Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Reggel, vagy este – mikor menj edzeni?

motivald_magadRohanó életünkben bizony rendkívül nehéz időt találni a rendszeres testmozgásra. Karrier, család, barátok, otthoni teendők és kikapcsolódás – hova is fér be ezek közé egy kis edzés? Pedig mind tudjuk, hogy milyen fontos egészségünk és közérzetünk szempontjából a mozgás. De talán segítene a napirendünket jobban megtervezni, ha tudnánk, hogy melyik napszakban érdemesebb edzenünk. Most a gyakorlati és a tudományos érveket egyaránt mérlegelve fényt derítünk a válaszra: reggel vagy este jobb edzeni?

Érvek a reggeli edzés mellett

A reggeli edzés egyik legfőbb előnye, hogy minél hamarabb letudhatod az edzést, még mielőtt elindulna a nap és munkába vagy iskolába mennél. Mivel a testmozgás bizonyítottan felszabadít bizonyos kedélyjavító (öröm) hormonokat, többek között endorfint, ezért boldogabban, energiával feltöltődve vághatsz neki a további teendőidnek.
Emellett nem kell aggódnod a délutáni vagy esti edzés miatt sem, például amiatt, hogy valami közbejön, és mégse jutna időd mozgásra. Nyugodtan találkozhatsz barátaiddal, vásárolhatsz, főzhetsz, vagy pihenhetsz otthon.

Mit mond a tudomány a reggeli edzésről?

Javítsd az állóképességed antioxidánsokkalA Medicine and Science in Sports and Exercise című szaklapban megjelent tanulmány szerint azok, akiknek reggelente első dolguk 45 perc testmozgás, kevésbé éhesek, amikor leülnek reggelizni, valamint a fizikai aktivitásuk is magasabb a nap folyamán.
A reggeli edzés további előnye az anyagcsere felgyorsítása, aminek hatására a nap további részében is több kalóriát éget el a szervezet.
Kutatások szerint az esti edzés akadályozhat az elalvásban, és rontja az alvás mennyiségét és minőségét is. Ezzel szemben a kora reggeli edzés pontosan ellenkezőleg hat és segíthet jobban aludni éjszaka.
És még egy fontos előny: kimutatták, hogy a reggel, éhgyomorra végzett testmozgás akár 20 százalékkal több zsír elégetését eredményezi, mint a késő délutáni vagy esti edzés.

Érvek az esti edzés mellett

Bár a fentiek alapján kétségkívül úgy tűnhet, hogy a reggeli edzés ideálisabb, azért egy délutáni vagy esti edzésnek is megvannak a maga előnyei. Például ha te egy igazi éjszakai bagoly vagy és utálsz korán felkelni, akkor inkább ajánlott a nap második felében mozognod.

Mit mond a tudomány az esti edzésről?

Egy 2010-ben publikált tanulmány alapján az emberi test teljesítőképessége délután 2 és 6 óra között van a csúcson, vagyis ez a legoptimálisabb időszak az edzésre. Hogy miért van ez? A reggeli ébredést követően a nap folyamán a testhőmérsékletünk lassan, de fokozatosan emelkedik. Az izmok és ízületek állapota, az enzimtermelésünk és állóképességünk a késő délutáni órákban a legjobb.
intenziv_kardio_edzes_zsiregetesA szervezet oxigén felvételi képessége ugyancsak este a legjobb, vagyis reggel lassabbak és gyengébbek vagyunk. Emiatt több bemelegítésre is van szükségünk, ha reggel edzünk.
A délutáni, esti órákban a reakcióidőnk jóval gyorsabb, ami például a magas intenzitású intervallum edzés (HIIT) vagy gyorsaságot igénylő sportágak esetén fontos lehet. Ugyancsak ebben az időszakban a legalacsonyabb a pulzusunk és a vérnyomásunk, ami csökkenti a sérülések esélyét.
Habár a késő esti edzés nehezebbé teheti az elalvást, készült olyan kutatás, ami épp ellenkezőjét mutatta ki: a délutáni súlyzós edzés hatására az alanyok hosszabb ideig és jobban aludtak, mint azok, akik reggel edzettek.

Mikor menj tehát edzeni?

joga_reggelMindkét napszak mellett (illetve ellen) szólnak meggyőző tudományos érvek. Habár a kutatási eredmények nem konkluzívak, egy dologban egyetértés van a szakértők között: a rendszeres testmozgás nagyon fontos, függetlenül attól, hogy reggel vagy este végezzük.

De akkor mi a megoldás? Szimplán ez: nem érdemes sokat stresszelni azon, hogy a reggeli vagy az esti edzés hatékonyabb-e. Ami igazán számít, az nem is a napszak, hanem a rendszeresség. Minden ember más. Találj egy olyan időpontot, ami megfelel a napirendednek és életvitelednek, és olyan mozgásfajtát végezz, ami nem nyűg számodra, hanem valóban élvezed is.

Felhasznált irodalom

http://www.healthline.com/health/fitness-exercise/best-time-to-workout

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek