Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Kóladió és a fogyás (+ további jótékony hatások)

A kóladió mindig is rendkívül közkedvelt volt Nyugat-Afrikában. Aztán több mint 100 évvel ezelőtt  megérkezett Európába és az Egyesült Államokba is. A világ legnépszerűbb üdítőitalának eredeti alapanyaga volt, ma már azonban szerencsére hozzájuthatunk más formában – például étrend-kiegészítők segítségével. Napjainkban komoly kutatások folynak a kóladió egészségügyi hatásaival kapcsolatban: különösen nagy figyelem fordul étvágy- és súlycsökkentő, illetve élénkítő hatására. Cikkünkből A-tól Z-ig minden fontos információt megtudhatsz erről az új afrikai csodaszerről!

Mi az a kóladió?

A kóladió a Cola acuminata afrikai fa magja. Nyugat-Afrikában népszerű élvezeti cikk, ott frissen és szárítva is fogyasztják. A kóladió száraz magját kólának, a frisset pedig gurunak nevezik. Nyersen rágni szokás, a vitalitás fokozása és az éhségérzet csökkentése érdekében. A száraz magvak fogyasztása mézzel és tejjel elkevert ital formájában történik.

A kólafa párás, meleg klímában terem meg. Virágzó örökzöld fa, ami Afrika trópusi esőerdeiben őshonos, elsősorban Nyugat-Afrikában, de Dél-Amerikában, illetve Ázsia trópusi részein és Jamaikában is termesztik. A fa csillag alakú gyümölcsöt terem, ebben rejlik esetenként akár egy tucat mag.

A magoknak rózsához hasonló illata van. A mag íze eleinte igen keserű, de a sok rágás hatására édessé válik, mert a benne levő keményítő cukorrá alakul. A gyümölcsöket kézzel szedik, a magokat napon szárítják, majd főzéshez, italokhoz vagy gyógyászati célokra használják fel őket. Az Encyclopedia Britannica szerint a kóladiót a helyiek régen fizetőeszközként is használták.

Mi köze a kóladiónak a népszerű szénsavas üdítőitalhoz?

John Stith Pemberton egy elismert amerikai gyógyszerész volt a 19. században. Amikor 1865 áprilisában egy georgiai ütközetben megsebesült, sok más szintén harci sérülést szerzett veteránnal együtt a morfium rabjává vált. Alternatív gyógymódok után kutatva létrehozott egy borból, kokalevelekből és kóladióból álló italt. Az 1885-ben bevezetett alkoholtilalom miatt aztán a receptet módosította és bor helyett cukorszirupot használt. Az új italt Coca-Cola néven kezdte árusítani, kezdetben gyógyhatású készítményként. A Coca-Cola ízét ma már mesterségesen érik el, nem tartalmaz valódi kóladiót.

Mi van a kóladióban?

A kóladió kb. 2-3,5% koffeint tartalmaz. Összehasonlításképp az Arabica kávé koffeintartalma 0,8-1,4%. Ezenkívül teobromin is található benne (1-2,5%), ami értágító hatással rendelkezik, így javítja az oxigénszállítást a szervezetben. Vízhajtóként a teobromint az ödémák (fokozott folyadékfelhalmozódás a szövetekben) csökkentésére, kezelésére is használták. Mindenképp említést érdemel még, hogy a kóladió gazdag fenol vegyületekben is, melyeknek köszönhetően antioxidánsként is képes működni.

Mik a kóladió jótékony hatásai?

Az utóbbi években a kóladiót vizsgáló tudományos kutatások számos pozitív egészségügyi hatást találtak. Az alábbiakban áttekintjük a legfontosabbakat ezek közül:

• Élénkítő hatás: A kóladió felfrissíti az embert, jó hatással van az idegrendszer működésére, segít a levertség elkerülésében. Támogatja a fizikai és szellemi teljesítményt. Elsősorban koffein és teobromin tartalma az, ami miatt fokozza a szívritmust és gyorsítja az anyagcsere sebességét is. A kóladió rendszeres fogyasztói gyakran számolnak be enyhén euforikus érzésről.

• Keringés: Mivel fokozza a szívritmust és javítja a vérkeringést, ezért a kóladió képes növelni a létfontosságú szervek oxigénellátását – pl. a bőr, a végtagok, a belső szervek és az agy. Emiatt bizonyul hasznosnak a kóladió a szellemi teljesítmény fokozásában is, ha az agy több oxigénhez jut, az pozitívan befolyásolja a kognitív funkciókat és a koncentrációt. A vérkeringés-serkentés egyúttal a sebgyógyulást és a sejtregenerációt is segítheti.

• Emésztés: A kóladiót az afrikai őslakosok évezredek óta rágják vagy fogyasztják az emésztési gondok kezelésére. A kóladió aktív összetevői képesek javítani az emésztés folyamatát és a szervezet tápanyag felvételét. Csökkentheti a székrekedést, puffadást, gyomorgörcsöket, és egyéb, akár komolyabb, gyomor-bélrendszeri problémákat.

• Immunrendszer egészsége: Számos olyan hatóanyag található a kóladióban, melyeknek köszönhetően megvédhet a fertőző betegségektől. Antimikrobiális és gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkezik, valamint antioxidánsai révén segít óvni a szervezetet a káros szabad gyökök hatásaitól.

• Testsúly optimalizálás: A kóladió rendkívül hatékony segítség lehet a testsúlycsökkentésben, és az egészséges testsúly fenntartásában. Támogatja a nemkívánatos zsír lebontását, az éhségszabályozást, a táplálékok megemésztését – bármilyen negatív mellékhatás nélkül.

Hogyan segít a kóladió a fogyásban?

A kóladió egészen komplex módon, több oldalról is támogatja az egészséges testsúly elérését és megtartását. Vegyük sorra, hogy miként is segít megszabadulni a pluszkilóktól!

• Segíthet az étvágy csökkentésében
A kóladió természetes étvágycsökkentő hatással bír, valószínűleg koffeintartalmának köszönhetően. Több ezer évvel ezelőtt, már az afrikai őslakosok is használták – igaz, ők abból a szomorú okból, hogy elviselhetőbbé tegyék a sanyargató éhséget. Ezt a hatást egy 2009-es állatokkal végzett kutatás keretében is igazolták, amelyben a kóladiót fogyasztó egerek jelentősen kevesebbet ettek és emiatt a testsúlyuk is csökkent, összehasonlítva a kóladiót nem fogyasztó egerekkel.

Funkcionális tréner, trx használata kezdőknek• Javíthatja a sportteljesítményt
A kóladió képes fokozni az oxigénfelvételt, javítja a vérkeringést, nagyszerű mentális és fizikai élénkítő. Mindezen tulajdonságainak köszönhetően segíti az izommunkát és a sportteljesítményt is növelheti – ami természetesen gyorsabb, hatékonyabb fogyást eredményez.

• Serkenti az anyagcserét
A bazális metabolikus ráta azt mutatja meg, hogy az alapanyagcseréhez (mindenfajta fizikai megterhelés nélkül) mennyi energiára, azaz kalóriára van a szervezetünknek szüksége. Ez a napi kalóriaszükségletünk 60-70%-a. Amikor a metabolikus ráta megnövekszik, a test nyugvó állapotban is több kalóriát éget el. Egy, az African Journal of Biotechnology című szaklapban publikált kutatás szerint a kóladió-kivonat használható a metabolikus ráta, más szóval az anyagcsere sebesség fokozására. A kutatók eredményei szerint akár 118%-os anyagcsere gyorsulás érhető el.

• Segíti a táplálékok emésztését
A kóladió több gyomorsav előállítására ösztönzi a gyomor- és bélrendszert. A jól működő emésztés a tápanyagok jobb hasznosulását, hatékonyabb felszívódását jelenti. Az emésztés optimalizálása igen jó hatással van az anyagcserére, amitől a bevitt táplálékból kevesebb fog zsír formájában raktározódni.

Felhasznált irodalom

A. I. Kanoma, I. Muhammad, S. Abdullahi, K. Shehu, H. M. Maishanu, A. D. Isah. Qualitative And Quantitative Phytochemical Screening Ofcola Nuts (Cola Nitida And Cola Acuminata). J Biol Agr Health, 4 (5), 89-97.
Dewole, E.A., Dewumi, D.F.A., Alabi, J.Y.T. and Adegoke, A., 2013. Proximate and Phytochemical of Cola nitida and Cola acuminata. Pakistan Journal of Biological Sciences, 16(22), p.1593.
http://www.bewellbuzz.com/body-buzz/nutrition/kola-nut/
https://en.wikipedia.org/wiki/Kola_nut
http://www.mountainroseherbs.com/learn/kola_nut.php
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278691509001896
http://agris.fao.org/agris-search/search.do?recordID=GH19810607370
http://europepmc.org/abstract/med/753053
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=20870553
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1076/phbi.41.6.458.17835
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1753-4887.1978.tb03717.x/abstract
http://www.academicjournals.org/journal/AJB/article-abstract/9D0FB316729
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/articles/19826468/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12032741
https://www.researchgate.net/publication/272670506_Studies_on_Phytochemical_Evaluation_and_Antibacterial_Properties_of_Two_Varieties_of_Kolanut_Cola_nitida_in_Nigeria
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15174004
Blumenthal, M., 1998. Cola nut. In: The Complete German Commission E Reviews: Therapeutic Guide to Herbal Medicines. American Botanical Council, Austin, TX, pp. 113–114.
Bradley, P.R., 1992. Cola. In: British Herbal Compendium, first ed. British Herbal Medicine Association, Bournemouth, UK, pp. 64–65.

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Ezt már láttad?

×