Ha még 8999 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Nem elég a napszemüveg: védd a szemeidet antioxidánsokkal is!

nevemszemNyáron szemünk fokozott veszélynek van kitéve az erős napsugárzás miatt. Tanulmányok kimutatták, hogy a lutein, zeaxantin és astaxanthin segítenek megvédeni a retinát a káros hullámhosszúságú fénytől, az UV sugárzástól, mely a szem sejtjeiben káros szabad gyököket képez.

A lutein, zeaxantin és astaxanthin a karotinoidok csoportjába tartozó vegyület. A retina középső területén elhelyezkedő sárgafolt (makula) tartalmazza a szervezetben a legmagasabb mennyiségben a luteint. A szem ezen része felelős az éleslátásért, itt találhatók a legsűrűbben látóideg-végződések. A lutein és a zeaxantin sárga színű, az astaxanthin pedig vörös-narancssárga színű festékanyag. Mindhárom vegyület védi a szemet a nap káros ibolyántúli sugarai ellen, elnyelik azokat a fénysugarakat, melyek a sárgafolt degenerációra jellemző homályos látást okozhatják.

Az astaxanthin a természetben előforduló egyik legerősebb antioxidáns, de a lutein és zeaxantin is nagyon fontosak ebből a szempontból. Semlegesítik a retinában lévő szabad gyököket, amivel csökkentik a sárgafolt sérülésére visszavezethető szembetegségeket és idős kori látásvesztés kockázatát.

Szembetegségek

A szem egészségének a megőrzéséhez az életmódunkon is érdemes változtatni. Az alváshiány, a számítógép előtt való hosszú tartózkodás, a villódzó képernyő, a napszemüveg hiánya, vagy a nem megfelelő UV védelemmel ellátott napszemüvegek, a passzív vagy aktív dohányzás és a rosszul elhelyezett fényforrás, a rosszul megvilágított író- vagy munkaasztal is bajt okozhat.

A látáscsökkenés két fő oka a nyugati országokban a szürke hályog és az időskori makuladegeneráció (IMD), és mindkét állapot a cukorbetegséggel, az elhízással (étrenddel) és az életkor előrehaladásával függ össze. A nők, a világos szemszínűek, a dohányosok és akik alkoholt fogyasztanak jobban ki vannak téve a betegségnek. Miközben a látáscsökkenés nem közvetlenül életveszélyes, a gyenge látás mégis komoly korlátozást okozhat az önállóságban, a mozgásképességben és az életminőségben.

Több kutatás is bizonyította: a lutein, a zeaxantin és az astaxantin nevű karotinoidok különösen hatásosan előzhetik meg a szürke hályog kialakulását. A Harvard Egyetem kutatói által végzett vizsgálatok szerint pl. napi 6 mg lutein a makuladegeneráció kockázatát 43%-kal volt képes csökkenteni.1 Egy olaszországi vizsgálatban makuladegenerációban szenvedő betegeknek adtak 10 mg luteint, 1 mg zeaxantint és 4 mg astaxanthint tartalmazó kiegészítőt. 24 hónap után a betegek látásélessége és kontrasztérzékenysége is jelentősen javult.2

A szem egészségének oltalmazói

Mindkét szembetegség fő kockázati tényezője az oxidatív károsodás. Több tanulmány szerint a lutein, zeaxantin és astaxanthin segíthetnek megelőzni vagy késleltetni az időskori vakság ezen formáit, megvédeni a retinát a káros hullámhosszúságú fénytől, az UV sugárzástól, mely a szem sejtjeiben káros szabad gyököket képez.3,4

Az astaxanthin a szem elülső és hátsó részén is felhalmozódik, teljes körű támogatást nyújtva: kutatások már azt is bizonyították, hogy nemcsak a káros UV-sugarak és az oxidatív károsodás ellen nyújt hatékony védelmet a retina számára, hanem a gyulladásos folyamatokat is képes gátolni.5,6 Egy 2020-as összefoglaló tudományos cikkben a szerzők megállapították: az astaxanthin számos szembetegség megelőzésében és kezelésében hatékonynak bizonyulhat, úgymint diabéteszes retinopátia, időskori makuladegeneráció, zöld hályog és szürke hályog.4

Ha a lutein és a zeaxantin koncentrációja gyengül az ún. sárgafoltban, a makulában, nem tudják a szűrő funkciójukat betölteni és a fényt érzékelő, agyi jelként továbbító receptorok sérülhetnek. Tehát lutein hiányában megnő a látásproblémák kockázata, a sárgafolt-degeneráció miatt könnyebben kialakul a homályos látás, amely idős korban akár látásvesztéshez is vezethet. Több tanulmány kimutatta, hogy a lutein és a zeaxantin valóban hatással van a látásra: csökkentik a vakító fény okozta kellemetlenségeket, javítják a kontrasztot és lerövidítik a szem alkalmazkodási idejét, emellett megnövelik a látótávolságot is.1,7,8

A luteint és zeaxantint a szervezet nem tudja előállítani, mindenképpen pótolni kell őket táplálkozással. Az élénk színű zöldségek fogyasztásával juthatunk hozzájuk, érdemes minél több spenótot, brokkolit, káposztafélét, sütőtököt, sárgarépát, kukoricát, paradicsomot, pritamin paprikát az étrendbe illeszteni. A makuláris pigment nagyobb optikai sűrűsége segíthet mérsékelni a napfény által a szemben okozott stresszt. Egy amerikai felmérés azt mutatta, hogy a makula degenerációban szenvedő páciensek körében már három hónap alatt is kimutatható a luteinben gazdag étrend előnye. Sajnos korunkban nem jellemző, hogy ezekből a táplálékokból minden nap fogyasszunk – naponta legalább öt adag gyümölcsöt és zöldséget kellene fogyasztani – ezért javasolt táplálékkiegészítő segítségével bevinni.

Az astaxanthin a leggyakoribb, látásunkat veszélyeztető szembetegségek mellett olyan problémák esetén is segíthet, mint a fáradt és megerőltetett szem, homályos látás és rövidlátás. Japán tudósok klinikai vizsgálatban demonstrálták, hogy napi 5 mg astaxanthin hatására 54 százalékkal csökken a szemfáradtság és növekszik a szem alkalmazkodóképessége a fokozott terheléshez a monitor előtt dolgozóknál.9 Egy másik vizsgálatban napi 6 mg astaxanthintól élesebbé vált a látás, javultak az öregszeműség (presbyopia) tünetei.10 Egy harmadik vizsgálatban pedig 4 mg astaxanthin 28 napon át történő szedése elég volt ahhoz, hogy javuljon az alanyok távollátása.11

Az astaxanthinnak két forrása van: a nagyon ritka Haematoccous pluvialis nevű mikroalga, és a mikroalgát fogyasztó tengeri élőlények, például a lazac és a pisztráng. Sajnos étrenden keresztül lehetetlen elegendő mennyiséghez jutni, de szerencsére természetes eredetű étrend-kiegészítő fogyasztásával biztosítható a megfelelő bevitel.


Hivatkozások:
1 Seddon JM, Ajani UA, Sperduto RD, et al. Dietary carotenoids, vitamins A, C, and E, and advanced age-related macular degeneration. Eye Disease Case-Control Study Group [published correction appears in JAMA 1995 Feb 22;273(8):622]. JAMA. 1994;272(18):1413-1420.
2 Piermarocchi S, Saviano S, Parisi V, et al. Carotenoids in Age-related Maculopathy Italian Study (CARMIS): two-year results of a randomized study. Eur J Ophthalmol. 2012;22(2):216-225.
3 Sasaki M, Yuki K, Kurihara T, et al. Biological role of lutein in the light-induced retinal degeneration. J Nutr Biochem. 2012;23(5):423-429.
4 Giannaccare G, Pellegrini M, Senni C, Bernabei F, Scorcia V, Cicero AFG. Clinical Applications of Astaxanthin in the Treatment of Ocular Diseases: Emerging Insights. Mar Drugs. 2020;18(5):239.
5 Suzuki Y, Ohgami K, Shiratori K, et al. Suppressive effects of astaxanthin against rat endotoxin-induced uveitis by inhibiting the NF-kappaB signaling pathway. Exp Eye Res. 2006 Feb;82(2):275-81.
6 Izumi-Nagai K, Nagai N, Ohgami K, et al. Inhibition of choroidal neovascularization with an anti-inflammatory carotenoid astaxanthin. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2008 Apr;49(4):1679-85.
7 Chucair AJ, Rotstein NP, Sangiovanni JP, During A, Chew EY, Politi LE. Lutein and zeaxanthin protect photoreceptors from apoptosis induced by oxidative stress: relation with docosahexaenoic acid. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2007;48(11):5168-5177.
8 Nakajima Y, Shimazawa M, Otsubo K, Ishibashi T, Hara H. Zeaxanthin, a retinal carotenoid, protects retinal cells against oxidative stress. Curr Eye Res. 2009;34(4):311-318.
9 Nagaki Y, Hayasaka S, Yamada T, et al. Effects of astaxanthin on accommodation, critical flicker fusion, and pattern visual evoked potential in visual display terminal workers. J Trad Med 2002;19(5):170-173.
10 Kajita M, Tsukahara H, Kato M. The effects of a dietary supplement containing astaxanthin on the accommodation function of the eye in middle-aged and older people. Med. Consult. N. Remed. 2009;46(3):89–93.
11 Shiratori K, Ogami K, Nitta T. The effects of astaxanthin on accommodation and asthenopia: efficacy identification study in healthy volunteers. J Clin Ther Med. 2005 Jun;21(6):637-50.

Felhasznált irodalom

Újra a tojásnál – tápláló és biztonsággal fogyasztható: FOOD TODAY 05/2011 www.eufic.org
Fókuszban a szem egészsége: FOOD TODAY 02/2002 www.eufic.org
Dr. Papp J.: Mit tegyünk szemünk egészségéért? webbeteg.hu 2012.07.02
Kiss É.: Így táplálkozzon, hogy szeme is egészséges maradjon! www.hazipatika.com 2012.06.04.
Kiss É.: Tíz hiba, amelyet a leggyakrabban követünk el szemünk egészsége ellen www.hazipatika.com 2010.06.18.
Segítenek a szürke hályoggal szemben is Medipress 2012.04.28.
Kovács N.: Egészségtudatos életvitel - előzze meg a bajt! www.hazipatika.com 2010.03.15.
A szem egészségét szolgáló lutein Magyar Orvos 2003 ;11(3):43-43 Melánia Kiadó
A lutein a szürkehályog ellen Americal Journal of Clinical Nutrition, Vol. 70, October 1999, pp. 509-16
Larsen, H.R.: A-vitamin International Health News 2002-07-17
A Parkinson-kór étrenddel összefüggő kockázati tényezői International Journal of Epidemiology, Vol. 28, Dec 1999, pp. 1102-09
Metabolikus terápia az időskori makula degeneráció korai kezelésére Orvosi Hetilap 2007 ;148(48):2259-2268
Dobos L.: Óvjuk a szemünk világát InforMed Hírek 9 2011-04-06

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Ezt már láttad?

×
Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.