fbpx Outlet
×
Ha még 8999 Ft értékben vásárolsz, akkor a KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Puffadás ellen: gyors segítség és hosszú távú tanácsok

Puffadás ellen: gyors segítség és hosszú távú tanácsokÚgy érzed, mindjárt kipukkadsz? Puffad, feszül, tele van gázzal a hasad? Szinte mindenki számára ismerős ez az érzés, ami sokszor az egész napunkat elronthatja. Szeretnénk is minél hamarabb megszabadulni tőle, és persze az se lenne rossz, ha nem is térne vissza többet. A jó hír, hogy létezik puffadásmentes (vagy legalábbis puffadással ritkán tarkított) élet! Cikkünkből megismerheted a haspuffadás leggyakoribb okait, adunk rövidebb és hosszabb távra szóló tippeket, és eláruljuk azt is, mikor érdemes a problémával orvoshoz fordulnod!

A puffadás gyakori okai

Emésztés során a táplálékok bizonyos összetevőit a belekben élő baktériumok dolgozzák fel. Ennek a folyamatnak természetes melléktermékei olyan gázok, mint például a hidrogén, a nitrogén, a szén-dioxid, a metán és az oxigén. Ezek rendszeresen, napi 10-20 alkalommal távoznak a szervezetből.

Néha azonban a gázok túltermelődnek vagy nem képesek megfelelően távozni és felhalmozódnak a gyomor-bélrendszerben. Ez teltség- és felfúvódásérzést, feszülést, nyomást, fájdalmat okozhat.

Elsősorban a rostokban gazdag ételek fogyasztása járhat együtt fokozott gáztermeléssel. Ilyenek a babok és egyéb hüvelyesek, a zöldségek (különösen a keresztesvirágúak, pl. káposzta, brokkoli, kelbimbó, karfiol), a gyümölcsök és a teljes értékű gabonafélék.

Egyéb gyakori okok:

  • Fokozott mértékű levegőnyelés evés közben
  • Laktóz- vagy gluténérzékenység
  • Emésztőrendszeri betegségek, pl. irritábilis bél szindróma (IBS), gyulladásos bélbetegségek, divertikulózis
  • Mesterséges édesítőszerek, pl. xilit, szorbit, mannit és minden „-it” végződésű cukoralkohol
  • Székrekedés

Gyors segítség puffadás ellen

1. Tégy egy 15 perces sétát

A testmozgás serkenti a belek normális mozgását, ezzel elősegíti a felgyülemlett gázok és a széklet távozását. A bél perisztaltikus mozgásának fokozása különösen fontos akkor, ha székrekedést is tapasztalsz. Tegyél hát legalább néhány kört a ház körül, hogy gyorsan megszabadulj a problémától.

2. Végezz jógapózokat

Végezz jógapózokat puffadás ellenBizonyos jógapózok olyan helyzetben tartják a hasizmokat, amely elősegíti a felgyülemlett gázok távozását a bélrendszerből. Ennek köszönhetően jelentősen csökken a puffadás és teltségérzet.

A felesleges bélgázok gyorsabb kiürítését segíti például:

  • Gyermek póz: Térdelj le, majd ülj a sarkaidra. Hajolj előre és nyújtsd ki előre a karjaidat, úgy, hogy tenyereid a padlón legyenek. A törzsed a combjaidon pihenjen, a homlokod pedig fektesd a padlóra. Vegyél mély levegőket és engedd el magad. Ha úgy kényelmesebb, megemelheted a feneked vagy szélesebbre nyithatod a térdeidet.
  • Térdek a mellkashoz póz: Feküdj le a hátadra és emeld fel a lábaidat, úgy, hogy a térdeid 90 fokos szöget zárjanak be. Térdeid és bokáid legyenek összezárva, kezeiddel pedig fogd meg mindkét térdedet és húzd közel a combjaidat a mellkasodhoz. Eközben az álladat szegd le a melledre vagy próbáld hozzáérinteni a térdeidhez. Maradj így 15-60 másodpercig.
  • Boldog baba póz: Feküdj le a hátadra és húzd fel a térdeidet a hasadhoz. Fogd meg a talpaidat. Emeld a talpakat a plafon felé, úgy, hogy a lábszárad derékszögben legyen a padlóhoz képest (a bokád így éppen a térded fölé kerül). Feszítsd vissza a bokádat, nyisd szélesre a térdeidet, majd a kezeiddel húzd a talpakat lefelé. Maradj így akár 1 percig.
  • Guggolás: Állj vállszélességű terpeszbe, a két karod nyújtsd ki magad elé, a lábfejeid pedig enyhén nézzenek kifelé. Hajlítsd be a térded, a hátad enyhén homorítsd, közben told a csípődet hátra és a térdeidet kifelé. Ezalatt a talpad végig maradjon a padlón. Amikor a combjaid párhuzamosak a talajjal, told fel a csípődet a kiinduló helyzetbe.

3. Használj növényi segítséget

borsmenta és a gyömbér puffadás ellenVannak olyan gyógynövények, amelyeket hosszú évszázadok óta alkalmaznak nagy sikerrel a különböző emésztési panaszok ellen. Ezek közül a borsmenta és a gyömbér népszerűsége ma is töretlen, sőt, már számos tudományos vizsgálat is bizonyította pozitív hatásukat.

A borsmenta leveleiben több mint 40 különböző vegyület található, a legfontosabb ezek közül a mentol és a menton. Görcsoldó és szélhajtó hatással bír, segíthet hasi görcsök, gyomorrontás, fokozott bélgázképződés esetén. Teaként, tinktúraként és kapszulaként is alkalmazhatod.

