Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Szívkímélő testmozgás

szívA mozgás nemtől és életkortól függetlenül elengedhetetlen része az egészséges, boldog életnek. A rendszeres edzés fitten tart, feltölt energiával és önbizalommal, boldogsághormonokat szabadít fel az agyban és segíthet legyőzni a stresszt és a depressziót! Szív- és érrendszeri problémák, magas vérnyomás esetén különösen nagy szerepe van a megfelelően végzett, rendszeres testmozgásnak. A hangsúly itt a „megfelelően végzett”-en van, hiszen ebben az esetben sokkal jobban oda kell figyelni, hogy mit, mennyit, miként csinálunk. A következőkben megosztunk veletek néhány hasznos tanácsot, hogy jobban képben legyetek!

Miért fontos mozogni?

Sokan valószínűleg úgy gondolnák, hogy az, aki szív- és érrendszeri problémákkal küzd, az inkább egyáltalán ne is mozogjon – hiszen csak „feleslegesen” erőlteti meg magát. Tény, hogy a mozgás több kockázattal jár ilyenkor, hiszen az edzés során megnő az izmok oxigénigénye, ez pedig megnöveli a szívre és érrendszerre eső terhelést. A rendszeres testmozgás ugyanakkor számos olyan jótékony hatással bír, ami jelentős mértékben javíthat a magas vérnyomással és egyéb szív- és érrendszeri problémákkal küzdő emberek egészségén és életminőségén. Az edzés fokozza a szív és a tüdő teljesítőképességét, csökkenti a szívizomzat oxigénigényét, megerősíti a szívet, csökkentheti a vérnyomást, a vércukorszintet és a koleszterinszintet, valamint segít a fogyásban és megőrizni a testsúlyt. Nem utolsósorban javul tőle az általános fizikai állapot, jobb lesz a közérzet és a várható élettartamot is növeli.

FutásMilyen gyakorlatokat végezz?

FONTOS! Mindig konzultálj az orvosoddal, kérd ki a tanácsát, mielőtt bármilyen új edzésformába belekezdenél!

Elsősorban aerob mozgásformák javasoltak, mivel ezek a szívet és tüdőt hosszabb időn át megdolgoztatják. Emellett az aerob edzés javítja a vérkeringést, növeli az állóképességet.

Kezdj neki lassan! Válassz könnyed, de dinamikus mozgást, mint például gyaloglás, úszás, kocogás, vagy kerékpározás. Heti 2-4 alkalommal végezz hosszan tartó (min. 40 perces), gyenge vagy közepes intenzitású edzéseket!

Mindig melegíts be az edzés előtt, legalább 5 percen át! Végezz dinamikus nyújtást, amiben van mozgás (pl. láblendítés, karkörzések, stb.), ettől elkezd kicsit emelkedni a pulzusod és beindul a vérkeringés az izmokban és a szívben.

Edzés után hagyj időt a levezetésre is! Folytasd az adott mozgásformát, csak lassabban, míg kifújod magad!

Mire ügyelj, mit ne csinálj? nyújtás, edzés, izomláz

Veszélyes lehet minden olyan edzésforma, ami hirtelen, intenzív megterhelést jelent a szívnek, ilyen például a gyors futás, a súlyemelés, a fekvőtámasz vagy bármilyen versenysport.

Kerülj minden olyan mozgást, ami mellkasi fájdalmat okoz, vagy hirtelen felülést, felállást igényel!

Tarts szüneteket, ha túlzottan elfáradsz! Állj le, ha bármilyen erős, szúró fájdalmat érzel!

Figyelj a külső körülményekre is, mint például az időjárás! A meleg, párás időszakokban inkább kora reggel vagy este mozogj. Figyelj arra, hogy könnyű, szellős ruhát vegyél fel! Ha túlságosan nagy a hőség, inkább csökkentsd az intenzitást, sétálj egyet, ne erőltesd túl magad! Hideg időben takard el a szád és az orrod, hogy a belélegzett levegő felmelegedjen, mire a tüdődbe ér! Ha túl hideg van, inkább szobabiciklin tekerj vagy más beltéri sportot végezz! Kérd ki orvosod tanácsát, ha fagypont alatti hidegben tervezed az edzést!

Vegyél fel kényelmes edzőruhát, ami nem túl szűk, nem korlátoz a mozgásban!

Mire vigyázz…

Szívroham vagy szívműtét után
Nagyon alacsony terhelés javasolt, kerüld a nehéz súlyok emelését, a felüléseket, fekvőtámaszokat! Ne eddz túlzottan melegben vagy hidegben, és igyál sok folyadékot! Mindig figyeld a szívverésed: az orvos állapítja meg számodra, hogy mi ilyenkor a biztonságos pulzusszám!

Mellkasi fájdalom (Angina pectoris) esetén
Az angina kellemetlen szorítás, nyomásérzés vagy fájdalom, amely leggyakrabban a mellkasban, a szegycsont mögött jelentkezik. Ilyen esetekben a könnyed gyaloglás ideális választás. Amikor egy adott távot kényelmesen meg tudsz tenni, kezdd el növelni a séták hosszát és fokozatosan az intenzitást is. Figyelj arra, hogy ne érezz közben fájdalmat a mellkas tájékán, és ne kapkodj levegő után! Ne mozogj közvetlenül étkezés után, és hideg időben sem! Ha az orvosod felírt neked spray-t vagy tablettát a rohamszerű mellkasi fájdalom esetére, azt minden esetben vidd magaddal!

Szívelégtelenség/érszűkület esetén
A szívelégtelenség azt jelenti, hogy a szív nem képes a szervezet tápanyag és oxigén igényét kielégítő mennyiségű vért pumpálni. Ilyenkor mindenképp kerülni kell az olyan mozgásformákat, amik hirtelen nagymértékben megemelik a pulzusszámot! Csak lassan, fokozatosan haladj az edzésekkel, amíg hozzá nem szoktattad szervezeted egy adott intenzitáshoz és időtartamhoz! Állj le, ha rövid és szúró fájdalmat érzel, feldagad a bokád vagy légszomjad alakul ki! Pihenj, és folytasd az edzést, amikor már nincs fájdalmad!

Magas vérnyomás esetén
Rendszeres, alacsony-közepes intenzitású kardió edzés javasolt (rövidebb, majd hosszabb időtartammal). Kerüld a versenysportokat, a megerőltető súlyzós edzést! Ezek a tevékenységek hirtelen megemelhetik a vérnyomást, ami rendkívül veszélyes lehet!

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Ezt már láttad?

×