Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Progeszteron hatása a női egészségre – hiánya és pótlása

A progeszteron egy kulcsfontosságú hormon a női termékenységben, illetve általában véve a női szervezet egészséges működésében. Rendszertelen menstruáció, pajzsmirigy-alulműködés, érzékeny vagy duzzadt mell, termékenységi problémák: ezek mind arra utaló jelek lehetnek, hogy növelned kell a progeszteron szintedet. Hogyan tudod ezt, természetes úton elérni? Egyáltalán mi is az a progeszteron? Csak olvass tovább és választ kapsz minden kérdésre.

Mi az a progeszteron?

Designed by Freepik

A progeszteron (sárgatesthormon) egy természetes szteroidhormon, ami sokkal magasabb koncentrációban van jelen a nők szervezetében, mint a férfiakéban. A női testet két fő nemi hormon szabályozza, egyik a progeszteron, másik az ösztrogén. Ha e kettő között megvan a harmónia és az egyensúly, akkor a női szaporító rendszer normálisan tud működni, a testi és lelki egészség egyaránt garantált.

A progeszteron a ciklus második felében képződik a petefészekben a luteinizáló hormon (LH) hatására. A megrepedt tüsző helyén kialakuló sárgatest (corpus luteum) állítja elő. Peteérés után az ösztrogénszint gyorsan elkezd csökkenni, és a vastag méhnyálkahártya, amit a női test a lehetséges terhességre felépített, elkezd leválni – ez a menstruáció. A progeszteron egyik feladata a méhnyálkahártya átalakítása, minőségének javítása, hogy az esetlegesen megtermékenyült petesejt beágyazódjon.

Ha a terhesség létrejön, ez idő alatt a placenta veszi át a progeszteron termelését, az utolsó trimeszterben akár naponta 300-400 milligrammot is létrehoz. Habár a köztudatban „terhességi hormon”-ként él, nem csak a megtermékenyüléshez és az egészséges várandóssághoz nélkülözhetetlen.

Miért olyan fontos a megfelelő progeszteron szint?

A progeszteron túlzottan alacsony szintje vagy hiánya rendszertelen és erős menstruációs vérzést eredményez. Ha a progeszteron szint a terhesség alatt zuhan le, akkor vetélés vagy koraszülés következhet be.

A progeszteron főbb feladatai:

• Élénkíti a libidót a peteérés idején
• Előkészíti a méhnyálkahártyát a megtermékenyített pete befogadására
• Normalizálja a véralvadást
• Támogatja a magzatfejlődést
• Megvédi a fejlődő magzatot az anyai immunrendszer támadásától
• Megelőzi a mell-, méh-, valamint a petefészekrák kialakulását

A progeszteron azonban számos más területen is pozitívan hat:

• Szabályozza a vércukorszintet
• Gyorsítja az anyagcserét
• Támogatja a normál alvási ritmust
• Élénkíti a csontépítő sejtek tevékenységét
• Elősegíti a pajzsmirigy hormonok hasznosulását
• Csökkenti a szorongást és a depressziót

A női szervezetnek nagy szüksége van progeszteronra a menopauza előtt, közben és után is. Ennek oka egyrészt az életkorral bekövetkező hormonális változásokban keresendő. Vizsgálatok kimutatták, hogy már kb. 35 éves kortól kezdődnek kimaradozni az ovulációk, azaz a 12 hónapból nem minden ciklusban történik meg a tüszőrepedés. Ilyenkor még elegendő ösztrogén termelődik a menstruáció előidézéséhez, de a szervezet nem termel kielégítő mennyiségű progeszteront. Ez ösztrogén dominanciát eredményez.

Az ösztrogén-dominancia a fő okozója nagyon sok változókori tünetnek és a premenstruációs szindrómának (PMS).

Az ösztrogén-dominancia tünetei:

• Alacsony libidó
• Menstruáció minden típusú zavara
• Vízvisszatartás
• Mellcsomók (jóindulatú fibrociszták), mellfeszülés, fájó mellek, mellrák
• Mióma, méhnyakrák, méhrák
• Fejfájás
• Depresszió
• Súlygyarapodás, zsírtömeg növekedése
• Hajhullás
• Pajzsmirigy alulműködés-elégtelenség
• Lassú anyagcsere
• Homályos gondolkodás, memória zavarok
• Fáradtság
• Alvászavarok, álmatlanság
• PMS

Miről is van szó pontosan? Az ösztrogén dominancia vagy ösztrogén túlsúly egy olyan jelenség, amire Dr. John Lee norvég származású családorvos, endokrinológus több évtizedes kutatómunkája irányította rá a figyelmet. Azt jelenti, hogy az ösztrogén tartósan túlsúlyba kerül a progeszteronnal szemben. Napjainkra az egyik leggyakoribb hormonegyensúlyi problémává vált.

Designed by Freepik

Az ösztrogén dominancia okai a következők lehetnek: korral járó hormonális változások, hormonterápia, hormonális fogamzásgátló tabletták, környezeti ösztrogének, stressz, hormonális rendszer betegsége, elhízás.
35-40 éves kor környékén, a legtöbb nő elkezd közeledni a változókor legelső szakaszához, a premenopauzához. Ebben az időszakban a progeszteron és az ösztrogén szint csökkenésnek indul. A premenopauza kezdetétől kb. 50 éves korig, nagyjából 35%-kal csökken az ösztrogén mennyisége a női szervezetben, ám ezzel egyidejűleg 75%-kal csökken a progeszteron!

Ez egy normális jelenség, de mivel az ösztrogén és a progeszteron annyira szoros harmóniában működnek, a progeszteron ilyen drámai zuhanása sok 35 év feletti nőnél ösztrogén dominanciát okoz. Ugyanakkor az ösztrogén dominancia sajnos ennél már fiatalabb korban is kialakulhat, a korábban említett életmódbeli, környezeti tényezők miatt.

A progeszteron tehát egy rendkívül fontos hormon, aminek egészséges szintje, életkortól függetlenül, minden felnőtt nő számára alapvető jelentőségű.

5 természetes módszer a progeszteron szint növelésére

1. Barátcserje (V. agnus castus)

A barátcserje fokozza az LH-hormonnak nevezett lutein termelését, a menstruációs ciklus luteális szakaszában. Ez támogatja a corpus luteum megnövekedett progeszteron termelését. Németországi kutatások azt mutatták ki, hogy a barátcserje segíthet megelőzni a vetélést, ha a terhesség 3. hónapjának végéig használják olyan hölgyek esetében, ahol korábban is jellemző volt az alacsony progeszteron-szint (természetesen minden esetben szükséges az orvossal konzultálni, ha bármilyen készítményt szednénk a terhesség alatt.)

2. Maca (Lepidium meyenii)

A maca gyökér hatással van az ösztrogén, tesztoszteron és progeszteron termelésre, így támogatja a hormonális egyensúlyt, anélkül hogy hormonokat tartalmazna. A maca szabályozza az ösztrogént a női szervezetben, támogatva az egészséges ösztrogén szintet. Bizonyított, hogy ha túl sok felesleges ösztrogén kering a szervezetben, az alacsony progeszteron szintet okoz. Maca szedésével egyensúlyba hozható az ösztrogén-progeszteron arány.

3. Életmódbeli változtatások

Az egészséges testsúly elérése és megőrzése rendkívül sokat segít a hormonegyensúly fenntartásában, és az alacsony progeszteron szint elkerülésében. A káros ösztrogének a testzsírban tárolódnak, ezért túlsúly esetén a zsírszövetek növelik az ösztrogén mennyiségét. Egy mexikói kutatás igazolta, hogy a túlsúlyos nők gyakran termékenységi és ovulációs problémákkal küzdenek.

Egy másik fontos lépés az úgynevezett xenoösztrogének elkerülése. Ezek nem az emberi testben természetesen előforduló hormonok, hanem a vegyipar termékei, melyek képesek nagyon erős ösztrogén hatást elérni. Ennek eredménye sokszor az ösztrogén dominancia. Kerüld a puha műanyagokat; ne melegíts ételt műanyag dobozban; csak szűrt csapvizet fogyassz; a zöldségeket és gyümölcsöket alaposan mosd meg; ételekben, kozmetikumokban, mosó- és tisztítószerekben is inkább a természetes alapanyagú bio termékek vásárlására törekedj.

4. Vitaminok és ásványi anyagok

Dr. David G. Williams ajánlása szerint a béta-karotin és E-vitamin szedése stimulálja a szervezetet, hogy több progeszteront termeljen. Érdemes a napi 150 IU (nemzetközi egység) E-vitamin bevitelét megcélozni. A D-vitamin alapvetően szükséges a hormonális rendszer kiegyensúlyozott működéséhez, az American Journal of Research Communication című szaklapban publikált tanulmány pedig pozitív összefüggést talált a C-vitamin szedés és a megemelkedett progeszteron szint között. A vitaminok mellett az ásványi anyagokról sem szabad megfeledkezni: egy dán kutatás alapján a cink megfelelő mennyiségű pótlása (8-11 mg naponta) fokozza a progeszteron kiválasztását. A magnézium szintén elengedhetetlen az egészséges hormonális egyensúlyhoz.

5. Adaptogén gyógynövények

A progeszteron szint növelésének kifejezetten hatékony módja a stressz mérséklése. A szervezet a pregnenolon nevű előanyagból állítja elő az összes szteroid hormont, így a progeszteront is, de például a kortizol nevű stressz hormont is. Krónikus stressz esetén a szervezet “ellopja” a pregnenolont és stressz hormonok termelésére használja, progeszteron termelés helyett. Stresszcsökkentő, úgynevezett adaptogén hatóanyagokkal ez elkerülhető. Ilyen például a szibériai ginzeng, ashwagandha, rhodiola, ginzeng, és a ginkgo biloba.

 

Felhasznált irodalom

http://natural-fertility-info.com/naturally-boost-progesterone.html
http://www.livestrong.com/article/25990-increase-progesterone/
http://www.usa-journals.com/wp-content/uploads/2013/07/Al-Katib_Vol18.pdf
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2633338/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7386123
https://www.researchgate.net/publication/12755358_Effect_of_weight_reduction_on_the_clinical_and_hormonal_condition_of_obese_anovulatory_women
https://draxe.com/progesterone-cream/
https://www.energeticnutrition.com/vitalzym/estrogen_dominance.html
http://www.johnleemd.com/progesterone-cream.html

 

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek