Ha még 5000 Ft értékben vásárol,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Szemtorna: a legjobb gyakorlatok és szemerősítő tanácsok

Szemtorna a fáradt szemek ellenszereA szemtornát évszázadok óta tanácsolják „természetes” megoldásként a látásproblémákra, beleértve a rövid- és távollátást is. Sajnos igen kevés megbízható tudományos bizonyíték van arra, hogy ilyen gyakorlatok valóban segítenének az éleslátás visszaszerzésében, vagy éppen olyan gyakori szembetegségek kezelésében, mint az időskori makula degeneráció, a szürke hályog és a zöld hályog. De nincs minden veszve: szemünk tornáztatása azért igenis hasznos tud lenni, ugyanis segít javítani a komfortérzetet, különösen akkor, ha sok időt töltünk a számítógép monitora előtt.

Napjainkban kifejezetten gyakori a digitális eszközök okozta szemfáradtság, mivel életünk egyre nagyobb részét töltjük képernyők előtt, legyen szó munkavégzésről vagy épp szabadidőről. A tünetek:
• szemszárazság
• a szem fáradékonysága
• homályos látás
• fejfájás

Szerencsére néhány egyszerű szemtorna-gyakorlattal elűzhetjük ezeket a kellemetlen tüneteket.

Hogyan tornáztasd meg a szemedet?

A következőkben bemutatjuk azokat a hasznos szemgyakorlatot, melyeket kipróbálhatsz szemfáradtság esetén.

Fókuszváltás

Ez a gyakorlat a fókuszálást teszi próbára. Ülő helyzetben kell végezni.
• Emeld fel a mutatóujjadat és tartsd szemmagasságban, kb. 8-10 cm-re a szemedtől.
• Fókuszálj az ujjadra.
• Lassan távolítsd az ujjadat az arcodtól, de közben végig fókuszálj rá.
• Nézz egy pillanatra a távolba.
• Nézz vissza ismét az ujjadra, fókuszálj rá, és kezdd el lassan közelíteni a szemedhez.
• Vedd le a tekinteted az ujjadról és fókuszálj egy távolabb lévő tárgyra.
• Ismételd meg háromszor egymás után.

Közeli és távoli fókusz

Ez a gyakorlat szintén a fókuszról szól. Ahogy az előzőt, úgy ezt is ülő pozícióban kell végezni.
• Emeld fel a hüvelykujjadat, tartsd szemmagasságban, kb. 25 cm-re a szemedtől és fókuszálj rá 15 másodpercig.
• Keress egy nagyjából 3-6 méterre lévő tárgyat és fókuszálj rá 15 másodpercig.
• Fókuszálj ismét a hüvelykujjadra.
• Ismételd meg ötször egymás után.

A nyolcas szám

Fáradt szem, monitorEzt a gyakorlatot is ülve kell végezni.
• Válassz ki egy pontot a földön kb. 3 méterre tőled és fókuszálj rá.
• Írj le egy képzeletbeli nyolcast a szemeiddel.
• A gyakorlatot végezd 30 másodpercig egyik irányba haladva, majd 30 másodpercig a másik irányban is.

20-20-20 szabály

A szemmegerőltetés sokak számára szinte állandó probléma. Az emberi szemek nem arra lettek kitalálva, hogy hosszú ideig csak egyetlen pontra koncentráljanak. Ha egész napodat egy monitor előtt töltöd, a 20-20-20 szabály segíthet megelőzni a szemmegerőltetést. A teendőd annyi, hogy 20 percenként hagyd abba a munkát, és 20 másodpercre fókuszáld a tekintetedet egy 20 lábnyira (6 méterre) lévő tárgyra.

Mi az a látásterápia?

Vannak orvosok, akik a látásterápia nevű kezelési módszerre specializálódnak. A látásterápiába beletartozhat a szemtorna is, de csak egy személyre szabottabb kezelési program részeként, mely szemorvos, optometrista vagy szemész felügyelete alatt történik.

A látásterápia célja lehet a szem izmainak megerősítése. Emellett segíthet a rendellenes vizuális viselkedés korrigálásában, illetve a szemmozgással kapcsolatos problémák helyreállításában.

A látásterápia az alábbi, általában gyerekeket, de időnként felnőtteket is érintő problémák kezelésében segíthet:
• konvergencia-elégtelenség
• kancsalság (strabismus)
• tompalátás (amblyopia)
• diszlexia

További tippek a szem egészségéért

A szemtornán kívül még sok egyebet tehetsz szemeid egészségének megőrzése érdekében.

• Menj el átfogó, pupillatágításos szemvizsgálatra néhány évente – még akkor is, ha semmilyen problémát nem észleltél. Nagyon sokan észre sem veszik, hogy látásuk gyengült és korrektív lencsékkel sokkal jobban láthatnának. Emellett számos súlyos szembetegség van, aminek nincsenek látványos tünetei.
• Ismerd meg a családtörténetedet. Ez azért fontos, mert sok szembetegség öröklődik.
• Légy tisztában a kockázati tényezőkkel, és cselekedj ezeknek megfelelően. Ha például cukorbetegség vagy családi kórelőzmények miatt magasabb nálad a szemproblémák kockázata, akkor félévente, évente menj el szemészeti ellenőrzésre.
• Viselj napszemüveget. Óvd meg szemeidet a káros UV sugaraktól, polarizált napszemüveggel, mely az UVA és UVB fényt egyaránt képes kiszűrni.
• Táplálkozz egészségesen. Az egészséges zsírokban és antioxidánsokban gazdag étrend segíthet megőrizni szemeid egészségét. Sok répát is érdemes enned (ez nem tévhit!): az egyik leggazdagabb A-vitamin forrás, ami elengedhetetlen a látás épségének fenntartásához. A legfontosabb tápanyagokat táplálékkiegészítés útján is könnyedén szervezetbe juttathatod.
• Ha szemüveges vagy kontaktlencsés vagy, akkor az előírás szerint hordd is őket. A látásjavító lencsék viselése nem gyengíti a szemeket.
Hagyd abba a dohányzást, illetve el se kezdd. Ugye mondanunk sem kell: a dohányzás az egész testednek káros, szemeidet is beleértve.

Felhasznált irodalom

healthline.com/health/eye-health/eye-exercises

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek