Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Minden az inozitolról: miért van szükséged rá?

inozitol, már néven B8-vitamin jótékony hatásai a szervezetreAz inozitol egy természetes anyag, ami például gyümölcsökben, gabonafélékben és magvakban is előfordul. Az emberi szervezet ugyan képes szénhidrátokból előállítani, kutatások azonban úgy találták, hogy az étrend-kiegészítéssel bevitt extra inozitolnak számos kedvező egészségügyi hatása lehet. Hogy pontosan mik ezek? Erről lesz most szó.

Ha csak egyetlen cikket olvasol el az inozitolról, akkor ez legyen az!

Mi az az inozitol?

Habár gyakran hivatkoznak rá B8-vitaminként, az inozitol valójában egyáltalán nem vitamin, hanem egy karbociklusos vegyület: a glükóz izomerje (C6H12O6), melyet a szervezet közvetlenül a glükóz-6-foszfátból állít elő. Számos fontos funkciója van szervezetünkben, az egészséges élethez nélkülözhetetlen.

Az inozitol minden sejtünkben megtalálható, strukturális szerepet tölt be a testben, mivel a sejthártya egyik fő alkotórésze. Befolyásolja a vércukor-szabályozásért felelős hormon, az inzulin működését, továbbá hatással van az agy kémiai hírvivő anyagaira is, például a szerotoninra és a dopaminra.

Összesen 9 különböző formája (izomerje) van az inozitolnak, melyek közül a mio-inozitol fordul elő a legnagyobb mennyiségben az emlősök szöveteiben (javarészt a központi idegrendszerben).

Milyen jótékony hatásai vannak az inozitolnak?

1. Csökkentheti a szorongást

Az inozitol hatással van a neurotranszmittereket előállító folyamatokra – ezek azok a molekulák, amelyek az információkat szállítják az idegsejtek között. A szerotonin az egyik fontos neurotranszmitter, melynek szintjét képes az inozitol szabályozni. Ennek köszönhetően megnövelt bevitele jótékonyan hathat számos olyan betegségben, mely az agyat és a szerotonin-szintet érinti.

Jó néhány tanulmány kimutatta, hogy a magas dózisú inozitol szedése csökkentheti a tüneteket a szorongásos zavarok bizonyos formái, például pánikzavar esetén.

2. Segítheti a vércukor-kontrollt az inzulinérzékenység javításával

Az inzulinról köztudott, hogy az a hormon, ami szabályozza a vércukorszintet a szervezetben. Az inozitol úgynevezett másodlagos hírvivőként vesz részt az inzulin jelátvitelben és javíthatja a sejtek inzulinérzékenységét. Ennek köszönhetően képes lehet csökkenteni az inzulinrezisztenciát és javítani a vércukorszint kontrollját.

A tudományos vizsgálatok jótékony hatást figyeltek meg metabolikus szindróma, terhességi cukorbetegség fokozott kockázatával bíró nők és PCOS-es nők esetében is.

3. Javíthatja a termékenységet PCOS esetén

A policisztás ovárium szindróma (röviden PCOS) egy női endokrin, vagyis hormonrendszert érintő betegség. Jellemzője a férfi nemi hormonok (androgének) túltermelődése, a menstruáció elmaradása, az inzulinrezisztencia, illetve az ezekből fakadó meddőség. Mivel az inozitol javíthatja az inrulinrezisztenciát, ezért potenciális kezelési lehetőségként vizsgálják.

Kutatások szerint az inozitol helyreállíthatja a menstruációs ciklus rendszerességét, javíthatja az ovulációt és a teherbeesés esélyét PCOS-ben szenvedő nőknél.

4. Csökkentheti a depresszió tüneteit

A neurotranszmitterekre gyakorolt hatása miatt már több tanulmány is vizsgálta az inozitol szerepét a depresszió kezelésében. Egy kisméretű kutatásban napi 6 gramm inozitol 11 emberből 9-nél javította a depressziót. Egy másik kutatás szerint napi 12 gramm inozitol 4 héten át történő szedése jobban csökkenti a depresszió tüneteit, mint a hatóanyagmentes placebo.

5. Segíthet a metabolikus szindróma megelőzésében

Az inzulinrezisztenciával szorosan összefüggő állapot a metabolikus szindróma: egy „életmódbetegség”, amelyre az elhízás mellett kóros vérzsírösszetétel, magas vércukorszint és magas vérnyomás jellemző. Kutatások szerint az inozitol javíthatja a metabolikus szindróma rizikótényezőit.

Egy 2012-es tanulmányban például hatékonyan csökkentette a vérnyomást, a vércukorszintet, a trigliceridszintet és a teljes koleszterinszintet, valamint növelte a HDL (avagy „jó”) koleszterin szintjét metabolikus szindrómában szenvedő posztmenopauzás nőknél.

Hogyan juthatsz inozitolhoz?

Az inozitol az ételekben viszonylag gyakran előfordul. Gyümölcsökben, zöldségekben, magvakban, babfélékben és gabonafélékben (kiváltképpen a zabban és a korpában) is megtalálható. Emellett egyes dió- és mogyorófélék is gazdagok inozitolban, például a mandula és a dió.

A kiemelkedően sok inozitolt tartalmazó gyümölcsök közé tartoznak a citrusfélék (kivéve citrom), illetve a sárgadinnye, míg zöldségek közül a bab és a borsó tartalmazza ezt a tápanyagot a legnagyobb mennyiségben.

Kutatások szerint a nyugati étrend átlagosan kb. 900 mg inozitolt tartalmaz (2500 kalória/nap esetén), ugyanakkor a napi bevitel igazából egy rendkívül széles skálán mozog, 225 mg-tól egészen 1500 mg-ig terjedhet. Ennek oka számos tényező lehet, például társadalmi, táplálkozásbeli, tájékozottságbeli eltérések a különböző emberek és embercsoportok között.

Az inozitol étrend-kiegészítő útján is bevihető a szervezetbe, ami garantálja, hogy megfelelő dózishoz juss hozzá és az kellőképpen hasznosuljon is. A kiegészítőkben általában kétféle formával lehet találkozni: d-kiro-inozitol és mio-inozitol. Mivel a mio-inozitol felszívódása egyes források szerint 10-szerese is lehet a d-kiro-inozitolénak, ezért a mio-inozitol használata javasolt.

Mi az ideális dózis mio-inozitolból?

Nincs hivatalos konszenzus arról, hogy mi a leghatásosabb beviteli mennyiség, de a már publikált tudományos kutatások azért támpontot nyújthatnak ezen a téren is. A leggyakrabban használt dózis napi 2-4 gramm mio-inozitol, amely kutatások szerint policisztás ovárium szindróma, metabolikus szindróma, terhességi cukorbetegség, illetve 2-es típusú cukorbetegség esetén is hasznos segítség lehet. Mentális zavarok esetén ennél jóval magasabb dózisokat szoktak alkalmazni: napi 12-18 gramm mio-inozitolt, 4-6 héten át.

Felhasznált irodalom

sciencedirect.com/topics/neuroscience/inositol
healthline.com/nutrition/inositol
healthline.com/nutrition/inositol-benefits
nootriment.com/vitamin-b8-foods/
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5666868/
ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19774556
academic.oup.com/ajcn/article-abstract/33/9/1954/4812548
cbi.nlm.nih.gov/pubmed/22192068
jstage.jst.go.jp/article/jnsv/54/3/54_3_196/_article

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Ezt már láttad?

×