Ha még 5000 Ft értékben vásárol,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Így készítsd fel a gyermekedet az iskolakezdésre: 8 praktikus tanács

Ha szeptember, akkor iskolakezdés, ami egyszerre tud a gyerekek és a szülők rémálma is lenni. Ha azonban időben elkezdünk felkészülni, és kidolgozunk egy rendszert, mindenki dolga megkönnyíthető! Íme, néhány tipp a sikeres és egészséges iskolakezdéshez!

1. Állítsd vissza a „takarodót”

A nyári szünet alatt természetes, hogy a korai lefekvést elhagyjuk, hiszen korán sem kell kelni. Az iskolakezdés közeledtével az azonban nagy problémát jelent sok szülőnek, hogy visszaállítsa a korábban már megszokott rendszerre gyermekét.
Sokan úgy vannak vele, jobb letépni a sebtapaszt, és az utolsó estén állítják csak vissza a korai takarodót. Ez azonban a fiatal szervezetet nagyon megviseli, és kockáztatjuk vele, hogy a visszaszokás időszakában a gyermekünk fáradtabb lesz reggelente, és így nem tud figyelni az órákon.
A legegészségesebb, ha már néhány nappal a szeptemberi nagy nap előtt időben ágyba küldjük a gyereket, így lesz ideje visszaszokni, és nem lesz akkora csapás a korai kelés.

2. Nyugtasd meg, készítsd fel

Talán az összes pont közül a legfontosabb. Az iskolakezdés nem csak a szülők számára óriási teher, a gyermekeket is meg tudja terhelni, és ha nem kezeljük jól a szituációt, rengeteg félelemmel párosulhat az iskola, ami a jövőre nézve akadályokat gördíthet az útjukba.
Beszélgess vele többször, mondd el, hogy fog kinézni egy napja az iskolában, kik lesznek a tanárai, mikről fog tanulni, és főleg, hogy miért fontos, hogy figyeljen az órákon. Fontos, hogy ez ne egyoldalú legyen, hanem egy aktív beszélgetés, tehát kérdezd is: mit vár a legjobban, mitől tart esetleg. Vond be a teljes készülődés folyamatába, segítsen a tankönyvek, füzetek rendszerezésében, bekötésében, stb.
Figyelj az intő jelekre: ha az iskolaidő közeledtével kevesebbet eszik, vagy rosszul alszik a gyermek, nem szívesen beszél az iskoláról, vagy csak azt látod, idegesebb a szokásosnál, akkor különösen fontos, hogy segíts neki megoldást találni a szorongásaira.

3. Beszélgessetek az általános higiéniáról

Nyáron belefér, ha egy kis kosz vagy sár kerül a kézre, térdre, néha az arcra, vagy tulajdonképpen bárhova, de az iskolába való visszatérés során fontos, hogy megértessük gyermekünkkel, hogy az általános higiénia milyen fontos a hétköznapokban.
Ülj le vele beszélgetni, és mondd el, miért fontos az egészségünk érdekében rendszeresen kezet mosni vécéhasználat, játék után vagy épp állatok simogatása után, illetve, hogy miért kell zsebkendőt használni, vagy legalább a szánkat eltakarni, ha tüsszentünk vagy köhögünk.
Persze arra nincs garancia, hogy az osztályteremben ezt a beszélgetést mindegyik gyermek szülei megtartották, ezért ha biztosra szeretnél menni, megkérheted, hogy használjon kézfertőtlenítőt rendszeresen a nap során (akár az órarendjébe is beírhatod, vagy berajzolhatsz egy kis jelet, amiről felismeri, hogy ideje egy alapos kézmosásnak-fertőtlenítésnek).

4. Tervezz előre

Ahogy a gyermekednek, úgy neked is rengeteg változással jár majd a szünet utáni napi rutin visszaállítása az iskolával. Mindenre úgysem tudsz felkészülni, de megkönnyítheted a dolgodat, ha a legtöbb általános esetre van A- és B-terved.
Tervezd meg előre akár az egész hetedet: készülj fel a bevásárlással; nézd meg, mennyi  idő lesz a reggeli készülődés, hogy ahhoz mérten időben tudj felkelni és ne kapkodva induljon a reggel; ha tudsz, készülj elő reggelivel (pl. a zabkása már akár előző este elkészíthető); gondolj arra, van-e megoldásod, ha esetleg korábban el kell hozni az iskolából a gyermekedet; nézzétek át együtt a ruhatárát, hogy megtervezhessétek, mit vegyen fel, ne reggel legyen ebből időhúzás.

5. Állíts össze előre egy egészséges étrendet

Az iskolai teljesítményre komoly hatással lehet, hogy milyen ennivalót fogyaszt napközben a csemete. Kézenfekvő, hogy reggel egy kis nasit, finomságot csomagoljunk neki, de nem ezzel teszünk jót sajnos. A cukor ugyanis hirtelen felveszi az energiaszintet ám ugyanilyen hirtelen jön a mélyrepülés is utána – azaz a gyerkőc először izgága lesz, utána meg “lelassul”. Emellett ráadásul a cukorfogyasztás az immunrendszert sem kíméli: több tanulmány szerint egy kanál tiszta cukor kb 4 órára gyengíti meg a gyermekek immunrendszerét!

Fontos tehát, hogy az összeállított tízórai csomag rost-és fehérjedús, tápláló élelmiszerekből álljon, kapjon helyet zöldség-gyümölcs is. Annak persze nem sok értelme van, ha a szépen összeállított csomagot egyébként nem szereti gyermekünk és napközben jól elcseréli majd valami másra – ezért érdemes még a nyár végi időszakot kihasználni arra, hogy közösen kísérletezzetek és megnézzétek, mi az, ami egészséges, tápláló, ugyanakkor lelkesen fogyasztható is számára.

6. Ne oszd be minden percét

Gyakori probléma, hogy azt érezzük, nem szeretnénk, ha a gyerekünk lemaradna valamiről, ezért iskolakezdés után rögtön rengeteg különböző különórára és edzésre jól beíratjuk. Fontos azonban, hogy különösen az első hetekben ne terheld túl gyermekedet, adj neki időt, hogy egészségesen és kényelmesen visszaszokjon a rendszerbe.

7. Itass vele már reggel vizet

Kutatások bizonyítják, hogy hatással van a gyermekek iskolai eredményeire az, hogy mennyi vizet isznak.  A fiatal szervezetben már a kiszáradás legenyhébb formája is képes arra, hogy fáradttá, idegessé tegye a gyermeket, aki ettől képtelen lesz megfelelően figyelni, és így teljesíteni az iskolában.
Elképesztő adat, de a gyermekek háromnegyede úgy érkezik meg reggelente az iskolába, hogy nem fogyasztott elég vizet, és így az enyhe kiszáradás tüneteivel küzd. Vagyis már azelőtt vesztes helyzetbe kerül, mielőtt kinyitott volna akár egy könyvet! Épp ezért fontos, hogy reggel az első rutindolgok között szerepeljen egy jó nagy pohár víz megivása is. Legyen is napközben nála tiszta víz (és ne üdítő!) és beszéld meg vele, hogy rendszeresen igyon – szintén hatásos lehet, ha az órarendjében jelzed, vagy a tolltartójába teszel egy kis emlékeztetőt és persze az is segíthet, ha a vizet valamilyen számára is tetsző kulacsban viheti magával.

8. Indítsd a napot egészséges reggelivel

Sok gyerek szereti mondani reggelente, hogy nem éhes, és nem akar reggelizni, de nem véletlenül hívják a nap legfontosabb étkezésének. Bizonyítást nyert már az is, hogy akik rendszeresen reggeliznek, jobban teljesítenek, mint azok, akik kihagyják az étkezést.
Épp ezért fontos, hogy mindig gondoskodj megfelelő mennyiségű és minőségű reggeliről, mielőtt gyermeked az iskolába megy.
Azt neked kell kitalálnod, hogy mi az, amit könnyedén és gyorsan el tudsz készíteni reggel, de egészséges és tápláló is. Ilyen például a már említett zabkása gyümölcsökkel, de könnyen találsz rengeteg receptet, amivel indíthatod a napotokat.

Felhasznált irodalom

https://www.activebeat.com/your-health/children/7-healthy-back-to-school-tips-for-kids-and-parents
https://www.health.harvard.edu/blog/7-tips-to-help-your-child-start-school-for-the-first-time-2017081512202
http://www.superlife.com/brain-boosting-food/

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek