Ha még 8999 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

D-vitamin gyerekeknek, serdülőknek – mikor mennyit és miért?

D-vitamin gyerekeknek, serdülőknek – mikor mennyit és miért?A gyerekek egészséges növekedésének és fejlődésének egyik legfontosabb feltétele, hogy szervezetük megfelelő minőségű és mennyiségű tápanyaggal el legyen látva. Ide tartoznak többek között a mikronutriensek, vagyis a vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek is, amelyek széles tárházából ezúttal a D-vitamint választottuk ki részletesebb bemutatásra. Habár – remélhetőleg – ma már közismert tény, hogy a D-vitamin elengedhetetlen a csontok fejlődéséhez, ennél bizony sokkal több okból is fontos! Olvass tovább, és mindenre fény derül!

Alapvető tudnivalók a D-vitaminról

A D-vitamin (más néven kalciferol) egy zsírban oldódó vitamin, amely megtalálható bizonyos élelmiszerekben (természetes vagy hozzáadott formában), illetve étrend-kiegészítőkben. Emellett a bőrünket érő napfényből a szervezetünk is képes előállítására.

Kétféle típusa van:

  • D2-vitamin (ergokalciferol), amely inkább növényekben lelhető fel és biológiai hatását tekintve kevésbé aktív
  • D3-vitamin (kolekalciferol), amely inkább állati eredetű forrásokban lelhető fel és a D2-vitaminnál sokkal aktívabb

Az aktív D-vitamin szabályozza a kalcium bélből való felszívódását, a vér kalciumszintjét és a kalcium csontokba történő beépülését. Kritikus szerepet játszik az immunrendszer normál működésében, a megfelelő izomműködésben és a sejtosztódásban is.

Az utóbbi évtizedekben elképesztő mennyiségű, meggyőző erejű kutatási eredmény született arról, hogy a D-vitamin sokkal összetettebb feladatot lát el a szervezetben, mint korábban gondoltuk. A legtöbb „civilizációs” betegség (pl. cukorbetegség, elhízás, depresszió, szívbetegség, rák) összefügghet a D-vitamin hiányával.

Miért olyan fontos a D-vitamin a gyermekek számára?

Miért olyan fontos a D-vitamin a gyermekek számára?

A gyerekek megfelelő növekedéséhez és fejlődéséhez elengedhetetlen a D-vitamin. Az alábbiakat segíti:

  1. A kalcium és foszfor felszívódását a bélcsatornából, közvetlenül befolyásolva a csontképződést. D-vitamin mindenképpen szükséges az erős csontozat és fogazat kialakulásához, megtartásához.
  2. Az egészséges immunrendszer fenntartását. A D-vitamin javítja a veleszületett immunitást és csökkenti az autoimmun betegség kialakulásának esélyét.
  3. A sejtosztódás és sejtdifferenciálódás folyamatának szabályozását. A csecsemő-, gyermek- és serdülőkor az intenzív növekedés, fejlődés időszaka, ezért kritikus a megfelelő vitaminfogyasztás.
  4. A normál izomfunkciót és izomnövekedést. A D-vitamin hiánya súlyosabb esetben izomgyengeséggel, az izmok nem megfelelő fejlődésével járhat.
  5. Az agy és idegrendszer egészséges fejlődését, működését. Kutatások azt találták, hogy a D-vitamin-hiány jelentősen gyakoribb a súlyos mentális betegségekben, magatartási, hangulati és tanulási zavarokban szenvedő gyerekek körében.

Mennyi D-vitaminra van szüksége a gyerekeknek?

14 rangos hazai orvosszakmai szervezet 2012 óta több alkalommal is konszenzust dolgozott ki a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében. Ennek részeként a jelenlegi tudományos ismeretek alapján ajánlásokat is tesznek az optimális D-vitamin-bevitel tekintetében.

A D-vitamin-hiány megelőzésére javasolt D3-vitamin adagok Magyarországon:

KorcsoportEgy napra javasolt dózisBiztonságosan bevihető mennyiség egy napra eső felső határa
Csecsemők (2 hetes kortól)400 – 1000 NE1000 NE
Gyermekek (1-6 év)600 – 1000 NE2000 NE
Gyermekek (6 év felett)600 – 1000 NE2000 NE
Serdülők (10-12 éves kortól)800 – 1000 NE4000 NE

Az alacsony D-vitamin-szintre gyakran semmilyen jel vagy tünet nem utal, bár egyes gyerekeknél előfordulhatnak miatta csont- és izomfájdalmak. Súlyosabb D-vitamin-hiány esetén fejlődési rendellenességek, angolkór, puha csontok és fogak, csontrendszeri problémák alakulhatnak ki.

Mivel a D-vitamin az immunitásban is fontos szerepet játszik, hiánya fokozza a fertőzések, autoimmun állapotok és allergiák kialakulásának a kockázatát.

Másfelől arra is fontos ügyelni, hogy a kisbabák, gyerekek D-vitamin-bevitele túlzottan magas se legyen. Túladagolás esetén gyomorpanaszok, hányás, hányinger, hasmenés, súlyosabb esetben vesekő, vesekárosodás vagy akár veseelégtelenség léphet fel.

A D-vitamin-túladagolás veszélye szerencsére igen kicsi. Rendkívül magas dózis (több ezer vagy inkább tízezer NE) tartós bevitele jelenthet csak problémát. Ha véletlenül több cseppet kapott egy csecsemő, vagy több tablettát egy gyermek, akkor sem kell megijedni: mivel a D-vitamin zsírban raktározódik, elég, ha ezután arányos ideig (pl. dupla adag esetén 2 napig) nem kap D-vitamint.

D-vitamin forrásaiA D-vitamin pótlásához étrend-kiegészítőre van szükség

Tudni kell, hogy a D-vitamin az anyatejben és étrendben csak minimális mennyiségben van jelen. A D-vitamin pótlásához táplálkozással is hozzájárulhatunk, de a teljes szükségletet gyakorlatilag lehetetlen kizárólag élelmiszerekkel fedezni.

Szülőként könnyen azt gondolhatnánk, hogy a szabadban játszó gyerek tavasszal és nyáron elég D-vitaminhoz jut, ám a megváltozott életmód és napvédő krémek használata miatt ez is egyre kevésbé valószínű. Felmérések igazolják, hogy a D-vitamin-hiány gyerekek körében is általános.

Az étrend-kiegészítés hatékony, biztonságos és egyszerű módszere a D-vitamin napi szintű pótlásának. A gyermekorvosok 3 éves korig egész évben javasolják a D-vitamin cseppet, nagyobbaknak pedig október végétől március végéig a tabletta vagy kapszula szedését.

A D-vitamin pótlása anyatejes és tápszeres babáknak egyformán, egész évben javasolt – hacsak a baba nem iszik meg naponta kb. 1 liter tápszert.

Természetesen a kiegyensúlyozott táplálkozást és egészséges életmódot semmilyen esetben sem pótolhatjuk étrend-kiegészítőkkel. Éppen ezért fontos, hogy a gyerekek D-vitamint tartalmazó ételeket, italokat is rendszeresen fogyasszanak és a szabadban is sok időt töltsenek.

Étel/italMennyiségD-vitamin-tartalom
Csukamájolaj1 evőkanál1360 NE
Pisztráng (tenyésztett, főtt)100 g758 NE
Vörös lazac (főtt)100 g670 NE
Marhamáj (pirított)100 g50 NE
Tonhal (vízben, leszűrt)100 g47 NE
Tojássárgája (nagy)1 db44 NE
Cheddar sajt100 g42 NE
Tehéntej1 dl40 NE

Felhasznált irodalom

ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/
healthychildren.org/English/healthy-living/nutrition/Pages/Vitamin-D-On-the-Double.aspx
Sziller I, Császár A, Kiss RG, Lakatos P: Második magyarországi konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében. Magyar Orvos 2014. S1:5-26.
researchgate.net/publication/340972779_Vitamin_D_and_Immunity_in_Infants_and_Children
momjunction.com/articles/vitamin-d-for-babies_00333436/
momjunction.com/articles/health-benefits-of-vitamin-d-for-children_0083519/
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4928729/
onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/bld.12285
dana.org/article/vitamin-d-and-the-brain-more-good-news/
beatalewismd.com/blog/vitamin-d-and-adolescent-mental-health

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.