Ha még 8999 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Vízivás hatása a gyermekek fejlődésére, iskolai teljesítményére: mikor mennyit?

Miért igyon vizet a gyerek? Érvek és tények a vízivással kapcsolatban!A vízivás fontosságáról már több cikket közzé tettünk (itt találod őket: 10 ok, hogy miért igyál több vizet, Minden korttyal közelebb önmagadhoz). Most arról szeretnénk írni elsősorban, hogy miért különösen lényeges ez a gyerekeknél. Milyen kockázata van a kevés folyadékbevitelnek, illetve miért pont a víz a legoptimálisabb ital és hogyan lehet egy gyereket rávenni, hogy több vizet igyon?

Azt már mindenki tudja, hogy az emberi testnek (is) a fő alkotóeleme a víz. Átlagosan 60%-a a testsúlynak egy felnőtt esetében. A gyermekeknél viszont az eltérő testfelépítés miatt a testsúly és a víztartalom aránya ennél magasabb, csecsemőknél például átlagosan 75%! Az első félév után ez gyorsan csökken 2 éves korig, majd lassul a csökkenés a gyerekkor további részében pubertás korig.

A vízháztartás egyensúlyban tartása

A vízháztartás akkor van egyensúlyban, ha a bevitt folyadék mennyisége megegyezik a folyadékveszteséggel. Gyerekeknél is, mint felnőtteknél a folyadék leginkább vizelet formájában és a bőrön keresztül távozik, kis mértékben pedig a légzés során és a széklettel.

Az anyagcsere folyamatok közben keletkező fölösleges anyagokat ki kell juttatnia a testnek a szervezetből, ezek a vizelettel ürülnek elsődlegesen. A bőrön keresztül nem csak izzadással, de párolgással is távozik víz a szervezetből – ez a test fő hűtési metódusa. A gyerekek testfelületének aránya a súlyukhoz képest sokkal nagyobb, mint a felnőtteké (1-2 éves korban például duplája a felnőttekének), így testsúlyukhoz képest sokkal nagyobb felületen párolognak. Ezért relatív több vizet veszítenek, mint a felnőttek. Több vizsgálat kimutatta viszont, hogy a szomjúság ellenére sem mindig fogyaszt elegendő vizet ahhoz a gyermek, hogy fedezze a folyadék-deficitet.

Gyermekek vízigénye életkor szerint

A vízigény több mindentől függ – nem csak kortól, de mérettől, időjárástól, fizikai aktivitástól… Nem kell megijedni, ha a táblázatban szereplő ajánlás nagyon nem egyezik a jelenlegi fogyasztással. Nem csak a megivott poharak számítanak, de a gyümölcsök, zöldségek és további ételek víztartalma is. Ha ebédre megevett két tányér levest a gyermek, nem kell elkeseredni, ha már nem akar egy óriás pohár vizet is elfogadni.

Miért igyon vizet a gyerek? Érvek és tények a vízivással kapcsolatban!

Miért fontos a vízivás az iskolai teljesítmény szempontjából?

A nem megfelelően hidratált gyerekek reakcióideje lassabb, kevésbé tudnak figyelni. Több tanulmány is kimutatta, hogy a kognitív képességek, rövidtávú memória és a figyelem fókuszálása is romlik, ha nincs elég víz a szervezetben. Ivás után viszont a teljesítmény rögtön javul! Az alul hidratált gyerek fizikai teljesítménye is romlik. A túlzott folyadékveszteség rossz közérzetet eredményezhet, fejfájást például. Gyenge, fáradékony lesz a gyerek illetve tinédzser, nem képes rendesen koncentrálni. Természetesen nem csak az iskolai munka miatt, hanem az egészségügyi kockázata miatt is fontos, hogy ne álljon fenn folyamatosan a vízhiányos állapot.

Miért pont a víz a legjobb ital?

A víz nem rongálja a fogakat, nincs benne plusz kalória, így az étvágyat sem veszi el, viszont nem is hizlal. Ha nem tudod rávenni a gyereket, hogy igya meg, akkor lehet bele uborkát, gyümölcsöt, melegben fagyasztott gyümölcsöt tenni, hogy izgalmasabb legyen az íze. Hosszú távon viszont mindenképpen az a legjobb, ha megszokja, hogy tiszta vizet igyon.

Hogyan tanítsuk meg a gyereket, hogy vegye észre, ha innia kell?

A gyerek magától kevésbé iszik akkor is, ha erre lenne lehetősége. Lehet, hogy fáj a feje, nyűgös, rosszul érzi magát, de nem valószínű, hogy össze tudja ezt kötni azzal, hogy nem fogyasztott elég folyadékot. Ezért fontos, hogy tegyük szokássá nála a folyadékpótlást, hogy akkor is igénye legyen rá, ha nem érzi magát feltétlenül szomjasnak.

Mindig legyen nála innivaló!
Tanítsd meg, hogy mindig vigyen magával egy visszazárható üvegben innivalót, lehetőleg vizet (kicsiknél természetesen ez a szülő feladata). Legyen saját üvege,  kulacsa amit ő választ ki és amiből szívesen iszik.

Sport vagy fokozott fizikai aktivitás előtt és után mindig emlékeztesd, hogy inni kell, amíg ez rögzül benne!
Nagyon fontos, hogy az izzadás és hőtermelés miatt pótolni kell az elvesztett folyadékot, különösen melegben. Plusz az ízületi folyadék is akkor tud jobban termelődni mozgás során, ha megfelelően hidratált a szervezet.

Magyarázd el neki!
Ne csak annyit mondj, hogy azért igyál mert muszáj, vagy mert azt mondtam és kész, hanem magyarázd el, mennyi minden működéséhez kell a szervezetnek a víz. Olvassatok utána együtt, keressetek korának megfelelő ismeretterjesztő videókat a test működéséről!

Mutass jó példát!
Ne felejtsük, hogy a gyereknek az elsődleges minta a szülő, tehát nagy valószínűséggel úgy fogy ösztönösen viselkedni, ahogy a szülő. Ha látja, hogy mi is figyelünk ezekre a dolgokra, nem felejtünk magunkkal kulacsot vinni, vizet iszunk, nem buborékos üdítőket, cukros leveket, akkor ez lesz neki a természetes!

Felhasznált irodalom

hydrationforhealth.com/en/hydration-science/hydration-lab/water-intake-and-hydration-physiology-during-childhood/
waterlogic.com/en-gb/resources/blog/is-your-child-drinking-enough-water-at-school/
sciencediscoveries.degruyter.com/teenager-drinking-water-dehydration-in-adolescent-high-school-students/

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.