fbpx Outlet
×
Ha még 8999 Ft értékben vásárolsz, akkor a KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Hizlal-e a terhesvitamin + egyéb kérdések súlygyarapodásról várandósság alatt

Hizlal-e a terhesvitamin + egyéb kérdések súlygyarapodásról várandósság alattA várandósság az élet egyik legcsodálatosabb és egyúttal legfelelősségteljesebb időszaka is. 9 hónap, tele boldogsággal, jóleső izgalommal és bizony időnként különféle aggodalmakkal is. Utóbbiak közé tartozik a baba növekedéséhez és fejlődéséhez szükséges tápanyagok biztosítása, amelyhez a legtöbb kismama – nagyon helyesen – terhesvitamint is igénybe vesz. Ezekkel a készítményekkel kapcsolatban azonban sokszor felmerül egy kérdés: okozhatnak-e nem kívánt súlygyarapodást? És ha már itt tartunk, egyáltalán mi számít normális terhesség alatti hízásnak?

Okozhat-e hízást a terhesvitamin szedése?

A válasz egy fokkal bonyolultabb egy egyszerű nemnél, vagy igennél. Azt egyértelműen kijelenthetjük, hogy sem a terhesvitamin, sem bármiféle egyéb multivitamin vagy vitamintartalmú készítmény közvetlen módon nem vezethet hízáshoz. A vitaminok és ásványi anyagok nem adnak energiát a szervezetednek, nem tartalmaznak egyetlenegy kalóriát sem.

A pontosság kedvéért azért érdemes megemlíteni, hogy bizonyos, terhesvitaminnak nevezett készítmények nemcsak vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak, hanem omega-3 zsírsavakat is, jellemzően halolaj formájában. A zsírok természetesen nem zéró kalóriás tápanyagok: 1 gramm (1000 mg) zsír 9 kalóriát tartalmaz. Ez azonban nyilvánvalóan nem okozhat észrevehető hízást.

Habár az a legvalószínűbb, hogy szimplán a várandósság miatt kezdtél el hízni, előfordulhat, hogy a terhesvitamin közvetett úton hozzájárul ehhez a folyamathoz. Bizonyos vitaminok pótlása ugyanis növelheti az étvágyat, legalábbis abban az esetben, ha előtte hiányállapot állt fenn. A B-vitaminok, leginkább a B1, B12 és a folát hiánya étvágytalansághoz vezethet, akárcsak az alacsony D-vitamin-szint. A hiány korrigálása így az étvágy észrevehető növekedésével járhat.

A terhesvitaminokban található vas egyeseknél székrekedést és puffadást okozhat, ezért emiatt is érezheted úgy, hogy jobban feszülnek rajtad a ruháid. Ha ezt tapasztalnád, érdemes több rostot, például útifű maghéjat fogyasztanod, és növelned a folyadékbeviteledet.

Egyes kutatások szerint a vitaminpótlás nemhogy nem hizlal, de még pozitív hatással is lehet a testsúly-kontrollra. Egy 2008-as, a British Journal of Nutrition című szaklapban megjelent kutatás érdekes eredményre jutott: a multivitamint szedő nők kevesebbszer tapasztaltak éhségérzetet, mint a multivitamint nem szedők.

FONTOS: Ha a terhesség során bármikor hirtelen súlygyarapodást veszel észre, minél hamarabb keresd fel az orvosodat! Erős, szűnni nem akaró fejfájás, látási zavarok, jobb felső tájéki hasi fájdalom kíséretében ez a terhességi magas vérnyomás jele is lehet, ami rád és gyermekedre nézve is veszélyes állapot.

Mennyi súlygyarapodás normális várandósság alatt?

A várandósság mindenképpen bizonyos fokú súlygyarapodással jár, ez egy teljesen normális, sőt mi több, feltétlenül szükséges dolog. A hízás üteméről, mértékéről, illetve magáról a tápanyag- és kalóriaszükségletről azonban még ma is rengeteg tévhit él a fejekben.

Fontos tudni, hogy a hízás ideális mértéke elsősorban a teherbeesés előtti testtömeg index (BMI) függvénye, hiszen sovány nőknek jóval több kilót magukra kell szedniük, mint a túlsúlyos vagy elhízott nőknek. Az igényelt ételmennyiséget több tényező is befolyásolja, például a hízás üteme, az életkor vagy az étvágy is.

Az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet (National Institutes of Health, röv.: NIH) ajánlása:

Terhesség előtti BMITerhesség alatti teljes súlygyarapodásA súlygyarapodás üteme a 2. és 3. trimeszterben (átlag)
Sovány (<18,5 kg/m²)12,5-18 kg0,51 kg/hét
Normál testsúly (18,5-24,9 kg/m²)11,5-16 kg0,42 kg/hét
Túlsúly (25-29,9 kg/m²)7-11,5 kg0,28 kg/hét
Elhízott (≥30 kg/m²)5-9 kg0,22 kg/hét

Ikerterhesség esetén természetesen másképp alakulnak a számok:

Terhesség előtti BMITerhesség alatti teljes súlygyarapodás
Sovány (<18,5 kg/m²)17-25 kg
Normál testsúly (18,5-24,9 kg/m²)17-25 kg
Túlsúly (25-29,9 kg/m²)14-23 kg
Elhízott (≥30 kg/m²)11-19 kg

A BMI kiszámításának módja: testtömeg (kg) / testmagasság (m) négyzete.

Kutatások alapján a terhesség és szülés alatti komplikációk kockázata akkor a legalacsonyabb, ha a súlygyarapodás mértéke az egészséges tartományban marad. A terhesség alatti elhízottság az anya és gyermeke számára is kockázatos, növelheti a terhességi cukorbetegség, terhességi magas vérnyomás, császármetszéses szülés, születési rendellenességek, sőt a magzati halálozás esélyét is.

Szükséges-e egy kismamának „kettő helyett” ennie?

Szükséges-e egy kismamának „kettő helyett” ennie?Biztosan te is rengetegszer hallottad már, hogy egy terhes nőnek bizony kettő helyett kell ennie. Valójában azonban nagy különbség van aközött, hogy kettő helyett vagy kettőért eszel.

A „kettő helyett” evés egy mítosz, hiszen a várandósság alatt az energiaszükséglet mindössze 15 százalékkal nő. Ehhez egy normál testsúlyú nőnek elegendő napi kb. 300 kalóriával többet bevinni.

Az első trimeszterben vagyis a terhesség első hónapjában a legtöbb nő csak 0,5-2 kg-ot hízik, hiszen a baba ilyenkor még nagyon apró. A jelenlegi ajánlások szerint ebben az időszakban nincs is szüksége extra kalóriákra a női szervezetnek.

A második és harmadik trimeszterben azonban már sokkal fontosabbá válik az energiabevitel. A jelenlegi ajánlások alapján a második trimeszterben napi 340 kalóriával, a harmadik trimeszterben pedig napi 450 kalóriával többre van szüksége a várandós nőknek. Ikerterhesség esetén már az első trimeszterben ajánlott napi 300 kalóriával többet enni, majd napi 680 és 900 kalóriával többet a második és harmadik trimeszterben.

Az energiaszükséglet egyénenként változó és jelentős eltéréseket mutathat, hiszen számos tényezőtől, többek között az életkortól, testtömeg indextől és a fizikai aktivitás szintjétől is függ.

Természetesen nemcsak a kalóriák száma, hanem az étrend minősége, az ételek tápanyagtartalma is sokat számít. Törekedj változatos, kiegyensúlyozott és vitaminokban gazdag étrendet követni, amely fenntartja az egészségedet és táplálja az egyre növekvő kisbabádat.

Néhány hasznos tipp a terhesség alatti táplálkozáshoz:

  • Soha ne hagyd ki a reggelit! Ha rosszul érzed magad, próbálj száraz pirítóst vagy sós kekszet rágcsálni, miután felkeltél. Kérd meg a párodat, hogy hozzon neked valami ennivalót, mielőtt kikelnél az ágyból, majd fogyaszd el a reggelid többi részét később.
  • Tartsd kordában az étvágyadat rostban gazdag táplálkozással, bő folyadékbevitellel és rendszeres edzéssel! Egyél naponta legalább öt adag (40 dkg) gyümölcsöt és zöldséget.
  • Mindig legyen kéznél egészséges étel! Egy almából, banánból, barackból, narancsból és szőlőből álló gyümölcstál például tökéletes, könnyen elkészíthető nassolnivaló. Hasonlóan jó ötlet egy marék olajos mag, egy pohár natúr joghurt egy marék bogyós gyümölccsel, vagy zabkeksz avokádós mártogatóssal.
  • Minden étkezésed tartalmazzon sovány fehérjét! Például csirkehúst, halat, alacsony zsírtartalmú tejterméket vagy hüvelyeseket. A kiegyensúlyozott étkezések segítenek növelni a jóllakottság-érzés mértékét és időtartamát is.

A kalóriák megrögzött számolgatása helyett egyél, amikor éhes vagy, és lehetőség szerint törekedj egészséges ételek fogyasztására. Kerüld a feldolgozott élelmiszereket, édességeket, válassz inkább olyan ételeket, amelyek fehérjében, összetett szénhidrátokban, omega-3 zsírsavakban és rostokban gazdagok, de transz- és telített zsírokban, cukorban és finomított szénhidrátokban szegények.

A legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok (pl. kalcium, vas, folát, D-vitamin) pótlását étrend-kiegészítő használatával is támogathatod, de ne felejtsd, hogy ezzel nem helyettesítheted a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot!

Felhasznált irodalom

livestrong.com/article/329987-why-do-vitamins-make-you-hungry/
parentingclick.com/can-prenatal-vitamins-cause-weight-gain/
momlovesbest.com/pregnancy/maternity-health/prenatal-vitamin-weight-gain
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5104202/
eatright.org/health/pregnancy/prenatal-wellness/healthy-weight-during-pregnancy
babycentre.co.uk/x568598/how-many-calories-a-day-do-i-need-while-im-pregnant
healthline.com/health/pregnancy/nutrition
thebump.com/a/what-to-eat-pregnant-twins-triplets

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Ezt már láttad?

×
Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.