Ha még 5000 Ft értékben vásárol,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Sárgadinnye: eredete, jótékony hatásai, vásárlása, felhasználása

A sárgadinnye mézédes illatával és ízével érthető módon sokak kedvence, a nyár egyik slágere. De nem csak azért érdemes fogyasztani, mert finom! A sárgadinnye tápanyagban sokkal gazdagabb, mint a görögdinnye; védi a szem egészségét; hozzájárul a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelméhez; és a fogyókúrás törekvéseinket is segítheti. Ez azonban még korántsem minden, olvass tovább, és többet is megtudhatsz erről az ínycsiklandó és egészséges gyümölcsről!

A sárgadinnye története

A sárgadinnye (Cucumis melo) a tökfélék (Cucurbitaceae) családjába tartozó faj. Eredetét tekintve máig megoszlanak a vélemények a botanikusok körében. Egyesek szerint a sárgadinnye őshazája India, míg mások Iránt jelölik meg. A többség egybehangzó vélekedése alapján azonban a sárgadinnye Afrikából származik.

A sárgadinnye története mintegy 5000 éves múltra tekint vissza. Legkorábbi bizonyítékok Indiából származnak, i.e. 2300-ból feltárt egyiptomi sírok falfestményein is megtalálható volt; a legrégebbi írásos feljegyzés Perzsiából való. Európában a görögök, illetve rómaiak még nem termesztették a sárgadinnyét, hanem Perzsiából és a Kaukázus vidékéről szállították. A korai fajták jóval keskenyebbek voltak, az uborkához hasonló ízzel, ezért nyersen nem is fogyasztották őket.

Az európai termesztés megindulása az 1300-as évekre tehető. A sárgadinnye magyar neve (dinna) már az 1100-as évekből ismert. A bordás terméshéjú kantalup típus a 15. században terjedhetett el Európában örményországi kereskedők közvetítésével. A név a pápa nyári rezidenciájára, a Róma környéki Cantalupo-ra utal, ahol először vetették. Ez a fajta már a 16. században közkedvelt lehetett, ahogy ezt Campi és Caravaggio festményei bizonyítják.

Az amerikai kontinensre Kolumbusz második útjával került át 1493-ban. A közép- és dél-amerikai indiánok hamar megkedvelték az új gyümölcsöt, és széles körben kezdték termeszteni. Észak-Amerikában azonban csak a 19. századra lett ismert.

A sárgadinnyéből igen sokfajta létezik. Az európai sárgadinnye enyhén bordázott, szürkés héjú, a szintén Európában, Franciaországban nemesített mézharmat dinnye is nagyon kedvelt, hiszen lédús, kifejezetten édes fajta. Észak-Amerikában a sárgadinnye hálós héjú, narancsszín húsú és nem túl édes. Kínában a Hami dinnye közkedvelt, rózsaszínes, ropogós húsával. Izraelben 1970 körül nemesítették a Galia dinnyét, ami a mézharmat és a klasszikus sárgadinnye keveréke.

A sárgadinnye jótékony hatásai

• Jó hírünk van: a sárgadinnye nemcsak finom, zamatos és édes, de kalória- és zsírtartalma is nagyon alacsony (100 gramm gyümölcsben mindössze 34 kalória van). Emellett a gyümölcs gazdag egészségjavító növényi eredetű polifenolos vegyületekben, illetve vitaminokban, és ásványi anyagokban, melyek nélkülözhetetlenek az optimális egészséghez.

• A sárgadinnye kiváló A-vitamin forrás (100 gramm 3382 nemzetközi egység A-vitamint tartalmaz, ami az ajánlott napi bevitel 112%-a), a legtöbb tökfélét jócskán megelőzi ezen a téren. Az A-vitamin egy erős antioxidáns és elengedhetetlen az egészséges látáshoz. Az egészséges bőr és nyálkahártya fenntartásához is szükségünk van rá. Kutatások alapján a természetes A-vitaminban gazdag gyümölcsök fogyasztása védelmet nyújthat a tüdő- és a szájüregi rák ellen.

Gazdag antioxidáns flavonoidokban is, mint például béta-karotin, lutein, zeaxantin, és kriptoxantin. Ezek az antioxidáns vegyületek képesek megvédeni a sejteket az oxigén szabad gyökök ellen, ebből következően védelmet nyújtanak a vastagbél-, prosztata-, mell-, méhnyálkahártya-, tüdő- és hasnyálmirigyrák ellen.

• Teljes antioxidáns kapacitását tekintve a sárgadinnye ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity, vagyis Oxigéngyök Elnyelő Kapacitás) értéke 315 µmol TE/100 g. A mézharmat dinnye ORAC értéke 241 µmol TE/100 g.

• A zeaxantin egy fontos étrendi karotinoid, ami szelektíven felszívódik a szem retinájának sárgafoltjába (macula lutea), ahol antioxidáns és védelmező UV fényszűrő funkciókat tölt be. Ebből következően segíti a szem egészségének fenntartását, és megóvhat az időskori makuladegeneráció (Age-related macular degeneration, AMRD) kialakulása ellen.

Ideális forrása a káliumnak, ami nélkülözhetetlen ásványi anyag és elektrolit. 100 gramm sárgadinnye 267 mg káliumot biztosít. A kálium a sejt- és testfolyadékok egyik legfontosabb összetevője, segít a szívritmus és a vérnyomás szabályozásában. Bizonyítottan véd a stroke és a szívkoszorúér-betegség ellen.

• A gyümölcs közepes mennyiségben tartalmaz B-komplex vitaminokat, mint például niacin, pantoténsav, és C-vitamint, valamint ásványi anyagokat, például mangánt. A C-vitaminban gazdag ételek fogyasztása segíti a szervezetet a fertőzésekkel szembeni természetes ellenálló képességének fenntartásában, illetve a káros szabad gyökök semlegesítésében. A test a mangánt többek között a szuperoxid-dizmutáz nevű antioxidáns enzim létrehozásához használja fel, mely az egyik legagresszívabb szabad gyököt, az oxigén egyik ártalmas formáját, a szuperoxidot semlegesíti.

A sárgadinnye vásárlása, tárolása

A sárgadinnye fajtától függően igen változatos megjelenésű gyümölcs, ezért a héj színéből alapvetően nem lehet az érettséget megállapítani. A színnek a fajtára jellemzően kell alakulnia, azonban ezt csak a hozzáértő állapíthatja meg.

Szerencsére azért nincs minden veszve: sárgadinnye vásárlásakor inkább hagyatkozzunk a szaglásunkra. Az érett dinnyének kellemes, édes illata van – minél édesebb, annál érettebb. Emellett a nyomkodás is célravezető: ha érett a sárgadinnye, a szárral szembeni oldalon (a bibeponton) kissé már puha. A szár a „pecséttel” együtt könnyen és maradéktalanul elválik a gyümölcstől: ha a szár egy darabkája a gyümölcsön marad, még nem teljesen érett.

A görögdinnyénél nincs utóérés, a sárgadinnyénél azonban igen. Ha éretlen példányt választottunk, akkor otthon hagyjuk szobahőmérsékleten állni, egy-két nap múlva ízletesebb lesz. Az utóérés ugyanakkor azzal is jár, hogy a sárgadinnye rövidebb ideig tárolható, kevésbé “pultálló”, meleg, nyári időben néhány napi állás után rohamosan puhul, penészedik, megromlik, fogyasztásra alkalmatlanná válik. Az érett sárgadinnyét 3-4 napig a hűtőben tároljuk. A felvágott felét mindig takarjuk le fóliával.

A sárgadinnye felhasználása

Figyelem! Fogyasztás vagy felhasználás előtt a sárgadinnyét alaposan meg kell mosni, mert a héján sok esetben megtalálható a szalmonella baktérium.

A sárgadinnyét frissen, érett állapotban, hűtve fogyasztjuk – legtöbbször önmagában, de fűszerezhetjük is. Kiválóan passzol a zöldfűszerekhez, így például a mentához, bazsalikomhoz, a tárkonyhoz vagy épp a metélőhagymához. A zöld ánizs, a gyömbér és a bors is jó választás, de más gyümölcsökkel is tálalhatjuk. Készíthetünk belőle nyári hűsítő levest, fagylaltot, felhasználhatjuk süteményekhez, salátákban izgalmas betét, pármai sonkába csomagolva pedig kitűnő előétel.

Felhasznált irodalom

nutrition-and-you.com/cantaloupe.html
tudatosvasarlo.hu/cikk/mi-fan-terem-sargadinnye
hu.wikipedia.org/wiki/S%C3%A1rgadinnye
real.mtak.hu/5962/1/1166723.pdf
mindmegette.hu/sargadinnye-az-egeszseges-desszert-46606/

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek