Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Probiotikumok: az immunrendszerünk alapjai

probiotikumA funkcionális élelmiszerek a bélrendszerre jótékony hatást fejtenek ki, ezáltal segítik elő egészségünk védelmét. Jeles képviselőik a probiotikumok, melyek élő, speciális törzsek, amelyek jótékony baktériumokat, (leginkább Lactobacillusokat és Bifidobacteriumokat) megfelelő számban és formában tartalmaznak.

Az anyatejjel táplált csecsemőkben főként e két faj szaporodik el a bélrendszerben, míg a tápszerrel táplált babáknál már patogén (nem előnyös, feltételesen kórokozó) baktériumok is előfordulnak. Felnőtt korban is a vegyes flóra dominál, ezért érdemes ügyelnünk a Lactobacillusok és a Bifidobacteriumok visszatelepítésére. A probiotikumokat fermentált tejtermékek, italok tartalmazzák legnagyobb mennyiségben, de táplálékkiegészítő formájában is beszerezhetők, melyek ugyanolyan funkcióval bírnak mint a természetes formájú baktériumok.
A funkcionális élelmiszerek a bélrendszerre jótékony hatást fejtenek ki, ezáltal segítik elő egészségünk védelmét. Jeles képviselőik a probiotikumok, melyek élő, speciális törzsek, amelyek jótékony baktériumokat, (leginkább Lactobacillusokat és Bifidobacteriumokat) megfelelő számban és formában tartalmaznak.

A prebiotikumok (pl. fructo-oligoszacharidok, galacto-oligoszacharidok, laktulóz) nem emészthető formátumban jutnak le a vastagbélbe, ahol elősegítik a jó bélflóra szaporodásának tagjait táplálva őket, anyagcsere termékeik, a rövid szénláncú zsírsavak a bél és a máj erősítését is szolgálják. A szinbiotikumok kombinálják e két jótékony tulajdonságot, a pro és prebiotikus összetevőt is tartalmazzák.

Mire jók a probiotikumok?

A probiotikumok a bélfalon megtapadva kifejtik jótékony hatásukat azáltal, hogy a kórokozó baktériumok szaporodását gátolják önmaguk pedig szaporodva erősítik az immunrendszert, fokozva például az ún. szekretoros Ig. termelést és a bélmozgást. Hozzájárulnak a kalcium, a vas és a magnézium felszívódásához, K-, B1-, B2- és B12-vitaminokat illetve aminosavakat is termelnek, valamint, rövid szénláncú zsírsavakat, melyek szintén hatékonyak. A probiotikumok számának csökkenése, pusztulásuk esetén – stressz, helytelen táplálkozás, fertőzések, túlzott mértékű alkoholfogyasztás, dohányzás nyomán, vagy gyógyszeres, antibiotikumos kezelés következtében – utat engednek a káros kórokozó baktériumok elszaporodásának. Az egészség védelme érdekében a kiváltó okokat meg kell szüntetni (vagy csökkenteni), és a jótékony bélflóra tagjait vissza kell telepíteni.

Sokféle vizsgálatot végeztek el a probiotikumokkal, melyek kimutatták jótékony hatását hasmenés esetében, gyermekkori rotavírus fertőzéseknél, laktóz intolerancia és Crohn betegség esetén a tüneteik enyhülésénél, atópiás dermatitis tüneteinél; de irritábilis bél szindróma, Helicobacter pylori-fertőzés és a hepaticus encephalopathia megelőzésében és kezelésében is hasznos lehet. Epesavbontó hatásuk révén kimutattak rossz, LDL koleszterin szint csökkenést is. A bélrendszeri, valamint légzőszervi és húgyúti fertőzésekkel szemben is nagyobb védelmet ad. A bélbaktériumok gyulladáscsökkentő, antibiotikus és antibakteriális anyagokat is termelnek, serkentik a falósejtek működését, immunrendszerünk védelmét, és az ellenanyag-termelést is.

A tavasztól őszig rendszeresen szedett probiotikumok segíthetnek az influenzás időszakban elkerülni a betegséget, illetve megbetegedés esetén gyorsabb és enyhébb lefolyású a betegség, kevesebb lehet a kialakuló szövődmény. A kúraszerűen megtartott kezelés előtt érdemes pár napos léböjt kúrát tartani, hogy a bélrendszerünk megtisztuljon, és a probiotikumok jobban meg tudjanak telepedni. Ezen kívül gondoskodni kell a prebiotikumok beviteléről is (Pl. inulin). Prebiotikus kezelés hatására gyermekek esetén javulhat a teljesítmény, frissebbek lehetnek, mivel az emésztés megkönnyítésével megtisztul a szervezetük. Egy újfajta terület, a probiotikumok hatásait vizsgálandó: állatoknál a Lactobacillus törzs segített a szorongás, a depresszió és a stresszhormonok szintjét csökkenteni, ami arra enged következtetni, hogy sokkal erőteljesebb összefüggés lehet a bélrendszer és az agyműködés között, mint eddig feltételezték.

Antibiotikumok hatása a bélflórára

Az antibiotikum kezelés a betegségek gyógyításának egyik fontos eleme lehet, ha már kimerítettünk minden szelíd gyógymódot. Ha annyira komoly a fertőzés, hogy a kórokozókat csak a gyógyszer pusztítja el szükséges lehet a használatuk, meghatározott ideig és módon. De feleslegesen nem jó alkalmazni, mert rezisztens baktériumok alakulhatnak ki, illetve feleslegesen pusztítjuk szervezetünk hasznos tagjait: a jó bélflóra baktériumokat. Az antibiotikum ugyanis őket is elpusztítja, így a lábadozás során immunrendszerünknek nehezebb feladatot kell ellátnia. Sokszor az antibiotikus kezelést követően a hasmenés keseríti meg életünket. Az antibiotic-associated diarrhoea – AAD, 5-30 százalék között mozog az antibiotikum terápiában részesülő felnőttek és 11-40 százalék a gyermekek esetében. Az antibiotikus kezelés mellett, és befejezése után egy hétig szedett probiotikum segíthet, mely védelmet jelent a bélflóra számára, egy vizsgálat szerint az AAD gyakorisága 52%-kal is csökkenthető. Probiotikumot az antibiotikumok beszedését követően, 2-3 óra múlva érdemes bevenni, nem ajánlott éhgyomorra szedni, érdemes étkezés közben fogyasztani.

Felhasznált irodalom

Prof. Dr. Szalka A., Dr. Fekete F., Prof. Dr. Arató A., Dr. Torzsa P.: Antibiotikum-terápiás Konszenzus Nyilatkozat Az Országos Háziorvos Napok 2009. május 23-i kerekasztala kapcsán www.medlist.com/HIPPOCRATES
Dr. Polgár M.: A probiotikumok és prebiotikumok hatása a bélflóra kialakulásában Madarász Utcai Gyermekkórház és Rendelointézet www.medlist.com/HIPPOCRATES
Tóth G.: Probiotikumok a szervezetben Új Életmód Magazin 2012/2
Prof. Dr. Pap Á., Dr. Demeter P.: Probiotikumok www.elit-med.hu
Dr Demeter P.: A probiotikumok alkalmazásának lehetőségei emésztőszervi betegségekben www.elit-med.hu 2005.10.4.
A teljes igazság a probiotikumokról www.hazipatika.com 2012.04.26.
Probiotikummal a szorongás és a stressz ellen www.hazipatika.com 2011.09.08.
Kiss É.: Milyenek a barátságos baktériumok? www.hazipatika.com 2012.05.09.
Kiss É.: Rossz közérzetet okozhat a bélflóra károsodása www.hazipatika.com 2012.04.23.
Miért is jó a probiotikumok rendszeres fogyasztása? Www.izekeserzesek.hu 2012.04.19.
Kiss V.: Az egészséges bélrendszer két titka 2012.01.15.
Dr. Sánta Zs.: A probiotikumok hatása 2012.04.16.
Dr. Csiszár M.: Immunrendszer, bélflóra, probiotikum, prebiotikum 2011.04.20.
Probiotikum a szorongás és depresszió kezelésére? Cs. K. fordító www.webbeteg.hu 2012.05.05
FOOD TODAY 03/2009: Probiotikus baktériumok – a kutatás folytatódik www.eufic.org
FOOD TODAY 01/2006: Egészséges kitekintés a probiotikumokra www.eufic.org

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Ezt már láttad?

×