A gyömbér természetes úton serkenti az emésztőenzimek termelését és rendkívül hatékonyan csökkenti a gyulladásokat is, ezzel óvva a gyomor nyálkahártyáját. Hatásos puffadás, gázképződés, hányinger, hasfájás esetén. Fogyaszthatod teaként, lereszelve magában vagy mézzel, rágcsálhatod nyersen, teheted ételbe, italba és étrend-kiegészítő formájában is magadhoz veheted.

4. Fordulj a barátságos baktériumhoz

Az emberi bélrendszerben nagyjából 100 ezer milliárd baktérium és egyéb mikroorganizmus él – ezek alkotják a bélflórát. Némelyek hasznosak, némelyek ártalmasak, de ideális esetben egyensúlyi állapotban vannak.

A barátságos, probiotikus baktériumok segítenek fenntartani az egészséges emésztést. Tudományos vizsgálatok szerint igen hasznosak lehetnek a fokozott gázképződés, puffadás és egyéb emésztési zavarok elleni küzdelemben, különösen a Lactobacillus és Bifidobacterium nemzetségbe tartozó fajok.

A haspuffadást, felfúvódást enyhítő baktériumokhoz hozzájuthatsz fermentált ételek (pl. joghurt, kefir, nyers savanyú káposzta, kimcshi, miszo, tempe) fogyasztásával, valamint étrend-kiegészítő használatával is. Utóbbi esetben keresd a legtöbbet kutatott fajokat, pl. Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus plantarum, Bifidobacterium breve, Bifidobacterium longum.

5. Masszírozd a hasadat

A has masszírozása segíthet a bélmozgás beindításában.A has masszírozása segíthet a bélmozgás beindításában. Különösen hasznos egy olyan masszázs, amelyik követi a vastagbél útját. Ez az alábbi lépésekkel valósítható meg:

  • Helyezd a kezeidet közvetlenül a jobb csípőcsont fölé.
  • Körkörös mozdulatokkal, enyhe nyomással, masszírozva haladj felfelé a mellkas jobb oldala irányába.
  • A köldököd feletti részen haladj át a mellkas bal oldalára.
  • Haladj lassan lefelé a bal csípőcsont irányába.
  • Ismételd meg, ha szükséges.

Ha a masszázs esetleg fájdalmat okoz, azonnal hagyd abba.

Hosszú távú segítség puffadás ellen

Gyakori puffadás esetén érdemesebb tartós életmódbeli változtatásokban gondolkodni, például:

  • A rostbevitel lassú, fokozatos növelése, míg el nem éred a napi 25-35 grammot
  • A szénsavas üdítőitalok, rágózás elhagyása
  • Rendszeres, mindennapos fizikai aktivitás
  • Megfelelő folyadékbevitel (napi 2-2,5 liter víz egyenletesen elosztva a nap folyamán
  • Lassú, tudatos evés, az étel alapos megrágásával
  • Rendszeres időközönként történő étkezés
  • A sóbevitel csökkentése
  • A komolyabb orvosi problémák (pl. gyulladásos bélbetegségek, nőgyógyászati betegségek) kizárása
  • Étkezési napló vezetése, a puffadást okozó ételek felderítése érdekében
  • Alacsony FODMAP diéta kipróbálása 

Mikor fordulj orvoshoz?

A puffadás igen gyakori panasz, amit a népesség jelentős többsége megtapasztal. Teljesen normális, ha időnként felfúvódsz, és gyakrabban is jelentkezhet a probléma, ha keveset mozogsz, kapkodva eszel vagy nem táplálkozol egészségesen.

Ritkán fordul elő, hogy a puffadás hátterében komoly egészségügyi probléma állna. Ugyanakkor, ha a puffadás krónikussá válik, szinte állandósul, napokig vagy hetekig tart, étrendbeli változtatások hatására sem javul, esetleg erős fájdalommal is jár vagy hirtelen sokkal rosszabbá válik, akkor ajánlott szakemberhez fordulni.

Keresd fel az orvosodat, ha a haspuffadás mellé egyéb tünetek is társulnak, például: erős hasi fájdalom, állandó hasmenés, hányás, fogyás, láz, véres széklet, fekete/sötétvörös színű széklet.

A puffadás súlyosabb okai közé tartozik a bélelzáródás, irritábilis bél szindróma, gyulladásos bélbetegség, májbetegség, szívelégtelenség, veseproblémák, vastagbélrák és egyéb rákfajták.

Ha azt veszed észre, hogy gyakran vagy folyamatosan puffadsz, esetleg bizonyos ételek (például búza tartalmú ételek vagy tejtermékek) fogyasztása után jelentkezik a puffadás, akkor keresd fel az orvosodat. Érdemes feljegyezned, hogy mikor, milyen körülmények között szoktad leginkább érezni a kellemetlen tüneteket, ezzel ugyanis segítheted a diagnózis felállítását.

Felhasznált irodalom

medicalnewstoday.com/articles/322525
medicalnewstoday.com/articles/321556
reidhealth.org/blog/chronic-bloating-how-to-manage-it-and-when-to-speak-with-your-doctor
everydayhealth.com/hs/gas-and-bloating/top-gas-producing-foods/
netdoctor.co.uk/conditions/digestive-health/a29413/how-to-stop-bloat/
health.harvard.edu/digestive-health/what-should-i-do-about-bloating-and-gas
verywellhealth.com/abdominal-bloating-3496072

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.