Outlet
×
Ha még 8999 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Veganuár – legyél januárban vegán!

Veganuár - legyél januárban vegán!Az elmúlt években, évtizedekben egyre több egészséggel és környezetvédelemmel kapcsolatos mozgalom indult el világszerte. Ezek figyelemfelkeltő és egészségre nevelő szándéka egyre eredményesebb, ahogy egyre nagyobb tömegekhez jut el. Mi is szeretnénk kivenni a részünket, hogy minél több ember megismerje ezeknek a hasznos kampányoknak az üzenetét.

Mi az a veganuár és miért érdemes kipróbálni?

A veganuár mozgalom egy 31 napos kihívás, ami arra buzdít, hogy próbáld ki egy hónapig a vegánságot – és ha tetszett, akár folytathatod is.

Legfontosabb és legpraktikusabb fegyverünk a betegségekkel szemben és a környezetvédelemben is a megelőzés. Éppen ezért írtunk már az üdítőital mentes februárrólműanyagmentes július mozgalomról, a mellrák elleni küzdelemről és a látás egészségéről októberben, novemberben pedig a prosztatarák megelőzésének témájával foglalkoztunk kiemelten.

A veganuár mozgalom az egészségmegőrzést és a környezetvédelmet egyforma hangsúllyal ötvözi, hiszen a (túlzott mértékű) húsfogyasztás azon kívül, hogy számtalan egészségügyi probléma rizikóját jelentősen növeli, a környezetünkre is olyan terhet ró, amit a bolygó már nem sokáig tud tolerálni.

A húsmentes étrend csökkenti a szív- és érrendszeri problémák, bizonyos típusú rákos megbetegedések, a túlsúly és a cukorbetegség kialakulásának esélyét. Elég meggyőzően hangzik, igaz?

Te mennyi állati terméket eszel?

Van olyan nap, hogy egyáltalán nem fogyasztasz húst? És olyan, hogy semmilyen állati terméket nem eszel? Tehát sem felvágott, sem tojás, de  még a sajt és a vaj sem szerepel a napi menüdben? Mert ezt jelenti a teljesen vegán étkezés. Minden fogást, kezdve a reggeli növényi tejes kávétól az esti vacsoráig, vagy TV előtt elmajszolt nasiig csakis és kizárólag növényi alapanyagból lehet megoldani. Ez elsőre elég lehetetlennek hangozhat, ha a hagyományos konyha híve vagy. Hidd el, mégis megéri kipróbálni, ha csak egy hónapra is.

Már ez a 31 nap is, ha sikerül végigcsinálnod, sok mindenre megtanít. Ezen kívül a koleszterinszinteden, a vérnyomásodon vagy az emésztéseden és az energiaszinteden is észrevehető lehet a változás. Ezért buzdítunk mindenkit, hogy próbáljon egy kicsit kilépni a komfortzónájából és adni egy esélyt az egészségesebb és fenntarthatóbb étkezésnek. Ha tetszik, gondolj a veganuárra úgy, mint egy újévi méregtelenítésre vagy böjtre az ünnepei időszak lakomái után..

De akkor mit ehetek egyáltalán?

magad készítsd el az ételeidErre a rövid válasz: minden mást. A növényi alapanyagok skálája rendkívül széles. Vegán táplálékok a gabonafélék, hüvelyesek, magvak, gombák, zöldségek és gyümölcsök. Ebbe beletartoznak a mindenféle növényi olajok, fűszer- és gyógynövények is természetesen, amik segítségével fantasztikusan finom és laktató fogásokat lehet készíteni. Az íz a konyhatechnológián múlik – ne úgy képzeld a vegán életmódot, hogy salátát kell rágni magában, reggeltől estig.

Lehet növényi felvágottakat és egyéb húspótlókat használni, hogy könnyebben menjen az átállás, de a jól elkészített házi vegán koszt, mindenféle extra hozzávaló nélkül is tökéletesen kielégítő és laktató. Zöldségekből lehet pörköltet, fasírtot vagy hamburgerpogácsát is sütni, nem csak főzeléket főzni. A reform édességek nagy része pedig fele annyi munkával elkészíthető, mint a tojáshabos, vajas krémes süteményköltemények, amik ráadásul általában kevésbé egészségesek.

Hogyan kezdjek bele?

Szerencsére egyre több olyan étterem és ételszállító cég van, ahol ha nem is teljesen növényi a menü, de legalább gondolnak azokra, akik valamilyen okból ezt az étrendet követik. Mi mégis azt javasoljuk, hogy egy kis tervezéssel vágj bele a veganuárodba és magad készítsd el az ételeid. Dobozolj előre, állíts össze egész napi menüt a hideg étkezésekkel is kalkulálva, mert nem biztos, hogy akárhol tudsz enni nap közben. Ezentúl mindennek el kell olvasnod az összetételét, amit megvennél (ez egyébként sem hátrány, mégis az vagy amit megeszel). Kell némi rutin, hogy az ember ki tudja szúrni a boltban, mi az ami szóba jöhet és mi az, ami nem.

Érdemes előre bevásárolni a legalapabb élelmiszerekből, amik bontatlanul sokáig elállnak. Ilyenek a különböző lencsefélék, bab, csicseri borsó (ezekből vehetsz már készre főzött konzervet, hogy időt spórolj az ételkészítésnél), rizs, bulgur, tojás nélküli tészták és egyéb köretnek valók ízlés szerint. Érdemes bespájzolni magvakból – a mandula, kesudió, dió, mogyoró, valamint az olcsóbb, de ugyan olyan értékes napraforgómag, lenmag, szezámmag is jól kiegészíti a zöldséges, gyümölcsös fogásokat. Növényi tejből sem árt, ha van otthon pár dobozzal a kávéhoz vagy a reggeli zabkásához.

Zöldségeket és gyümölcsöket korlátlanul lehet enni vegánként, ezt használd ki. A szezonális és mindig kapható gyümölcsökön kívül a fagyasztottakat ajánljuk még, a konzervek általában túl cukrosak, kevésbé egészségesek. Pékáruk közül nem csak a tejes kifliben szokott előfordulni állati eredetű hozzávaló, így érdemes bogarászni ezeknek is a címkéjét vagy érdeklődni a pékségben, mit tudnak ajánlani ilyen esetben.

Tippek, hogy tényleg sikerüljön kitartani

fedezd fel a zöldségekben rejlő lehetőségeketElőször is mindig lakj jól. Ne csak hagyd el a húst, tojást, sajtot és egyéb tejtermékeket és magában edd a köretet, hanem készíts változatos növényi fogásokat. Ne olyan legyen ez a hónap, mint egy nehezen tartható diéta, hiszen pont az a lényege, hogy akinek az étkezését az állati eredetű termékek uralták, most fedezze fel a zöldségekben rejlő lehetőségeket. 

Fogyassz elegendő mennyiségű fehérjét! Ezt a hüvelyesekből, magokból tudod a leginkább fedezni – kombináld őket gabonafélékkel, hogy teljes értékű, tápláló ételt tudj fogyasztani. Hasznosak lehetnek a vegán protein porok is, melyekből nem csak shakeket, turmixokat készíthetsz, de sütéshez, főzéshez is használhatók.

Keress a olyan recepteket, amik a te ízlésedhez legközelebb állnak – olaszos, indiai, mexikói vagy magyaros, ami a szívedhez legközelebb áll? Ha van egy kis rutinod már, veganizálhatod a kedvenc hagyományos receptjeidet is. 

Ha mész valahova, legyen nálad biztonsági tartalék kalória! Ne azért kelljen feladni a kihívást, mert a gyorsbüfében vagy a közértben nem volt vegán opció. Ez lehet például egy zacskó mag, diákcsemege, banán vagy valamilyen tej és tojásmentes keksz – bármi jó, aminek nem árt az utaztatás és amit szívesen megeszel.

Végezetül néhány olyan étel, ami vegán és nagy eséllyel kapható sok helyen:

  • grillezett zöldség, sült krumpli (nem a legegészségesebb választás a bő olajban sült étel, de jobb mint a semmi. Érdemes egy zöldsalátával kiegészíteni legalább).
  • hummusz – török büfék és nagy élelmiszer üzletláncok elviteles készétel kínálatában mindig megtalálod
  • falafel – szintén török büfék állandó fogása, ha út közben kell bekapj valamit

Vágj bele idén a veganuárba, keress hozzá társakat a barátaid, családtagjaid közül. Együtt mindig könnyebb – cserélhettek tapasztalatokat, erőt meríthettek a másik elszántságából, ha épp nehezebb napotok van. Csatlakozz a veganuary.com közösségéhez hivatalos (angol nyelvű) honlapjukon, ahol cikkeket, recepteket és egyéb segítséget találsz a kihíváshoz. Látogass el novenyifeherje.hu honlapunkra is, ahol a vegán életmódhoz kapsz tippeket, recepteket, tanácsokat és a vegánsággal kapcsolatos témákat járunk részletesen körbe. Hajrá!

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.