Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Popeye titka: a spenót – tápanyagok, tárolás, elkészítés

Izomerő a spenóttólPopeye egyszerű mesehős létére akkora legendává vált az Egyesült Államokban, hogy a texasi farmerek még szobrot is emeltek neki. Bizonyították azt is, hogy a gyerekek nagyobb kedvvel esznek zöldséget, ha megnéznek egy Popeye részt. Egyes források szerint a spenóttermelésre is pozitív hatással volt a szuper erős tengerész, miközben mások azt mondják: Popeye hihetetlen ereje egy tévedésen alapszik.

A spenót igazi vasbomba, ez tette Popeye-t is vasöklűvé! Legalábbis sokan ezt gondolják, egy mára már bizonyítottan téves kutatás alapján. A történet az 1800-as évekből indul, ekkor jegyezte le ugyanis egy német kémikus a spenót vastartalmát – hibásan. Bár valóban értékes vas-forrás, de egyetlen tizedesvessző elírása miatt hosszú ideig tízszer akkora vastartalmat tulajdonítottak neki, mint amennyit valóban rejt.

SpenótMások szerint a spenót annak kimagasló A-vitamin tartalma miatt lett Popeye szuper-tápláléka – ezt egyébként a képregény-verzióban maga Popeye is megemlíti. Az pedig vitathatatlan tény, hogy az A-vitaminnak jelentős szerepe van a testszövetek és a csontok megfelelő növekedésében.
Bármi is legyen az igazság, egy biztos: a spenótevéssel csak jót tehetünk!

A spenót tápanyag-tartalma:

A vas és az A-vitamin mellett ugyanis a spenótban megtalálhatók még:

  • C-vitamin – mely erős antioxidáns. Hozzájárul többek között a bőr egészségéhez, valamint az immunrendszer működéséhez.
  • K1-vitamin – mely alapvető a véralvadáshoz. Egyetlen spenótlevél fedezi a napi szükségleted több mint felét!
  • Folsav – mely a B9-vitamin egyik formája. A normál sejtműködéshez és szövetképződéshez elengedhetetlen jelenléte a szervezetben. Ezen kívül terhesség alatt rendkívül fontos, hogy elegendő folsavat fogyasszon a kismama. (Ide kattintva többet is megtudhatsz róla.>>)
  • Kalcium – a csontok egészségéhez nélkülözhetetlen. Hozzájárul még az idegrendszer, szív és izmok működéséhez.
  • Lutein – a szem egészségét támogatja.
  • Kaempferol – antioxidáns, melyet összefüggésbe hoztak a rák- és krónikus betegségek kockázatának csökkentésével.
  • Nitrátok – a szív egészségét támogatja.
  • Quercetin – antioxidáns, mely a gyulladások és fertőzések elkerülése ellen lehet hatékony.
  • Zeaxanthin – szintén a szem egészségét támogatja, mint a lutein.

Ezen kívül sok egyéb vitamin és ásványi anyag található benne, mint például Magnézium, Kálium, B6 és E-vitamin is.

Milyen esetben nem ajánlott mégsem a fogyasztása?

Annak ellenére, hogy a spenót alapvetően nagyon egészséges, fogyasztása pedig emiatt rendkívül hasznos, mégis vannak olyan esetek, amikor problémát okozhat a fogyasztása:

Vesekő esetén – a vesekő savból és valamilyen ásványi sóból épül fel. Leggyakrabban kálcium-oxalát alkotja. A spenót kalcium és oxalát tartalma is igen magas, így aki hajlamos a vesekőre, inkább kerülje el a spenótos ételeket.

Vérhigítók szedése esetén – ahogy már írtuk, a spenótnak rendkívül magas a K1-vitamin tartalma. A K1-vitamin sok testi funkcióban részt vesz, de elsősorban a véralvadásban betöltött szerepe ismert. Éppen ezért aki vérhígítót szed, annak tanácsosabb nem fogyasztani nagy mennyiségben, rendszeresen zöld levélzöldségeket, így spenótot sem.

Popeye titka: a spenót - tápanyagok, tárolás, elkészítésHol érdemes venni és mire figyelj vásárlásnál?

Ha frissen veszed piacon vagy zöldségesnél, mindig a ropogós, szép zöld levelűt vedd meg. Úgy kell kinéznie, mint amit épp csak leszedtek – ne legyen fonnyadt, hervadt. Ha teheted, vegyél biot, mivel sajnos a spenót sok növényvédőszer maradékot szokott tartalmazni. Ne vedd meg, ha már vannak benne rohadt levelek, barnul vagy sárgul. Nem árt azt is nézni, hogy nem tetvesek-e a levelek.

Nézd meg a levelek szárát, mennyire rostos/szálas. Ha vékony és rugalmas, akkor fiatalabbak a levelek, ha vastagabb és rostosabb, akkor érettebb már. Receptre szabva vásárolj – a fiatalabb levelek salátába, nyers felhasználáshoz ideálisak. Főzéshez, sütéshez válassz érettebb növényt. Hőkezelésnél nagyon összeesik, ezzel számolj, mikor vásárolsz.

Ne vegyél csomagolva spenótot, ha látod, hogy nedves a zacskó belseje, mert akkor rohadnak benne a levelek. Ne is mosd meg őket, csak közvetlenül felhasználás előtt!

Nem mindig a friss a legjobb választás – leszedés után néhány nappal is már veszít tápanyag tartalmából. Ha konzerv vagy fagyasztott terméket veszel, az azonnal feldolgozásra kerül betakarítás után, így viszonylag jól megőrzi tápanyagtartalmát a nyersen utaztatott levelekkel ellentétben.

Veheted tehát fagyasztva is, lehet leveles formában – akár kis gombócokban lefagyasztva kapni – vagy aprítva. Fagyasztott spenótot csak sütéshez/főzéshez érdemes választani.

Hogyan tárold a spenótot?

A nyers spenótleveleket csomagold papírtörlőbe, így tedd őket dobozba és a hűtő zöldséges fiókjába. Így nem fog összetörni és a papírtörlő felszívja a fölösleges nedvességet. Ne tedd viszont alma vagy banán közelébe, mert megrohad.

Teheted tiszta műanyagzacskóba is, ha pár napon belül el akarod fogyasztani. Itasd le a nedvességet papírtörlővel, mielőtt elteszed, amit hagyj is a zacskóban, hogy felszívja a párát.

Ha a hűtőbe tetted, ügyelj rá, hogy 0 fokon már megfagyhat a spenót. Állítsd 4 fokra a hőmérsékletet, hogy megakadályozd a folát és a karotinoid tartalmának csökkenését.

Ha szeretnéd hónapokig tárolni, fagyaszd le (maximum 9-14 hónapig áll el így). Ehhez először blansírozd a leveleket egy-két percig forrásban lévő vízben, utána áztasd jéghideg vízben ugyan ennyi ideig. Ezután vedd ki a vízből és csavard ki a leveleket. Tedd őket fagyasztó zacskóba, és úgy a mélyhűtőbe. Ha kisebb porciókat szeretnél, fagyasztás előtt vegyél egy maroknyi levelet, csinálj belőle egy gombócot és szorosan fóliázd be folpackkal, így tedd a spenótlabdákat a fagyasztózacskóba. Blansírozás nélkül is fagyaszthatod, így kb. hat hónapig áll el, de így nyálkásabb lesz az eredmény, például főzeléknek használhatod.

Popeye titka: a spenót - tápanyagok, tárolás, elkészítésPróbáld ki nyersen is!

A legtöbben főzelékként ismerik a spenótot, pedig érdemes nyersen is kipróbálni köretként, salátákhoz, vagy akár zöld turmixba. A spenótban található vitaminokat így tudod leginkább megőrizni. Felhasználás előtt mindenképp mosd meg, de ne áztasd hosszan, inkább többször mosd át langyos vízzel. Salátának elsősorban a bébispenót javasolt.

Ha megjött a kedved Popeye kedvencéhez, próbáld ki spenótos ételeinket! Kattints a receptekért:

Spenótos krumplimuffin

Spenótos tonhalas rizottó

Spenótfőzelék liszt-és tejmentesen

Pritaminpaprikás spenótsaláta

Felhasznált irodalom

healthline.com/nutrition/foods/spinach
wikihow.com/Keep-Spinach-Fresh

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek