Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Húsmentes Hétfő: kinek, miért és hogyan érdemes tartania?

Húsmentes HétfőHallottál már a Húsmentes Hétfő mozgalomról? E cikk írásának idejében javában tart a böjti időszak, így nem is lehetne aktuálisabb erről beszélni. A dolog nagyon egyszerű, hétfőnként étkezz húsmentesen – aztán ha tetszik a dolog, kihagyhatod más napokon is. Hogy ez miért jó? Összegyűjtöttük az indokokat!

Segítség a szív-és érrendszernek

Mindenki annyiszor hallotta már, de valamiért a többség mégsem szívleli meg. Tudjuk, hogy a gyümölcsök és zöldségek tele vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, rostokkal ami az egészséghez és jó emésztéshez szükséges, mégsem fogyasztunk belőle eleget – tisztelet a kivételnek. Ha húsmentes napon szeretnél valami ízeset enni, kénytelen leszel zöldségeket fogyasztani – nem beszélve arról, hogy a koleszterin szintedre is kedvező hatással lesz egy nap növényi alapú étkezés.

Készült néhány évvel ezelőtt egy átfogó tanulmány Angliában 45000 önkéntes jelentkezővel, akiknek az egyharmada vegetáriánus volt (ami nagyon ritka ilyen léptékű kísérletnél). Figyelembe vették a kiértékelésnél a kort, alkoholfogyasztási szokásokat, dohányzási szokásokat, fizikai aktivitást, szociális hátteret, iskolázottságot. Az eredmény szerint egyharmadával csökken a szívbetegségek kockázata, ha növényi alapú étrendet folytat valaki. A vegetáriánus résztvevőknek alacsonyabb volt a vérnyomása és a koleszterinszintje is, mint húsevő társaiknak.

Új ételek felfedezése

Ha kinevezel magadnak egy napot, mikor nem választhatod az egyszerűbb megoldást – mondjuk egy szelet sonkát a reggeli szendvicsbe – akkor rengeteg olyan ételt fedezhetsz fel, amit talán ki sem próbáltál volna. Ettél már például szárított paradicsomos szendvicset, vagy humusszal megkent pirítóst? Persze az is lehet, hogy rádöbbensz, hogy egy szelet enyhén sózott vajas-paradicsomos-paprikás kenyér a világ legfinomabb vacsorája.

Főtt ételekre végtelen finom, laktató és egészséges variáció létezik. Ha ki akarod próbálni a húsmentes hétfőt, de nem bízol a konyhai kreativitásodban, ülj be egy vega étterembe ebédelni. Nem kell mindig házon kívül enni, de szuperül lehet inspirálódni. Biztosan lesz olyan fogás vagy alapanyag, amire sose gondoltál volna, de imádni fogod. Aki például a karfiolt csak párolva, zsemlemorzsával megszórva kóstolta, lehet azt gondolja, nem szereti. De mennyire más mondjuk egy indiai házisajtos vagy csicseriborsós curryben az íze!

Egy szó mint száz, adj esélyt az új dolgoknak – vagy a már ismerteknek új formában!

Húsmentes HétfőOlcsóbban megúszod

Általában véve a húsmentes ételek olcsóbban előállíthatók- persze ha az embernek nincsenek extra ötletei – például friss epret enni februárban, vagy 20 dkg fenyőmaggal kiváltani a párizsis zsemlét. A hüvelyesek kifejezetten jó húspótlók, sok bennük a fehérje, laktatók, viszont nagyon olcsón be lehet őket szerezni. Érdemes olajos magvakat is fogyasztani húsmentes napokon, szintén nagyon laktatók és egészségesek. Nem olcsók, viszont nagyon kevés is elég belőlük, hogy jól lakj – sok bennük a kalória magas olaj tartalmuk miatt.

Ha okosan csinálod, a vonalaidnak is jót tesz

Egy jól összeállított, túlnyomó részt zöldségből és gyümölcsből álló étrenddel jól meg lehet támogatni egy fogyókúrát is, ha erre lenne szükséged. Persze a csoki, a csipsz vagy a tészta sem húsból van, mégsem karcsúsít – ezért hangsúlyos, hogy főleg növényi alapú legyen ez a hétfői nap. A növényi rostok mindenképpen fontosak az egészséges emésztéshez, akár eszel húst, akár nem. Tehát ha legalább egy olyan napod van a héten, mikor többet fogyasztasz belőlük, már az is sokat segíthet.

Húsmentes HétfőKisebb lesz az ökolábnyomod

Először is röviden az ökológiai lábnyomról: az a földterület és víz mennyisége, amire egy embernek szüksége van önmaga fenntartásához és az általa termelt hulladék elnyeléséhez. Ebbe nem csak a kukádban található szemét és a villanyszámládon látható energia tartozik, de az is, ha nyaralni repülővel mész, a kocsi vagy tömegközlekedés rád eső fogyasztása,  az utcai világítás és a hűtődben, kamrádban lapuló ételek előállításához és szállításához kapcsolódó felhasznált energia is. Így tehát már nem kérdés, mi köze az étkezésednek a globális felmelegedéshez. Általában az ember bele sem gondol, hogy milyen sok az összefüggés.

A hús (és tejtermékek) előállítása nagyon megterhelő a környezet számára is, rengeteg víz kell ahhoz, hogy a tányérunkra kerüljön egy szelet marha például. Ha a húsa miatt nevelt állat takarmánya helyett emberi fogyasztásra termesztenénk növényeket, sokkal több kalóriát tudnánk előállítani ugyanakkora területen.

Ha érdekel a környezetvédelem, sokat tehetsz már azzal is (és a saját anyagi helyzetedért is), ha mindig jól meggondolod, mire és mennyire van szükséged abból, amit megveszel, tudatosan és átgondoltan pakolsz a bevásárlókosaradba. Ha sok étel kerül a kukába – pláne hús – akkor a rengeteg termelés, feldolgozás és szállítás alatt befektetett energia mind kárvész. Ne úgy pakolj a kosaradba, mintha beláthatatlan ideig a felhalmozott készleteidből élhetnél csak. Legyen otthon a szokásaidnak/igényeidnek megfelelően néhány alapvető élelmiszer, ami nem romlik könnyen – aszalt gyümölcs, magvak, zabpehely, liszt, paradicsompüré, tészta, rizs. Ha tartasz otthon ezek mellé fagyasztott zöldséget, gyümölcsöt – legyen az saját termés, vagy bolti – biztosan össze tudsz ütni bármikor valami finomat. Ha pedig túl sokat főztél valamiből, nem muszáj egy hétig ugyan azt enni, le lehet fagyasztani a fölösleget is. Biztos lesz olyan nap, amikor jól jön, hogy van mit előkapni a fagyasztóból. Rizsből, tésztából pedig érdemes mindig csak tényleg annyit készíteni, amennyit az ember rögtön elfogyaszt, ezek nagyon hamar elkészülnek, csak felteszi az ember főni őket és nem kell velük foglalkozni, viszont több naposan nem olyan nagy élmény a fogyasztásuk.

Húsmentes Hétfőés végül.. miért pont a hétfő?

A hétfő a hét első napja, az új hét kezdete – valahogy úgy, mint az újévi fogadalmaknál –  az ember szereti egy új időszakhoz kötni az új dolgok bevezetését, tiszta lappal kezdeni. Ilyenkor hajlamosak vagyunk többet foglalkozni az egészségünkkel, a jövőnkkel. Ha pedig sikerült egészségesebben indítani a hetet, ez pozitívan hat a hét hátralevő részére is.

Összefoglalva az eddigieket: próbáld ki magadért, vagy környezetvédelmi okokból – mindegy, neked melyik a nagyobb motiváció, minden fronton hatni fog. Ha változtatni szeretnél, nem kell mindig drasztikusan – határokat húzni, kimondani hogy soha többé, vagy mostantól mindig – ez nagyon nyomasztó tud lenni sok mindenki számára. Heti egy nap “lemondás” mindenkinek elfogadható, mégis alapvetően megváltoztathatja az ételhez való hozzáállásodat.

Egy kis segítség a tervezéshez:

Ötletek reggelire:

Magvas rukkola pesto

Medvehagymás avokádókrém recept

Cukkini omlett, tojás nélkül

Bogyós zabkása reggelire, extra fehérjével

Mogyorós amerikai palacsinta

Ötletek ebédre:

Egyszerű zöldségleves sok fűszerrel

Étvágygerjesztő krémleves cékla módra

Sós különlegesség: Újhagymás muffin

Lestyános Lencseburger

Csicseriborsós-karfiolos curry

Ötletek vacsorára:

Karfiolpörkölt kuszkusszal

Lasagne medvehagymával

Görög saláta

Mákos kölesgombóc citrommártással

Céklás gyümölcskenyér bögrésen, rizsliszttel

 

Felhasznált irodalom

meatlessmonday.com/the-global-movement/
blog.terraskitchen.com/5-surprising-benefits-of-meatless-monday
meatfreemondays.com

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek