Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

EGCG: a zöld tea fő hatóanyaga, bámulatos képességekkel!

EGCG: a zöld tea fő hatóanyaga, bámulatos képességekkel!Az EGCG az a hatóanyag, ami nélkül a zöld tea tulajdonképpen nem is igazán zöld tea. Miért mondjuk ezt? Mi teszi olyan különlegessé ezt a természetes, növényi tápanyagot? Cikkünkből választ kapsz minden fontos kérdésre! Bemutatjuk az EGCG legfőbb tulajdonságait, forrásait, kutatások által bizonyított pozitív hatásait, illetve a megfelelő adagolásról is szó lesz – olvass hát tovább!

Mi az az EGCG?

Az EGCG, vagy teljes nevén epigallokatekin-gallát, egy növényi eredetű vegyület, úgynevezett katekin. A katekinek tágabb értelemben a növényekben megtalálható, egészségünkre számos jótékony hatással bíró polifenolok családjába tartoznak.

Az EGCG, illetve a hozzá hasonló katekinek jelentős antioxidáns tulajdonsággal bírnak, vagyis segítenek védekezni a szabad gyökök okozta sejtkárosodások ellen. Mint közismert, a szabad gyökök rendkívül reaktív molekulák, keletkezésük együtt jár a természetes élettani folyamatokkal, nagy mennyiségben azonban sejtroncsoló hatásúak. Az antioxidánsokban, például katekinekben gazdag ételek fogyasztásával mérsékelhetőek a szabad gyökök által okozott károsodások.

Emellett, a rendelkezésre álló kutatási eredmények alapján, az EGCG és egyéb katekinek csökkenthetik a gyulladásokat és hozzájárulhatnak olyan krónikus betegségek megelőzéséhez, mint a szívbetegség, diabétesz, és bizonyos rákbetegségek.

EGCG: a zöld tea fő hatóanyaga, bámulatos képességekkel!Milyen élelmiszerekben fordul elő az EGCG?

Az EGCG minden bizonnyal leginkább a zöld tea fő aktív hatóanyagaként ismert. Olyannyira jelentős ez a vegyület, hogy a zöld tea lényegében minden fontos jótékony tulajdonságát ennek köszönheti.

Bár nagyobb mennyiségben a zöld teában található meg, az EGCG-hez kisebb mennyiségekben egyéb ételekből és italokból is hozzá lehet jutni, például:

  • Tea: zöld, fehér, oolong, és fekete teák
  • Gyümölcsök: vörös áfonya, eper, szeder, kivi, cseresznye, körte, barack, alma, és avokádó
  • Magvak: pekándió, pisztácia, és mogyoró

Az EGCG a legtöbbet vizsgált és legerősebb katekin, ugyanakkor léteznek további katekinek is, melyek hasonló hatásokkal bírhatnak – például az epikatekin, epigallokatekin, és az epikatekin-3-gallát. Az egészséget támogató katekineknek gazdag forrásai a hüvelyesek, és a legtöbb gyümölcs.

Hogyan hat az EGCG az egészségre?

Tudományos kutatások (laboratóriumi-, állat- és humánkísérletek) sora mutatta ki, hogy a zöld teában található EGCG rengeteg jótékony egészségügyi hatással bírhat. Kevés olyan természetes hatóanyag létezik, amit az elmúlt évtizedekben ennyire behatóan tanulmányoztak volna – sőt, a vizsgálatok még napjainkban is folytatódnak!

Eddigi ismereteink alapján az EGCG az alábbi területeken bizonyulhat hasznosnak:

EGCG: a zöld tea fő hatóanyaga, bámulatos képességekkel!1. A szív egészsége
Kutatások azt mutatják, hogy az EGCG támogatja a szív- és érrendszer egészségét, ugyanis csökkentheti a vérnyomást, a koleszterinszintet, és a vérerekben felhalmozódó lerakódások mennyiségét. Ezek mind olyan pozitív hatások, melyeknek köszönhetően az EGCG hozzájárulhat a szívbetegségek kockázatának csökkentéséhez.

2. Az agy egészsége
A kezdeti kutatási eredmények szerint az EGCG-nek szerepe lehet az idegsejtek működésének javításában és a degeneratív agyi betegségek megelőzésében. Több megfigyeléses tanulmány is kapcsolatot talált a zöld tea gyakori fogyasztása és az időskori agyi leépülés, Alzheimer-kór és Parkinson-kór alacsonyabb kockázata között. Az EGCG fokozhatja a memóriát és a figyelmet is, valamint csökkentheti a fáradtságot és frissítő, nyugtató hatással lehet az agyra.

3. Egészséges vércukorszint
Az EGCG fogyasztása nagy segítséget jelenthet a 2-es típusú cukorbetegség, illetve a cukorbetegség „előszobájának” számító inzulinrezisztencia megelőzésében és kezelésében. Kutatások szerint az EGCG javíthatja az inzulinérzékenységet, csökkentheti a megemelkedett vércukorszintet.

4. Védelem a fertőzések ellen
Az EGCG károsítja a baktériumok külső membránját, csökkenti a baktériumspórák számát a szervezetben, így hatékonyan küzd a fertőzések ellen. Emellett a zöld teát tartalmazó szájvíz bizonyítottan hozzájárul a fogak felszínén kialakuló lepedék és a fogínygyulladás (gingivitis) csökkentéséhez.

5. Testsúlycsökkentés
Az EGCG támogathatja a fogyást is, különösképpen a zöld teában természetesen előforduló koffeinnel együtt fogyasztva. Elnyomja egy olyan enzim aktivitását, ami a noradrenalin lebontásáért felel. Ennek eredményeképp megnövekszik a noradrenalin szintje a szervezetben. Ez a hormon fokozza a zsírsejtek lebontását, amelyek így felhasználhatóak energiaként.

6. Gyulladásgátlás
A legújabb kutatások szerint a krónikus, vagyis hosszú ideig fennálló gyulladás közös tényező lehet számos gyakori betegség kialakulásában. Gyulladások nyomán kialakulhat reuma, szívbetegség, cukorbetegség, asztma, rák, vagy akár Alzheimer-kór is. Az EGCG hatékony gyulladáscsökkentő szer, elnyomja a szervezetben keletkező gyulladáskeltő anyagokat (pl. a TNF-alfát).

7. Rákmegelőzés
A szabad gyökök okozta oxidatív károsodás, illetve a gyulladásos folyamatok is bizonyítottan szerepet játszanak egyes rákbetegségek kialakulásában. Az EGCG antioxidáns és gyulladásgátló hatásából adódóan segíthet csökkenteni a rák kockázatát. Eddigi vizsgálatok pozitív hatást mutattak ki többek között mell-, prosztata-, és vastagbélrák esetében.

8. Öregedésgátlás (anti-aging)
Tudományos kutatások szerint a zöld teában található EGCG megelőzheti az úgynevezett telomer-rövidülést. A telomerek rövidülése hatással van a biológiai életkorra és növelheti bizonyos betegségek kockázatát. Az EGCG tehát segíthet megelőzni az öregedést, illetve egyéb, egészségre gyakorolt jótékony hatásaival is hozzásegíthet a hosszabb élethez.

Mi az ideális EGCG bevitel?

Az optimális napi adag az elérni kívánt céltól is függ, de elmondhatjuk, hogy napi 200-600 mg EGCG bevitele gyakorlatilag mindenki számára elegendő. A maximum napi adagnak nem szabad túllépnie a 800 mg-ot, ez ugyanis akár májkárosodáshoz is vezethet.

Egy csésze (250 ml) lefőzött zöld tea jellemzően nagyjából 50-100 mg EGCG-t tartalmaz. A hatóanyag rendszeres bevitele azonban nemcsak zöld tea fogyasztásával, hanem étrend-kiegészítéssel is megoldható. Zöld tea kivonatot tartalmazó étrend-kiegészítő vásárlásakor nagyon fontos odafigyelni a termék megfelelő EGCG tartalmára, hiszen ez az, ami alapvetően számít az egészségvédelem szempontjából.

Mielőtt bármilyen étrend-kiegészítőt kezdesz szedni, kérd ki orvosod véleményét!

Felhasznált irodalom

healthline.com/nutrition/egcg-epigallocatechin-gallate
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572593/
researchgate.net/publication/285299149_Antimicrobial_potential_of_epigallocatechin-3-gallate_EGCG_A_green_tea_polyphenol
en.wikipedia.org/wiki/Epigallocatechin_gallate
lifeextension.com/magazine/2008/4/new-research-on-the-health-benefits-of-green-tea
selfhacked.com/blog/green-tea/

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek