Ha még 8999 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Otthonápolás: a testi-lelki egészség megőrzése szerettünk gondozása közben

Otthonápolás: a testi-lelki egészség megőrzése szerettünk gondozása közbenMagyarországon több százezer ember él ápolásra szoruló családtaggal egy háztartásban. A betegségek jellegében, mértékében, éppen ezért a gondozásban is jelentős eltérések lehetnek, mégis, nagyon sok mindenben hasonlítanak egymásra ezek a családok. Legfőképpen talán közös céljukban, eltökéltségükben, hogy szerettüket segítsék minél egészségesebb és boldogabb életet élni.

Sajnos sokan a beteg, idős vagy magatehetetlen hozzátartozójukról való gondoskodás mellett háttérbe szorítják saját testi és lelki egészségüket. Szép lassan, észrevétlenül bekúsznak a mindennapokba a kiégés tünetei az otthoni betegápolás során, úgymint állandó rosszkedv, fáradtság, hangulatingadozás, ingerlékenység, alvászavarok, magány és elszigeteltség érzése, gyakori betegeskedés, stb.

Ha elhanyagolod az egészséged, azzal nem csak magadnak ártasz

Az otthoni betegápolás két legnagyobb kihívása, hogy időt és energiát találj a saját egészségeddel való törődésre. Valószínűleg úgy érzed, saját szükségleteidet és vágyaidat hátrébb kell sorolnod, félre kell tenned azért, hogy meg tudj felelni a kihívásnak, amit szeretted támogatása jelent.

Könnyen bűnösnek vagy önzőnek érezheted magad, ha saját igényeidre figyelsz, vagy szimplán csak annyira sok feladatot vállalsz magadra, hogy egyszerűen semennyi időd nem marad magadra.

Mindez hosszú távon súlyos következményekkel járhat. A krónikus vagy egyre súlyosbodó állapotban lévő emberek ápolása nemcsak fizikailag, lelkileg is rendkívüli megterhelést jelent. Kutatások is kimutatták: az extrém stressz miatt az ápolók nagyon gyakran depresszióban és szorongásban szenvednek, késleltetik vagy elhanyagolják saját egészségügyi problémáik kezelését.

Ha saját testi-lelki jóllétedet elhanyagolod, azzal nem csak magadnak ártasz: a gondozottra és egész családodra is negatív hatással lehet. Így tehát mindenkinek érdeke, hogy odafigyelj magadra.

Hogyan maradj gondozóként testileg és lelkileg is erős?

Hogyan maradj gondozóként testileg és lelkileg is erős?A legfontosabb dolog, amit mindig tarts szem előtt: az ápolás soha, semmilyen esetben nem járhat saját egészséged feláldozásával. Ahogyan az ápolásra szoruló hozzátartozód fontos számodra, szerettei számára, ugyanúgy te is fontos vagy neki és minden szerettednek.

Az alábbi tippek segíthetnek a gondozói stressz és kiégés kivédésében, kezelésében:

Tudj meg minél többet az ápolt személy betegségéről!

Magától értetődőnek tűnhet, de fontos, hogy megismerd a hozzátartozó állapotát, hiszen így kisebb az esélye annak, hogy meglepetés érjen és olyan stresszes helyzetbe kerülj, amikor nem tudod, mit kell tenned. Tájékozódj a beteg által szedett gyógyszerekről, azok lehetséges mellékhatásairól, az ápolás során felmerülő lehetséges kihívásokról és megoldásokról! Szerencsére az interneten ma már könnyedén találhatsz információkat, segítő közösségeket.

Ne feledkezz meg a fizikai jóllétedről!

Megkérdőjelezhetetlen tény, hogy a fizikai és lelki jóllét egymással nagyon szorosan összefügg. Tulajdonképpen bármi, amit az egyik érdekében teszel, az pozitívan fog kihatni a másikra is – de ez persze fordítva is igaz, ha egyiket elhanyagolod, a másik is garantáltan romlani fog. Fokozatosan hagyd el az egészségkárosító szokásokat (pl. dohányzás, alkoholfogyasztás), táplálkozz kiegyensúlyozottan, vitamindúsan és szánj minden nap legalább 15-20 percet olyan mozgásformára, amit szeretsz csinálni (pl. séta, tánc, jóga)! Ha betegnek érzed magad, mindenképpen menj el orvoshoz, és vegyél részt rendszeresen a szűrővizsgálatokon!

Iktass be pihenőket, szüneteket!

Az állandó napi rutin követése általában véve jó ötlet: az ápoló számára tervezhetőséget jelent, de az ápolt szempontjából is hasznos, különösen ha sérült mentális állapotú, demens betegről van szó. Fontos azonban, hogy ez a rutin ne csak állandó munkából álljon. Iktass be szüneteket: néhány órát, teljes napot vagy akár egy egész hétvégét. Amíg pihensz, addig családtagokra, barátokra, esetleg szakemberre is bízhatod az ápolást. Egy szünet akkor igazán hatásos, ha nemcsak alvással és semmittevéssel telik, hanem kikapcsol, örömet okoz, feltölt és elvonja a figyelmedet a munkáról (pl. túra a természetben, társasági programok, wellness hétvége, stb.)

Ne félj segítséget kérni!

Ne félj segítséget kérni!Az otthonápolás elképesztően megterhelő feladat és egyben óriási felelősség is tud lenni. Sokan alulbecsülik a magukra vállalt szerepet, ezért eszükbe sem jut segítséget kérni. Mások szimplán csak nem mernek, mert a gyengeség jelének hiszik. Bármi is az érved a segítségkérés ellen, mi most arra kérünk, tedd félre és adj egy esélyt ennek is! Soha ne félj megkérni a családtagjaidat, barátaidat, hogy segítsenek az ápolási feladatok vagy éppen egyéb hétköznapi teendők elvégzésében. Ha csak társaságra vágysz, akkor is nyugodtan kérdezd meg, hogy át tudnak-e ugrani pár órára. Nem tűnik nagy dolognak, de nagyon is sokat javíthat a hangulatodon és energiaszinteden, illetve segíthet a stressz és a kiégés megelőzésében. Sok településen van lehetőség bizonyos mértékig (részben vagy egészen) térített ápolói szakszolgálat igénybevételére is, akik heti pár óra extra segítséget jelenthetnek.

Aludj eleget!

A tartós alváshiány, illetve rossz minőségű alvás a fizikai, mentális és pszichés állapotodra egyaránt káros hatással van. Szakértők napi 7-9 óra alvást javasolnak az egészség megőrzése érdekében. Ha alvászavarban, álmatlanságban szenvedsz, azonosítsd be az okokat: azért nem tudsz aludni, mert aggódsz és ideges vagy? Talán a szeretted ébreszt fel éjszakánként? Keress realisztikus megoldásokat a problémára, tudj meg többet a megfelelő alváshigiénés szokásokról, fogyassz nyugtató, alvást segítő gyógynövényeket, és tudatosan igyekezz csökkenteni az aggodalmat, idegességet!

Alakíts ki egy támogató rendszert és törekedj a folyamatos bővítésére!

Alakíts ki egy támogató rendszert és törekedj a folyamatos bővítésére!Egy idős vagy beteg családtag gondozása számos olyan kihívás elé állítja az embert, amelyekkel korábban nagy eséllyel soha nem kellett megbirkóznia. Ilyenkor egy tanácsadó, szakértő, barát vagy éppen egy támogató csoport mérhetetlenül nagy segítséget képes nyújtani. Mindenképp törekedj arra, hogy hozzád hasonló szituációban lévő emberekkel, sorstársakkal is kapcsolatba lépj, így hasznos tanácsokat, tippeket kaphatsz; megismerheted a közösségben elérhető programokat, szolgáltatásokat; és nyugodtan kibeszélheted magadból gondjaidat, örömeidet, tapasztalataidat.

Őrizd meg a humorodat!

Nincs azzal semmi baj, ha időnként nevetsz egy jót, ezzel is oldva a stresszes, feszült helyzeteket. Már tudományos kutatások is igazolták, hogy a mosolynak, nevetésnek valódi gyógyító ereje van: csökkenti a vérnyomást, jót tesz a szív- és érrendszer egészségének, erősíti az immunrendszert, fájdalomcsillapító hatással bír, csökkenti a stresszhormonok termelését, illetve enyhíti a depressziót, szorongást és egyéb negatív érzéseket is.

Válassz pozitív megküzdési stratégiákat!

Az otthonápolás nagyon sokféle negatív érzelmet kiválthat, többek között dühöt, frusztrációt, magányt, bűntudatot, szorongást, aggodalmat, gyászt, szomorúságot, és így tovább. Nagyon fontos, hogy be tudd azonosítani ezeket az érzelmeket, ismerd a jeleket, tüneteket, és negatív megküzdési stratégiák (pl. alkohol, drogok, gyógyszerek) helyett pozitívakat válassz. Ha frusztrált, dühös vagy, számolj vissza lassan tíztől és vegyél néhány mély levegőt! Ha magányosnak érzed magad, vedd fel a kapcsolatot családtagokkal, barátokkal, menjetek el moziba, közös programokra! A negatív érzelmek, stressz ellen segíthet az ima, meditáció, olvasás, zenehallgatás, testmozgás, relaxációs technikák, stb. Mindenkinél más válik be, találd meg a számodra legjobban működő módszereket!

Felhasznált irodalom

memory.ucsf.edu/caregiving-support/caregiver-well-being
nbcnews.com/better/lifestyle/how-care-yourself-when-you-re-caring-someone-alzheimer-s-ncna955701
archives-pmr.org/article/S0003-9993(16)31291-6/fulltext
memory.ucsf.edu/caregiving-support/caregiver-well-being
mentalfloss.com/article/539632/scientific-benefits-having-laugh
caregiver.org/dementia-caregiving-and-controlling-frustration

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.