-, az avokádó- és a mogyoróolaj remek forrása a többszörösen telítetlen zsírsavaknak. Telített zsírsavakat csakis kókuszolaj használatával vigyél be, és kerüld az állati zsírokat és a pálmaolajat! Igyekezz hidegen sajtolással előállított bio olajakat használni!

Kerülendő ételek

Az alábbi ételeket mindenképpen vedd le a bevásárlólistádról. Gyulladásokat okozhatnak, és feleslegesen növelik a kalóriák, rossz zsírok, és cukrok bevitelét.

  • Feldolgozott élelmiszerek és üres szénhidrátok. A keményítőkben és cukrokban gazdag étrend rontja a zsírmájat, mivel megemeli a vércukor-, inzulin-, és trigliceridszintet. Egy kutatásban azok, akik kalóriabevitelük 40%-ára csökkentették a szénhidrátbevitelüket, jelentősen alacsonyabb májenzimszinttel rendelkeztek, mint a szénhidrátban gazdag étrendet követők, annak ellenére, hogy mindkét csoport ugyanannyi testsúlytól szabadult meg. Kerüld a cukrot, különösen a fehér cukrot, fehér burgonyát, fehér rizst, és a feldolgozott gabonákat! Ne egyél fehér lisztből készült kenyeret, tésztát, és süteményt! A teljes kalóriabevitelednek legfeljebb 10%-a álljon egyszerű szénhidrátokból.
  • Hús. A vörös hús és a feldolgozott hús különösen ártalmas. Legjobb, ha teljesen kiiktatod a húsfogyasztást, de legalábbis korlátozod halra, tengeri herkentyűkre és sovány fehér húsra. Számos kutatás igazolta, hogy a húsfogyasztás növeli a szívbetegség, stroke, 2-es típusú cukorbetegség, elhízás és a halálozás kockázatát. A húsukért tenyésztett állatoknak gyakran hormonokat, antibiotikumokat adnak és fű helyett kukoricával etetik őket. Mindezek miatt a húsuk fogyasztása veszélyes lehet az emberi egészségre.
  • Rossz zsírok. Kutatások kimutatták, hogy a telített zsírokban gazdag étrend fokozhatja a nem alkoholos zsírmáj kockázatát, illetve ronthatja a betegséget. Szakértők az javasolják, hogy a telített zsírok nagy részét helyettesítsük egyszeresen és többszörösen telített zsírsavakkal. Összességében a napi kalóriabevitel 25-30%-a származzon zsírokból.
  • Olajban sült ételek. Nagyon sok zsírt tartalmaznak, ráadásul az étrended kalória- és sótartalmát is jelentősen megnövelik. Az olajban süthető ételek többségét párolva vagy sütőben sütve is el lehet készíteni, az ízük fűszerek és fűszernövények hozzáadásával fokozható.
  • Magas zsírtartalmú tejtermékek. Mivel sok telített zsírsavat tartalmaznak, ezeket is érdemes elkerülni. Ha a tejet teljesen el szeretnéd hagyni, fogyaszthatsz növényi tejeket helyette (pl. mandulatej, kókusztej, rizstej).
  • Só és cukor. A túl sok só hatására fokozódik a szervezet vízvisszatartása, ezért a napi sóbevitelt érdemes 3,75-5 gramm (1500-2000 mg nátrium) körül korlátozni. A hozzáadott cukrokat (pl. édességek, cukros üdítők, szörpök, pékáruk) is kerülni kell, mert növelik a máj zsírszintjét. Mindig olvasd el alaposan az élelmiszerek címkéit, a cukor ugyanis nagyon sokféle ételben ott rejtőzhet!

étrend-kiegészítők

Antioxidánsok, vitaminok és ásványi anyagok

Ha a tápanyagok nem bontódnak le megfelelően, a májsejtek károsodhatnak, ami zsírfelhalmozódáshoz vezet. Szerencsére az antioxidánsok segíthetnek megvédeni a sejteket ettől a károsodástól.

A hasznos antioxidánsokhoz nagyobb mennyiségben hozzájuthatsz zöld tea, nyers fokhagyma, gyümölcsök (különösen bogyós gyümölcsök), zöldségek fogyasztásával. A vitaminok közül a C- és E-vitamin kifejezetten erős antioxidáns hatással rendelkezik. Sok C-vitamin található például a homoktövis bogyóban, csipkebogyóban, paprikában, fekete ribizliben és a kiviben. E-vitaminban gazdag például a dió, mandula, napraforgómag, növényi olajok (pl. olívaolaj), leveles zöldségek.

A legújabb kutatások szerint a D-vitamin, illetve a kálium alacsony szintje szerepet játszhat a nem alkoholos zsírmáj kialakulásában. A szervezet napfény hatására állítja elő a D-vitamint, de októbertől márciusig mindenképp étrend-kiegészítő használatára van szükség! A kálium megtalálható zöldségekben (pl. brokkoli, borsó, édesburgonya), gyümölcsökben (pl. kivi, banán, sárgabarack) és halakban (pl. tőkehal, lazac, szardínia).

A zsírmáj bizonyos nyomelemek hiányával is együtt járhat, gyakori például a cink- és a szelénhiány. Kutatások szerint ezen tápanyagok segíthetnek normalizálni a betegség tüneteit, illetve antioxidáns hatásuknak köszönhetően hozzájárulnak a máj védelméhez és a betegség megelőzéséhez. A diófélék és olajos magvak kitűnő forrásai a cinknek és a szelénnek is (különösen jó választás a brazildió).

Étrend-kiegészítők

Az elmúlt évek, évtizedek tudományos kutatásai több olyan természetes hatóanyagot is beazonosítottak, amely jótékony hatással lehet a máj egészségére.

  • Goji bogyó. A kínai gyógyászatban gyakran használt növény, csordultig van antioxidánsokkal, segíthet a derékbőség csökkentésében.
  • Rezveratrol. A vörös szőlőben található vegyület antioxidáns és gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkezhet.
  • Máriatövis. Segíti a máj egészségének megőrzését, a megfelelő májfunkció fenntartását. Számos kutatás hasznosnak találta zsírmáj esetén, csökkentheti az inzulinrezisztenciát, gyulladást, májkárosodást, és a máj méretét a nem alkoholos zsírmájban szenvedőknél.
  • Karnitin. A karnitin egy aminosav, ami kritikus szerepet játszik a szervezet energiatermelésében. Kutatások szerint segíthet lassítani a nem alkoholos zsírmáj előrehaladását.
  • Kurkumin. A kurkuma legaktívabb összetevője, erős antioxidánsokat tartalmaz. Egy kutatás szerint a kurkumin fogyasztása segít csökkenteni a máj zsírszintjét (kurkumin: 78,9%, hatóanyagmentes placebo: 27,5%).
  • Fokhagyma kivonat. Kutatások szerint a fokhagyma csökkentheti a májkárosodást és a zsír- és kollagénfelhalmozódást. Emellett a májgyulladást is enyhítheti.
  • Zöld tea kivonat. A zöld teában lévő fő enzim lassíthatja a nem alkoholos zsírmáj kialakulását és előrehaladását. Gyulladásgátló polifenolokat is tartalmaz.
  • Berberin. A borbolya nevű gyógynövényben is megtalálható alkaloid segíthet a koleszterinszint, májfunkció, és vércukorszint kontrollálásában.

Ne dohányozz!Életmódbeli változtatások

Az alkoholfogyasztást természetesen teljesen el kell felejteni, ahogyan a dohányzást is, kutatások szerint ugyanis a dohányzás is kockázati tényező a zsírmáj kialakulásában.

Az egészséges testsúly elérése elsődleges feladat: már 5%-os súlyvesztés is csökkentheti a máj zsírtartalmát, 7-10%-os súlyvesztés pedig a gyulladást és a májsejtek károsodásának kockázatát is. A hirtelen fogyás csak ronthat a dolgokon, ezért haladj szép lassan, heti 0,5-1 kg leadása elegendő.

Az aerob edzés (pl. futás, kerékpározás, úszás, gyaloglás) csökkentheti a máj zsírtartalmát és a gyulladást is. Az ellenállásos vagy erősítő gyakorlatok, például a súlyemelés, szintén javíthatják a máj egészségi állapotát. A célod legyen 30-60 perc közepes-magas intenzitású aerob edzés, a hét legalább 5 napján, és közepes-magas intenzitású erősítő edzés, a hét legalább 3 napján.

Ha cukorbetegségben szenvedsz, kövesd az orvosod utasításait, szedd az előírt gyógyszereket, és kövesd figyelemmel a vércukorszintedet!

A máj egészségének megőrzése szempontjából fontos, hogy a koleszterin- és a trigliceridszintedet is egészséges keretek között tartsd. Kövess egészséges, növényi alapú étrendet, mozogj rendszeresen, és szedd az orvosod által felírt gyógyszereket!

Felhasznált irodalom

webmd.com/hepatitis/fatty-liver-disease-diet
liverfoundation.org/
healthline.com/health/fatty-liver
globalhealingcenter.com/natural-health/fatty-liver-diet/

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.