Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Saláta-kalauz: melyik salátát hogyan edd?

Salátát enni jó, érdemes, sőt kötelező! Hogy miért? A saláták tele vannak fontos tápanyagokkal, vitaminokkal és rosttal, melyek segíthetnek többek között a szívbetegségek, a cukorbetegség, sőt akár a rák elleni védelemben is. A saláta nem csupán a főételt kiegészítő eledel, hanem önmagában is remek fogás lehet. Könnyen, gyorsan és változatosan elkészíthető. Számtalan színben és fajtában létezik. Akár az alakodra, akár egészségedre vigyázol, a saláta mindig jó döntés. És hogy milyen fajták közül válogathatsz? Olvass tovább: saláta körkép következik!

Fejes saláta

igy_nez_ki_a_fejes_salataA saláta szóról sokaknak talán még manapság is kizárólag a hagyományos fejes saláta jut eszükbe. A fejes saláta (Lactuva sativa) őshazája Dél-Európa, Észak- és Nyugat-Afrika. Fogyasztása ősidőkre nyúlik vissza, már az ókori Egyiptomban termesztették. Egyiptomból Kis-Ázsián keresztül jutott el Európába, elterjedésében a hódító háborúk is nagy szerepet játszottak. Magyarországon a 17. század óta ismerik és fogyasztják.

Miért edd?

A C-vitamin tartalma igen magas (40 mg 100 gramm salátában), de sok B-vitamint, (B1-, B2-, B6-vitamint) meszet, fehérjét, kalciumot, káliumot, foszfort, és vasat is tartalmaz. Íz anyagai jó hatással vannak a gyomor működésére. Cukorbetegek, túlsúlyosak is fogyaszthatják.

Felhasználása:

Leginkább nyersen, mint saláta-összetevőt használjuk, leöntve ecetes, olívaolajos vagy joghurtos öntettel.

Rukkola

rukkola salátaA rukkola, más néven borsmustár, a Földközi-tenger térségéből származik. Sok helyen őshonos, vadontermő, mint például Törökországban, Egyiptomban, mivel szárazságkedvelő. Intenzív dió íze van és kellemesen, enyhén csípős, ami a retekre emlékeztet.

Miért edd?

A rukkola jó hatással van az emésztésre, szabályozza a koleszterin- és vércukorszintet, antioxidáns hatással bír és segíti a tüdő működését. Található benne A-, B2-, B5-, C- és K-vitamin, valamint kalcium, kálium, vas, magnézium, foszfor és szilícium. Viszonylag magas jódtartalma miatt a fogyasztása pajzsmirigy-problémákkal küzdőknek csak kis mennyiségben javasolt.

Felhasználása:

Tésztaételek, levesek kiváló ízesítője, de pestóba vagy rizottóba keverve is finom. Használhatjuk egyszerűen salátaként vagy salátakeverékekben. Erőteljes íze miatt jól harmonizál citrusos gyümölcsökkel is, így azokkal is érdemes kombinálni 1-1 salátakülönlegességben.

Jégsaláta

JégsalátaA jégsalátát Észak-Amerikában, egészen pontosan Kaliforniában nemesítették ki. Tömör fejet képző, vastag, húsos, ropogós levelű salátafajta, mely igen magas víztartalommal rendelkezik Nevét a külsejének köszönheti: levelei úgy festenek, mintha megfagytak volna, és jégként csillognának.

Miért edd?

Rendkívül magas rosttartalma miatt kitűnő hatással van az emésztőrendszerre. Emellett kalcium, magnézium, vas és béta-karotin tartalma, valamint antioxidáns vegyületei segítik az immunrendszer működését, a benne lévő kálium pedig segít enyhíteni a stressz okozta tüneteket.

Felhasználása:

Mindig nyersen készítsük el: reszelt sajttal, mustáros, fokhagymás, olívaolajos öntettel kellemes nyári vacsora. Hűtőszekrényben tárolva levelei több napon keresztül vagy akár egy hétig is frissek, ropogósak maradnak.

Madársaláta

madársalátaA mérsékelt égövi Európában őshonos madársaláta (vagy galambbegy-saláta) vadon, szinte gyomnövényként terem Kis-Ázsiában és a Kaukázusban. Hazánkban a budai hegyekben található meg. Dióra emlékeztető, enyhén borsos íze van, a zöld levelű saláták közül az egyik legaromásabb, ezért is tekintenek rá sokan királyi salátaként.

Miért edd?

A madársaláta valódi vitaminbomba. A fejes salátához képest kétszeres mennyiségű C-vitamint tartalmaz, illetve jelentős mennyiségben található benne B6-és A-provitamin. A növények közül egyedül a petrezselyemzöld előzi meg vastartalmát. Folsav- és jódtartalma kiemelkedő, de kálium, kalcium, magnézium, réz és cink is nagy mennyiségben található benne. A víztartalma több mint 90%-os. Ajánlható kismamáknak, sportolóknak, diétázóknak, és persze minden egészségtudatos embernek.

Felhasználása:

Más salátafajtákkal és öntetekkel együtt a legfinomabb, de társulhat hozzá zöldség, gyümölcs, olajos magvak, melyek kiemelik kellemesen gazdag ízeit.

Lollo rosso

lollo rosso lila fejes salátaA Lollo típusú tépősaláták Európa mediterrán térségéből, egészen pontosan Olaszországból kerültek hozzánk. Három típusával találkozhatunk a hazai piacon: a Lollo rosso, Lollo bianco (vagy bionda) és Lollo verde változatokkal. A Lollo rosso tépősaláta különlegessége a vörösbarnára színeződő levélzete.

Miért edd?

A Lollo salátában sok a kalcium, magnézium, vas és béta-karotin (az A-vitamin elővitaminja). Emellett B1-, B2-, B6-, és C-vitamint, valamint nátriumot és foszfort is tartalmaz. Immunrendszer erősítő, antioxidáns hatású, hozzájárul a fogíny, bőr, haj egészségének megőrzéséhez, kálium tartalma enyhíti a stressz tüneteit.

Felhasználása:

Nagyon jól mutat a többi salátával kombinálva, de szendvicseknek is kitűnő kiegészítője lehet.

Spenót

spenót salátaA spenót, vagy más néven paraj, őshazája Perzsia. A spenótot az ókori görög és római civilizációban nem ismerték. Európába, pontosabban Spanyolországba állítólag a mórok közvetítésével került időszámításunk szerint 1000 előtt. Az arab orvosok pépes borogatást készítettek belőle, amellyel a máj vagy a gyomor fájdalmait kezelték. A spenótot csak Medici Katalin idejétől kezdik valóban termeszteni, mivel kedvenc zöldsége volt – erre emlékeztet a zöldség „firenzei módra” történő elkészítése.

Miért edd?

A spenót ásványi anyag (pl. szelén, magnézium és a króm), folsav, B- és K-vitamin összetétele kiemelkedő. Vérnyomás szabályzó, immunerősítő hatása van. Vitamintartalma serkenti a szénhidrátok, fehérjék és zsírok emésztését. Nyugtatja az idegrendszert. Béta-karotin, lutein és zeaxantin tartalma hozzájárul a jó látáshoz, védelmet nyújt számos szembetegség ellen. Folsavtartalma miatt terhes nőknek is ajánlják.

Felhasználása:

A spenót alacsony kalóriatartalmának köszönhetően igazi fogyókúrás étel. Legtöbben csak főzelékként tudják elképzelni (és emiatt rettegnek is tőle), pedig rendkívül változatosan felhasználható a konyhában. Tehetjük salátába, tejszínesen tésztára, göngyölhetjük húsokba, vagy ehetjük párolva is.

 

TIPP: Így vigyél magaddal ebédre salátát!

Fogj egy shaker-t és rendezd el a salátát a következők szerint:

  1. Alulra kerüljenek mindig a salátalevelek (rukkola, madársaláta, jégsaláta – bármi, a fentebb írtakból).
  2. Ezután jöhetnek a könnyebb hozzávalók – általában a fehérjedúsabbak (pl. főtt tojás, hal, magvak, bab, sajt, tofu, mazsola, rizs, bulgur, kuszkusz, csírák, könnyebb gyümölcsök, mint pl. mandarin)
  3. A következő réteg: feldarabolt zöldségek (pl. uborka, sárgarépa, hagyma, paprika)
  4. Végül pedig jöhetnek az öntetek.

Zárd le a shaker tetejét és viheted is magaddal bárhova salátádat. Fogyasztás előtt rázd össze jól, majd csavard le a shaker tetejét és már fogyaszthatod is!

 

Felhasznált irodalom

http://www.webmd.com/food-recipes/features/4-healthy-reasons-eat-salad-today
http://bioszentandras.hu/pages/bioszentandras/contents/static/26/doc/salatafelek-kalauz.pdf
http://extension.colostate.edu/topic-areas/nutrition-food-safety-health/health-benefits-and-safe-handling-of-salad-greens-9-373/
http://ohmyveggies.com/a-guide-to-salad-greens/
http://tudatosvasarlo.hu/cikk/mi-fan-terem-salata
http://tudatosvasarlo.hu/cikk/mi-fan-terem-spenot
http://tudatosvasarlo.hu/cikk/mi-fan-terem-madarsalata
http://www.dietetika-eletmod.hu/fejes-salata.html
http://www.takepart.com/article/2014/06/11/salad-greens

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek