Ha még 5000 Ft értékben vásárol,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Fogyástól megereszkedett bőr: tippek megelőzésre, feszesítésre

Fogyástól megereszkedett bőr: tippek megelőzésre, feszesítésreA fogyókúrának, egészen pontosan az egészséges testsúly elérésének, annyi pozitív hatása van, hogy még felsorolni is sok. A legtöbb krónikus betegségnek fő kockázati tényezője az elhízás – ez már önmagában is elegendő ok arra, hogy odafigyeljünk, mennyit is mutat a mérleg nyelve. A rengeteg előny mellett azonban sajnos van egy gyakori negatívuma is a fogyásnak, ez pedig nem más, mint a petyhüdt, megereszkedett bőr. Ebben a cikkben elmondjuk, hogy milyen módszerekkel tudod minimalizálni vagy akár teljesen megelőzni a bőr megnyúlását, illetve azt is, miként tudsz javítani a problémán, ha már bekövetkezett.

Miért ereszkedik meg a bőr fogyás után?

Két szövetréteg található a bőröd alatt: a zsírszövet, és közvetlenül alatta az izomszövet. A zsír- illetve az izomszövet egyaránt nekinyomódik az őket fedő bőrrétegnek, így viszonylag feszesen tartva azt a fogyás előtt.

A megereszkedett bőr problémája jóval azelőtt kezdődik, hogy akár egyetlen kilótól is megszabadulnál. Valójában a nagyobb mértékű hízás okozza, hiszen ilyenkor a bőrnek helyet kell biztosítania az új zsírszöveteknek, ezért alkalmazkodik a túlsúlyhoz, vagyis kitágul (emiatt jelennek meg egyeseknél striák is, melyek lila vagy vöröses színű nyúlási csíkok a bőrön).

A sikeres fogyókúrának köszönhetően a zsírsejtek összezsugorodnak, de a nagyobb bőrfelület sajnos megmarad. Amikor elkezdesz fogyni – főleg ha hirtelen, nagy feleslegtől szabadulsz meg – akkor a bőröd rugalmas rétegeinek nincs elég ideje arra, hogy alkalmazkodjanak a változásokhoz. Mivel a bőrréteg alól hiányzik a korábban ott lévő zsírszövet, ezért a felesleges bőr csak lóg a testen, hiszen nincs elég szövet alatta, ami feszesen tartsa.

A kinyúlt és megereszkedett bőr mennyisége egyénenként változó, sőt, nem is mindenkinél jelentkezik ez a probléma. Számos tényező hatással van a bőr rugalmasságára, így arra is, hogy mennyire ereszkedik meg a bőr fogyás után. Néhány példa ezekre:

  • A túlsúly időtartama: Minél hosszabb ideje túlsúlyos vagy elhízott valaki, annál inkább megereszkedik a bőre fogyást követően.
  • A leadott kilók száma: A 45 kg-os vagy nagyobb fogyás általában több megereszkedett bőrt eredményez, mint a mérsékeltebb fogyás.
  • Életkor: Minél idősebb a bőr, annál alacsonyabb a kollagéntartalma, és annál valószínűbb, hogy megereszkedik fogyás után.
  • Genetikai adottságok: Génjeid komoly befolyással lehetnek arra, hogy bőröd mennyire tud alkalmazkodni a fogyáshoz.
  • Napnak kitettség: A hosszan tartó napnak kitettség bizonyítottan csökkenti a bőr kollagén- és elasztintermelését, hozzájárulhat a bőr megereszkedéséhez.
  • Dohányzás: A dohányzástól csökken a bőr kollagéntermelése, illetve károsodik a már meglévő kollagén, ami lógó, megereszkedett bőrt eredményez.

Van, akinek olyan mértékben megereszkedik a bőre, hogy csak műtéttel lehet rajta segíteni, míg másoknak még a jelentős mértékű fogyás ellenére sincs ilyen gondja. A legtöbben azonban valahol a kettő között helyezkednek el: számukra a probléma tudatos lépésekkel megelőzhető, illetve utólag is nagymértékben javítható.

Izomszövet: a legfontosabb fegyvered a bőr megereszkedése ellen

Az izomszövet megőrzése vagy növelése kulcsfontosságú a fogyás utáni lógó bőr megelőzése, illetve minimalizálása szempontjából. Emlékezz, a probléma alapvető oka, hogy a megnövekedett bőrfelület alatt összezsugorodik egy jelentős méretű szövetréteg. Ha a zsírszövet mellett még izomszövetet is veszítesz (ami sajnos nagyon gyakori), azzal csak tovább növeled a bőr alatt tátongó ürességet. Ezzel szemben az izomszövet növelése ellenkezőleg hat, feltölti a bőr alatti területet, és így feszességet biztosít.

Az izomszövet megőrzése vagy akár növelése diéta alatt is lehetséges.

Fogyj lassú ütemben! Egyértelmű összefüggés van a fogyás gyorsasága és a bőr megereszkedése, illetve annak mértéke között. A fogyáshoz mérsékelt kalóriadeficitre van szükség (kevesebb kalória bevitele, mint amennyit a szervezet felhasznál), amivel heti 0,5-1 kg-ot veszítesz, javarészt zsírból. Habár az agresszívebb kalóriadeficit gyorsabb fogyást eredményez, egyúttal nő a kockázata az izomtömegvesztésnek. A lassú, de biztos súlyvesztés érdekében egyél napi 300-500 kalóriával kevesebbet.

Végezz erősítő edzést is! Az ellenállásos erősítő edzés, ami történhet saját testsúllyal vagy súlyokkal, a legjobb módja annak, hogy megőrizd az izomtömegedet, sőt, ha korábban nem végeztél ilyen típusú edzést, akkor új izomzatot is építhetsz vele. Az ellenállásos edzésbe kezdők az első évben akár 10-11 kg izmot is magukra szedhetnek. (Diéta mellett inkább kevesebbet.) Az izomzat méretének növelésével elkerülheted a lötyögő bőrt.

Egyéb hasznos tudnivalók

Fogyástól megereszkedett bőr: folyadékpótlásÜgyelj a megfelelő folyadékbevitelre! A víz kritikus szerepet tölt be a bőrrugalmasság fenntartásában. A kiszáradás bizony a bőrsejteket is érinti, ezért fontos, hogy sok tiszta vizet igyál: legalább 2-2,5 litert naponta, de edzés, komoly fizikai munka vagy magas hőmérséklet esetén akár 3-5 literre is szüksége lehet a testednek.

Felejtsd el a dohányzást! Tedd le a cigit, illetve el se kezdd a cigizést. Amennyire csak tudod, a passzív dohányzást is kerüld, kutatások szerint ugyanis a dohányfüst belélegzése növeli a bőrben a gyulladáskeltő fehérjék szintjét, csökkenti a kollagénszintet, valamint vékonyabbá és ráncosabbá teszi a bőrt.

Szedj kollagént! Kutatások szerint a hidrolizált kollagén védelmező hatással lehet a bőr kollagénjére, javíthatja a bőr feszességét, rugalmasságát és segítheti a bőr hidratációját. A bőröregedés miatt is fontos a szedése, hiszen 25 éves kor után évente legalább 1%-ot csökken a kollagénszintünk.

Fogyassz egyéb, a bőr számára fontos tápanyagokat! Ilyen például a C-vitamin, ami hozzájárul a kollagénképződéshez és ezen keresztül a bőr normál állapotának fenntartásához. Az A-vitamin, a cink, illetve a B-komplex vitaminok ugyancsak hozzájárulnak az egészséges bőr fenntartásához. Az antioxidánsokban gazdag zöldségek és gyümölcsök megvédik a bőrsejteket a szabad gyökök káros hatásai ellen. Végül, de nem utolsósorban a fehérjebevitelre is ügyelj: egyfelől elengedhetetlen az izomépítéshez és az egészséges bőrhöz (a lizin és a prolin aminosavak közvetlenül is részt vesznek a kollagéntermelésben), másfelől segít minimalizálni az izomvesztést a fogyókúra alatt.

Védd és ápold a bőrödet! Nagyon sok bőrhidratáló és bőrfeszesítő krém tartalmaz kollagént és elasztint. Habár ezek a krémek ideiglenesen fokozhatják a bőr feszességét, a kollagén és elasztin molekulák túl nagyok ahhoz, hogy bőrön keresztül felszívódjanak. Épp ezért a kollagén pótlásáról elsősorban belsőleg érdemes gondoskodni.

Felhasznált irodalom

https://vitals.lifehacker.com/how-to-minimize-loose-skin-during-weight-loss-1696145766
https://www.prevention.com/fitness/a20492525/8-ways-to-keep-firm-skin-with-weight-loss/
https://www.healthline.com/nutrition/loose-skin-after-weight-loss
https://www.quickanddirtytips.com/health-fitness/healthy-eating/how-to-tighten-loose-skin-after-weight-loss

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét