Ha még 5000 Ft értékben vásárol,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Folsav vagy folát? Mi a különbség?

Folát vagy folsav mi a különbségTizenhárom olyan vitamin van, amely elengedhetetlen nem csak az egészséghez, de az élethez is. Ezen létfontosságú tápanyagok között megtaláljuk a különböző B-vitaminokat is, például a tiamint (B1-vitamin), a riboflavint (B2-vitamin), és a niacint (B3-vitamin). Aztán ott van még a folát is, ami szintén egy B-vitamin (B9), és folsav néven is gyakran találkozhatunk vele. De mi a különbség a folát és a folsav között? Van-e egyáltalán különbség? Számít-e, hogy a B9-vitamint milyen formában juttatjuk a szervezetbe? Ez az egy cikk minden kérdésre választ ad!

Folát és folsav – mi a különbség?

A folát és a folsav a B9-vitamin két különböző formája. Habár szerkezetükben egyértelműen eltérnek egymástól (igaz, csak kismértékben), mégis nagyon gyakran szinonimaként használják őket. Sajnos ez megtévesztő, és tulajdonképpen egyáltalán nem helyes, hiszen nem mindegy, hogy folátról vagy folsavról van szó. (Különösen étrend-kiegészítés esetén.)

Fontos, hogy tisztában legyünk a folát és a folsav közötti különbségekkel, ugyanis nincsenek egyforma hatással az egészségünkre.

A folát a B9-vitamin természetben előforduló formája. Egészen pontosan a folát hasonló szerkezetű és hatású vegyületek, úgynevezett folátok gyűjtőneve, melyek például a levélzöldségekben és hüvelyesekben fordulnak elő. Ide tartoznak:
• a dihidrofolátok
• a metilfolátok
• a monoglutamil folátok
• a poliglutamil folátok

A folsav a B9-vitamin szintetikus formája, amit étrend-kiegészítőkben használnak fel, illetve különböző élelmiszerekhez adják hozzá, például liszthez. Pontosabban: jelenleg a világ 81 országában kötelezően dúsítják folsavval a gabonaipari termékeket; Magyarországon nem teszik ezt.

A folát jobban, a folsav rosszabbul hasznosul

Az igazán lényeges különbség a folát és a folsav között abban van, ahogyan a szervezet metabolizálja (feldolgozza) őket.

A B9-vitamin biológiailag aktív formája az L-metilfolát (5-MTHF). Az emésztőrendszerben az étrendi folát legnagyobb részét a szervezet átalakítja L-metilfoláttá, és csak ezután jut a véráramba.

A folátokkal ellentétben a folsav legnagyobb része nem alakul át L-metilfoláttá az emésztőrendszerben. Ehelyett a májban vagy egyéb szövetekben kell a szervezetnek átalakítania a hasznosítható formává. Ez a folyamat azonban lassú és rossz hatásfokú – egy folsav tartalmú étrend-kiegészítő szedése után viszonylag sok időre van szüksége a testünknek arra, hogy átalakítsa azt L-metilfoláttá. Könnyen előfordulhat, hogy a következő adag beszedésekor még nem is végezte el az előző adag feldolgozását a szervezetünk.

Van még egy lehetséges probléma a folsavval

A szervezetbe kerülő folsavnak minden esetben végig kell mennie az átalakítási folyamaton, amely során L-metilfoláttá alakul. Ebben a formában már a sejtekbe tud szállítódni és az úgynevezett vér-agy gáton is átjut.

A folátnak ugyancsak át kell esnie ezen a (folát esetében gyorsabb és hatékonyabb) folyamaton, kivéve persze ha már egyből az aktív L-metilfolát formájában jut be a szervezetbe. Az étrendi folát nagy részét már nem kell átalakítani a szervezetünknek.

Az átalakítási folyamathoz szükség van egy MTHFR enzimre, amit az MTHFR nevű gén állít elő (plusz B2-vitaminra is). A probléma ott kezdődik, hogy nagyon gyakori az MTHFR gén mutációja, ami azt jelenti, hogy a gén nem működik megfelelően, ezért nem termel elegendő MTHFR enzimet. A szükséges mennyiségű enzim nélkül a folsavat nem tudja hasznosítani a szervezet.

Becslések szerint az európai lakosság 40-60%-a hordozza az MTHFR génmutációt, vagyis az emberek felének szinte semmit nem ér, ha folsavat szednek, és L-metilfolát bevitelére lenne szükségük. Kifejezetten nagy probléma tehát, ha valaki MTHFR génmutációt hordoz, de ennek nincs tudatában, és folsavat szed – habár a folsav még normál esetben sem túl jó megoldás, hiszen ahogy korábban írtuk, az átalakítási folyamat lassú, nehézkes.

A babát tervező, illetve terhes nőknek kiemelten nagy szüksége van a folátra, mivel elengedhetetlen a magzat megfelelő fejlődéséhez. Épp ezért ilyen esetben sokkal jobb választás a biológiailag aktív L-metilfolátot választani az étrend kiegészítésére.

Az L-metilfolát hatásai

Az L-metilfolát, vagyis a B9-vitamin rendkívül fontos szerepet játszik a sejtosztódásban, a DNS és az RNS szintézisében, az agyi funkciók megfelelő működésének biztosításában, illetve a depresszió elleni küzdelemben.

Különösen fontos a magzat növekedése és fejlődése szempontjából, mivel segíti a sejtosztódást és a szövetek kialakulását, valamint az agy és az idegrendszer működéséhez elengedhetetlenül fontos kémiai anyagok képződésében játszik közre. A folát terhesség alatti megfelelő szintje segít megelőzni az első trimeszterben fejlődő idegcső záródási rendellenességeit (agy- és koponyahiány, nyitott gerinc).

A folát hiányának egyik legsúlyosabb következménye a vérszegénység. Emellett a foláthiány megnöveli például a szívroham, a stroke és egyéb szív- és érrendszeri betegségek rizikóját, valamint bizonyos daganatos betegségek, például a gyomorrák kockázatát.

Az L-metilfolát étrendi forrásai

A folát elnevezés a latin „follium” (jelentése levél) szóból származik. Ennek oka, hogy a folát elsősorban a leveles zöldségekben található meg. Az L-metilfolát legjobb természetes forrásai a római saláta, a csíráztatott hüvelyesek (hajdina, mungóbab, csicseriborsó, stb.), a brokkoli, a karfiol, a spárga, a fejes káposzta, a fodros kel, a spenót, az erjesztett élelmiszerek (pl. miszo, kefir), bogyós gyümölcsök (pl. eper, málna), illetve a citrusfélék (pl. narancs, grapefruit).

Felhasznált irodalom

https://www.brainmdhealth.com/blog/folic-acid-vs-folate-everything-you-need-to-know/
https://www.healthline.com/nutrition/folic-acid-vs-folate
https://www.dietvsdisease.org/mthfr-folic-acid-folate/
http://pharmaonline.hu/gyogyszereszi_gondozas/cikk/megeri_folsavval_dusitani_a_lisztet
https://www.dietvsdisease.org/l-methylfolate-5-mthf/
https://en.wikipedia.org/wiki/Folate
https://www.authoritydiet.com/folate-vs-folic-acid-whats-difference-same/

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek