fbpx Outlet
×
Ha még 8999 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Hízás a karantén alatt – így kerüld el!

Hízás a karantén alatt - így kerüld el!Lassan egy éve élünk a koronavírus miatt hosszabb-rövidebb ideig tartó lezárások, karanténok, lazítások és szigorítások kusza valóságában. Nem sok olyan ember van, akit nem állít ez az időszak újabb és újabb nem várt kihívások elé. Meg kell felelni az iskolában, munkahelyen, barátként, gyerekként,szülőként, de egy egészen más dimenzióban, mint amit eddig megszokhattunk.

Ez a helyzet rengeteg stresszt hordoz magában, ami a lelki és testi egészségünkre is óhatatlanul kihat. Egyik (már számos, külföldi egészségügyi oldal által is megerősített) jellemző egészségügyi hozadéka az új “karantén életformánknak” a hízás. Ha úgy látod, rád is egyre könnyebben felszaladnak a plusz kilók mostanában, de szeretnéd egészséges keretek közt tartani a testsúlyod a járványidőszakban is, olvass tovább!

Mi az oka a “karantén-hízásnak”?

Több tényező is közre játszhat a karantén alatti hízásban. Egyik ilyen a már említett folyamatos stressz. Szeretteink és saját egészségünk, az anyagi nehézségek, bizonytalanság miatt érzett aggodalmunk, az esetleges fokozott otthoni feszültség mind nyomot hagy a szervezetünkön is. A stressz pedig bizonyítottan közrejátszhat a súlygyarapodásban, ide kattintva elolvashatod régebbi cikkünkben, mi ennek a pontos oka.

Mentális egészség

A bezártság ráerősíthet a magány, szorongás érzésére, de a depressziót is fokozhatja. Kutatások szerint pedig a depresszió és szorongás összefüggésbe hozható a súlygyarapodással hosszú távon, illetve a szociális izoláció és magány szintén növeli a hízás kockázatát.

Kevésbé aktív életmód

Kevésbé aktív életmódSokunk sajnos sokkal kevésbé aktív életmódot él most, mint a koronavírus előtti időszakban. Az otthoni munkavégzéssel lenullázódik a munkába menet megtett lépések száma, nem kell a gyerekeket óvodába, iskolába vinni, hozni. Nincsenek különórák és ha jártunk sportolni konditerembe, tornastúdióba, uszodába, az sem elérhető most, barátokkal kimozdulás lehetősége is nagyon korlátozott.

Még nehezebb helyzetben van, aki nincs hozzászokva, hogy egészséges ételeket, nasikat készítsen otthon. A stressz és bezártság miatti unalom gyakran fölösleges evésbe torkollik. Minél kevésé egészséges, ráadásul hizlaló ételekkel esszük tele magunkat, annál valószínűbb, hogy sokkal több kilóval fogjuk zárni a pandémiás időszakot, mint ahogy kezdtük.

Tippek az extra kilók ellen

Természetesen ebben a nehéz időszakban is lehet egészségesebben élni, kihozni a legtöbbet az adott helyzetből – de ehhez elhatározásra és befektetett munkára is szükség van!

Hidratálj eleget!

Nem győzzük hangsúlyozni a pandémiától függetlenül is, mennyire fontos a szervezet megfelelő hidratáltsága. Ha szeretnéd elkerülni a hízást, akkor pedig kifejezetten kötelező odafigyelned az elegendő vízfogyasztásra. Lehetőleg tiszta vizet fogyassz, üres gyógynövény teát, vagy házilag ízesített vizet, ha valamilyen izgalmasabb dolgot innál.

A készen kapható szénsavas és egyéb üdítőket érdemes teljesen elfelejteni. 100%-os gyümölcsleveknek is, ha megnézed a dobozán a tápanyag táblázatot láthatod, mennyi kalória és cukor van bennük is. Helyette inkább desszertnek fogyassz friss gyümölcsöt, így az egészséges emésztést segítő rostok is bekerülnek a szervezetedbe, nem csak a cukros levük.

Iktass be némi mozgást!

Akár milyen kevéssé is vagy motivált, mindenképp muszáj valamennyi mozgást beiktatnod a napjaidba – nem csak a testsúlyod, de az ízületeid egészsége érdekében is. Lehet ez több rövid torna a nap folyamán vagy egy hosszabb séta, kertészkedés délután. Lehet munka előtt korán reggel is tornázni, biciklizni vagy sétálni egyet – attól függően, mit tudsz beilleszteni a napodba. Otthoni tornához számtalan videót találsz a neten, ide kattintva megnézheted például a mi legpörgősebb edzésvideóinkat. Mozgással nem csak a plusz kilók, de a szorongás és rossz hangulat ellen is sokat tehetsz.

Töltsd fel a kamrád egészséges hozzávalókkal!

Töltsd fel a kamrád egészséges hozzávalókkal!Vásárolj be friss gyümölcsökből, zöldségekből, hüvelyesekből és teljes kiőrlésű gabonafélékből. Csak egészséges hozzávalókat tarts otthon a hűtőben is. Minél több csábító “szemét kaja” van otthon, annál valószínűbb, hogy nem tudsz nekik ellenállni. Ha a gyümölcsök vannak szem előtt, mikor körbejársz a konyhában, azt fogod választani nasinak.

Egyél házi kosztot!

Ez is egy újabb hasznos tanács, amit nem csak a vírushelyzet miatt érdemes betartani. Természetesen néha rendelhetsz a kedvenc éttermedből, de a legjobb, ha pontosan tudod, mi kerül a tányérodra. Így sokkal jobban a saját igényeidre tudod hangolni a fogásokat, adagokat. Minőségi alapanyagokból tudsz ugyanannyiért kihozni egy ebédet, mint egy silányabb minőségű éttermi étel ára.

Kísérletezz új ízekkel és alapanyagokkal, próbálj ki egészségesebb konyhatechnológiákat. Tervezd meg néhány napra előre a menüt, de akár le is főzheted hétvégén a hét eleji fogásokat, hogy ne kelljen ezzel pepecselni munkanapokon.

Legyen napirended!

Ha az ember egész nap nincs rákényszerítve, hogy kimozduljon, sokkal könnyebben kicsúszik a kezéből az idő, fokozatosan eltűnik a napi rutin. Ha kialakítasz egy napirendet amihez ragaszkodsz, sokkal könnyebb nem elveszíteni az egészséges szokásokat.

Kelj fel időben, ne rögtön az ágyból ülj át a laptop elé. Öltözz fel akkor is, ha senki sem lát munka közben. Tarts szüneteket és akkor állj is fel a gép elől, ne a híreket böngészd vagy a telefont nyomkodd. Inkább nyújtózz meg és sétálj kicsit a lakásban – locsolj virágokat vagy porold ki a szőnyegeket például.

Nem csak napi-, de heti rendet is érdemes nagyjából előre kigondolni, amiben a fent említett edzés, séta, hétvégi kirándulás ugyanúgy kötelező elem, mint a főzés is.

Legyél türelmes és megértő – magaddal is

Legyél türelmes és megértő - magaddal isNem kell irreális elvárásokat támasztanod magaddal szemben, inkább apró lépésekben, de hosszú távon gondolkozz. Sokkal hasznosabb apránként haladni egy fenntartható és egészségesebb életmód felé, mint kínként megélt diétákba fogni és rövid idő után feladni az egészet. Fokozatosan érdemes bevezetni a mozgást is, ha eddig sem voltál túl aktív.

Ha már belecsöppentünk ebbe az élethelyzetbe, legalább egy kis hasznunk is legyen belőle. Ha neked úgy hozta a vírushelyzet, hogy több időd lett, ásd bele kicsit magad a tápanyagok és egészség témájába. Ha kevesebb időd lett, mert egy egész családot kell ellátnod munka mellett otthon, keress olyan recepteket, amiket fél órán belül el lehet készíteni. Keress olyan mozgásformákat is, amikkel otthon is karban tudod magad tartani. Az sem hátrány, ha így jó példát tudsz mutatni a következő generációnak, akivel most egész nap össze vagy zárva.

Felhasznált irodalom

healthline.com/nutrition/quarantine-weight-gain

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.