Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Színdiéta: mi ez? Van értelme? Tényleg hatásos lehet?!

Színdiéta: mi ez? Van értelme? Tényleg hatásos lehet?!Már megint egy új, sok ezredik diéta? De várj, ez most tényleg valami más! Egy hazai sorozatban nemrég felbukkant fogyókúrás módszerről, a színdiétáról van szó. Ez azon kevés fogyókúrás étrendek közé tartozik, melyek tudományos alapokon nyugszanak, nem túlságosan korlátozóak és hosszú távon is betarthatóak! Igen, mindez elmondható a színdiétáról, sőt, még további pozitívumok is: nézzük meg, miről is van szó pontosan!

Honnan ered a színdiéta?

A színdiéta célja nem más, mint hogy rávegye a fogyni vágyókat minél több zöldség és gyümölcs elfogyasztására – ráadásul mindezt egészen ötletes módon teszi.

Az amerikai Nemzeti Rákkutató Intézet 2002-es „Savor the Spectrum” („Ízleld meg a színskálát”) elnevezésű kampányának alapelveire épít, ami egészségesebb táplálkozásra ösztönzi az embereket, azt tanácsolva, hogy mindenki egyen meg napi 5-9 adag zöldséget és gyümölcsöt.

Mindy Weisel képzőművészt és két lányát is megihlette a koncepció, hogy minél színesebb ételeket eszünk, annál egészségesebbek leszünk. 2003-ban meg is jelent a közös könyvük, ami a 7 napos színdiétáról szólt, részletezve számtalan előnyét és természetesen bemutatva fő szabályait.

Mi a színdiéta lényege?

A különböző színű zöldségek és gyümölcsök különböző táplálkozási előnyökkel rendelkeznek. A 7 napos színdiéta tudományos bizonyítékokon alapuló étrend, tele tápanyagokban gazdag, egészséges ételekkel.

A lényege, hogy az ételeket színek alapján csoportosítjuk, majd a hét mindegyik napján más-más színű ételeket eszünk. Sorrendben az első szín a fehér, a második a vörös, a harmadik a zöld, a negyedik a narancssárga, az ötödik a lila, a hatodik a citromsárga. A hetedik napon a szivárvány minden színéből ehetsz.

Ha ezt az étrendet követed, és kitartasz mellette, akkor egészségesen, hatékonyan le tudsz fogyni, illetve meg tudod őrizni az egészséges testsúlyodat – sőt, még az arcszíned is üdébbé válhat!

Mitől olyan különlegesek a különböző színek?

Fehér: A fehér színű zöldségek és gyümölcsök antoxantinokat tartalmaznak, melyek csökkenthetik a vérnyomást és a koleszterinszintet.
Pl.: banán, karfiol, fokhagyma, gyömbér, jícama, gombák, vöröshagyma, burgonya.

Vörös: A vörös színű zöldségek és gyümölcsök likopint tartalmaznak, ami antioxidáns hatású és szerepet játszik többek között a prosztatarák, a szívbetegségek és az időskori vakság megelőzésében.
Pl.: piros almafajták, cékla, cseresznye, vörös szőlő, rózsaszín grapefruit, piros kaliforniai paprika, piros burgonya, eper, paradicsom, görögdinnye.

Zöld: A zöld színű zöldségek és gyümölcsök klorofilt tartalmaznak, illetve egyesekben lutein is található, ami zeaxantinnal kombinálva segít a szem egészségének megőrzésében. Bizonyos zöld színű zöldségek rákmegelőző hatással is bírhatnak.
Pl.: zöld almafajták, articsóka, avokádó, spárga, brokkoli, zöldbab, uborka, zöld szőlő, borsó, saláta, lime, zöldpaprika, spenót, cukkini.

Narancs- és citromsárga: A narancs- és citromsárga színű zöldségek és gyümölcsök karotinoidokban gazdagok, melyek segítik a szem egészségének megőrzését, csökkenthetik bizonyos rákfajták kockázatát, segítik a szívbetegségek megelőzését és javítják az immunrendszer működését.
Pl.: sárga almafajták, kajszibarack, sütőtök, répa, grapefruit, citrom, őszibarack, mangó, narancs, nektarin, ananász, sárga kaliforniai paprika, kukorica, édesburgonya, mandarin.

Lila: A lila színű zöldségek és gyümölcsök antociánokat tartalmaznak, melyek antioxidáns hatásúak, azaz megóvják a sejteket az oxidatív károsodásoktól. Az áfonya például ennek köszönhetően kifejezetten hasznos az időskori memóriaromlás ellen.
Pl.: szeder, áfonya, szilva, padlizsán, füge, lila szőlő, aszalt szilva, mazsola.

Színdiéta: mi ez? Van értelme? Tényleg hatásos lehet?!

Milyen egy rossz fogyókúrás módszer?

Divat- és csodadiéták jönnek-mennek, eltűnnek egyik napról a másikra, hogy aztán évekkel vagy akár évtizedekkel később váratlanul újra megjelenjenek. A legtöbbjükben közös, hogy:

  • nagyon gyors és nagyon látványos fogyást ígérnek
  • egyoldalúak, vagyis nagyon szigorú korlátok közé szorítanak, néhány ételcsoport, néhány étel vagy akár csak egyetlen étel fogyasztását írják elő
  • valamilyen hangzatos, általában áltudományos magyarázat áll mögöttük
  • adott időtartamra szólnak, pl. egy hét, 10 nap, stb.

A túlságosan korlátozó diéták hosszú távon nem betarthatóak, így ha először működnek is, később minden visszatér a régi kerékvágásba és a túlsúly is nagy valószínűséggel gyorsan visszatér. Ez különösen igaz akkor, ha fogyókúra címszó alatt koplalunk és veszélyesen alacsony a kalóriabevitelünk.

Másrészt a nagyon szigorú, egysíkú diéta rendkívül ártalmas az egészségünkre is, hiszen csak kiegyensúlyozott, kellően változatos étrenddel tudunk minden szükséges vitaminhoz, ásványi anyaghoz és egyéb tápanyaghoz hozzájutni.

Jó fogyókúrás módszer-e a színdiéta?

A színdiétáról tulajdonképpen egyik negatívum sem mondható el, ami sok másik fogyókúrás módszerről igen. A színdiéta tudatosságra tanít, mindenki által követhető és könnyen megjegyezhető módon arra ösztönöz, hogy napi szinten több zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk.

Mivel a zöldségek és a gyümölcsök javarészt alacsony kalóriatartalmúak, viszont sok élelmi rostot tartalmaznak, így hosszú időn át eltelítenek, ezért ideális útja a karcsúbbá válásnak, ha többet eszünk belőlük. Sőt, a rendszeres zöldség- és gyümölcsfogyasztás mindenkinek fontos, azoknak is, akik elégedettek jelenlegi testsúlyukkal.

A színdiéta egysíkúnak sem nevezhető, hiszen még egy napon belül is elég sok opciót biztosít, egy hétre nézve pedig rendkívül változatos. Habár kúraszerű (1 hétig tart), a legtöbb embernek valószínűleg nem jelent gondot a hét ismételgetése, sőt, a színek/napok tetszőlegesen felcserélhetők egy adott héten.

Van-e tehát bármilyen probléma a színdiétával?

A legjobb testsúlycsökkentő, illetve egészségvédő módszer az, amit nem ideig-óráig csinálsz, hanem életmódod részévé válik. Mi a Netaminnál az életmódváltásban hiszünk. Ahogy az lenni szokott, a színdiétának is léteznek különböző változatai, például olyan is, amelyik a hetedik napon kizárólag ásványvíz ivását engedi meg. Az ilyen extrémebb változatok semmiképp nem javasoltak. A fentebb leírt egyszerű szabályrendszerrel azonban nincs semmilyen probléma.

Ha a színek alapján történő beosztás számodra hosszú távon is betartható, sőt, még könnyebbé is teszi a zöldség- és gyümölcsfogyasztás növelését, akkor nyugodtan vesd be ezt a módszert!

Megjegyzés: Természetesen a színdiéta csak úgy lehet igazán sikeres, ha közben betartod az egészséges életmód egyéb fő irányelveit is, például rendszeresen mozogsz, kerülöd a vörös húsokat, a transzzsírokat, a cukros ételeket és italokat, a feldolgozott élelmiszereket és az egyszerű szénhidrátokat – és így tovább. Ha érdekel, hogy a te igényeidhez milyen diétás tanácsok, illetve étrend-kiegészítők passzolnak a legjobban, látogass el Tuti Fogyókúra terméktanácsadó oldalunkra!

Felhasznált irodalom

livestrong.com/article/440155-the-7-day-color-diet

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét