Ha még 8999 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Legújabb kutatások az Alzheimer-kór, demencia és életmód összefüggéseiről

Legújabb kutatások az Alzheimer-kór, demencia és életmód összefüggéseirőlSokan úgy gondolják, és talán te is köztük vagy, hogy a szellemi leépülés (más néven demencia) az öregedés elkerülhetetlen része, ami ellen nem sokat tehetünk. Pedig ez egyáltalán nem így van. Mára tudományos kutatások százai igazolják: az időskori elbutulás, illetve annak leggyakoribb oka, az Alzheimer-kór kialakulásában kritikus szerepet játszik a táplálkozás és az életmód. Cikkünkben a legfrissebb kutatási eredmények alapján bemutatunk néhány egyszerű lépést, amely hatékony segítséget nyújthat a szellemi leépülés megelőzésében vagy lassításában.

5 életmódbeli változtatás az Alzheimer-kór megelőzése érdekében

Mi emberek (még maguk a kutatók is) hajlamosak vagyunk a leegyszerűsített, egydimenziós gondolkodásra: csodaszerekben bízunk, azt keressük, hogy melyik étel vagy tápanyag rejti a megoldást a demencia leküzdésére, pedig az élet ennél sokkal, de sokkal összetettebb.

Kutatások alapján egyes étrend- és életmódbeli szokások akár 60 százalékkal csökkenthetik az Alzheimer-kór kockázatát. Nemcsak valószínű hát, hanem szinte garantált, hogy a válasz nem egy konkrét élelmiszerben, vitaminban vagy éppen mozgásfajtában rejlik, hanem különböző változtatások, tevékenységek kombinációjában.

2020 júniusában, a Neurology című orvosi folyóiratban megjelent egy tanulmány, amely pontosan ezt a szemléletet támasztotta alá, méghozzá alapos, tudományos kutatómunkával.

A szerzők majdnem 3000 embertől gyűjtöttek be adatokat: ezen adatok alapján összesen öt különböző egészséges szokást azonosítottak, amelyekből elég négyet betartani ahhoz, hogy jelentős mértékben, 60 százalékkal csökkenjen az Alzheimer-kór kialakulásának a kockázata.

A kutatók az alábbi, egészséges életmódbeli tényezők alapján értékelték a résztvevőket:

  • Hetente legalább 150 perc közepesen intenzív vagy intenzív fizikai aktivitás – A rendszeres mozgásnak nagyon fontos szerepe van az egészséges öregedésben.
  • Nem dohányzás – Tudományosan bizonyított, hogy a dohányzás abbahagyása még több évtizednyi dohányzást követően, 60 év felett is pozitívan befolyásolja az egészséget.
  • Alacsony vagy mérsékelt alkoholfogyasztás – Az alkoholbevitel korlátozása elősegítheti a kognitív (szellemi) egészséget.
  • Kiváló minőségű, MIND-diéta, amely a mediterrán étrend és a magas vérnyomás csökkentésére alkalmazott DASH-diéta kombinációjából jött létre – A MIND-diéta a demencia megelőzését támogató, növényi alapú ételekre helyezi a hangsúlyt.
  • Időskorban végzett szellemi tevékenységek – Az intellektuális stimuláció, az elme aktívan tartása (pl. olvasás, társasjáték, keresztrejtvény) pozitívan hathat az agy egészségére.

Ezt követően összehasonlították a kapott értékeléseket az Alzheimer-kór klinikai diagnózisának előfordulási arányával. A kutatást vezető Dr. Klodian Dhana hangsúlyozta, hogy az egészséges életmódbeli tényezők kombinációja a kulcs.

Az egészséges szokásokat nem követő, vagy csak egyetlen szokást követő egyénekhez képest a két-három szokást követőknél 37 százalékkal, a négy-öt szokást követőknél pedig 60 százalékkal volt alacsonyabb az Alzheimer-kór kockázata!

A kutatásban szereplő MIND-diéta legfőbb összetevői:

  • zöld leveles zöldségek (pl. spenót, kelkáposzta, jégsaláta, fodros kel)
  • egyéb zöldségek
  • bogyós gyümölcsök
  • teljes kiőrlésű gabonák
  • olajos magvak
  • lencse- és babfélék
  • halak
  • szárnyasok (csirke és pulyka)
  • olívaolaj

Amit mindenképpen kerülni kell: vörös húsok, édességek, olajban sült ételek.

A szellemi hanyatlás lassítható fizikai aktivitással és a gyulladás csökkentésével

A szellemi hanyatlás lassítható fizikai aktivitással és a gyulladás csökkentésévelNem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a fizikai aktivitás mennyire fontos időskorban is: a kutatások egybehangzóan azt bizonyítják, hogy egy kis tornával nemcsak a testet, de az elménket is frissen, egészségesen tudjuk tartani.

A testmozgás ugyanakkor a megelőzés mellett a demencia előrehaladásának lassítását is támogathatja – ezt igazolta egy 2019 szeptemberében, a Journal of Alzheimer’s Disease című orvosi folyóiratban publikált tanulmány is.

Ez volt az első randomizált, kontrollált klinikai vizsgálat, amely értékelte a testedzés hatását az agy szerkezetére és működésére, valamint az Alzheimer-kórral járó agyi plakkokra is. A vizsgálat egy teljes éven át zajlott, 55 év feletti alanyok részvételével. Egy csoport aerob edzést, míg egy másik csoport nem-aerob, nyújtó és alakformáló gyakorlatokat végzett.

12 hónap után a kutatók azt találták, hogy mindkét edzésforma hozzájárul a szellemi hanyatlás megelőzéséhez vagy lassításához, de az aerob edzés jótékonyabbnak bizonyul a memóriában központi szerepet játszó agyi terület, a hippokampusz zsugorodásának csökkentésében.

A kutatás vezetője a demencia által veszélyeztetett embereknek, beleértve a memória problémákkal küzdő időseket, legalább 30 perc közepesen intenzív vagy intenzív aerob edzést javasol, heti 3-5 alkalommal.

Egy 2019 novemberében, a Journal of Alzheimer’s Disease Reports című orvosi folyóiratban megjelent tanulmány szerzői szerint egészséges táplálkozással mérsékelhetőek az Alzheimer-kór és egyéb degeneratív idegrendszeri betegségek kialakulásában kiemelt szerepet játszó gyulladásos folyamatok.

Ez azt jelenti, hogy megfelelő tápanyagok bevitelével a krónikus gyulladás szintje csökkenthető és a demencia akár jelentős mértékben lelassítható.

A szerzők a B-vitaminok, C-vitamin, D-vitamin, E-vitamin és K-vitamin megfelelő bevitelét, az egészséges omega-3/omega-6 egyensúly fenntartását, a gluténérzékenység és egyéb gyulladás emésztőrendszeri betegségek kezelését, valamint a bélflóra támogatását emelik ki.

A szellemi egészség megőrzése, a nagyobb fokú leépülés elkerülése érdekében a hagyományos, gyulladáskeltő nyugati étrend helyett a gyulladáscsökkentő, és lassabb szellemi hanyatlással összefüggést mutató mediterrán étrendet ajánlják.

A gyulladáscsökkentő étrend összeállításának alapszabályait ide kattintva olvashatod el. 

Felhasznált irodalom

nih.gov/news-events/news-releases/combination-healthy-lifestyle-traits-may-substantially-reduce-alzheimers
nbcnews.com/health/aging/can-alzheimer-s-be-stopped-five-lifestyle-behaviors-are-key-n1029441
edition.cnn.com/2019/09/17/health/alzheimers-aerobic-exercise-wellness/index.html
medscape.com/viewarticle/918699
content.iospress.com/articles/journal-of-alzheimers-disease-reports/adr190152

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.