Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Felemésztenek a gondolataid? Ez segíthet…

A gondolat, ami éjszaka sokáig ébren tart, reggel pedig túl korán ébreszt… Ismerős? Hajlamosak vagyunk magunkat “túlpörgetni” és jóval többet agyalni néhány dolgon, mint amennyit még érdemes, hasznos, vagy akár egészséges. Ezek a beragadt gondolatok óriási energiákat emésztenek fel és hosszú távon akár testi tünetek formájában is jelentkezhetnek. Ilyenkor a problémamegoldás ugyanis jellemzően elmarad, csak a folyamatos stressz van jelen az életünkben.  Előzd ezt meg, ne hagyd, hogy elszabadult gondolatok uraljanak! Próbáld ki ezeket a módszereket nyugtalan elméd lecsillapítására.

1. Mindig legyenek megfelelőek a körülmények a gondolkodáshoz

Ha már muszáj valamit végiggondolnunk, legalább ne éhesen, vagy álmosan tegyük azt. Ez most nagyon alapvetőnek hangzik, de mégis sokan esnek abba a hibába, hogy kimerülten kezdenek vad agyalásba – ennek persze oka az is, hogy ilyenkor könnyebben utat törnek az aggasztó gondolatok. Ez azonban a biztos kudarchoz vezető út, ilyenkor semmi mást nem tehetsz, mint hogy magadra szólsz: ÁLLJ, ebből elég! Ha nem érzed jól magad a bőrödben, akkor biztos, hogy negatív gondolatok spirálját fogod megindítani és mindent a lehető legrosszabb verzióban fogsz látni.

Egyél, pihend ki magad és amikor úgy érzed, fizikailag a helyzethez mérten a lehető legjobban vagy, akkor elkezdheted megoldani a problémákat. Hidd el, néha már ennyi elég lehet.

(Ha nehezen tudod kipihenni magad, kattints ide és olvasd el cikkünket alvást könnyítő természetes módszerekről.)

2. Mi a legrosszabb, ami történhet?

Egy kedves barátom szokott úgy fogalmazni: “már megint elkezdtem vetíteni a képzeletbeli mozit a fejemben.” A túlgondolkodás egyik legnagyobb veszélye, hogy agyunkat túlhevítve különböző rémképeket villantunk fel magunk előtt egy lehetséges jövőről. Röpködnek a “mi lesz ha…” jellegű kérdések a fejünkben és a problémamegoldó gondolkodásból máris szörnyű képzelgés lesz.

Állítsd le a mozifilmet a fejedben, igyál egy pohár vizet, vegyél 3 mély levegőt és tegyél fel magadnak egyetlen kérdést: mi a legrosszabb, ami történhet? Ne rugaszkodj el a valóságtól, gondold végig logikusan, hogy a fejtörésre okot adó helyzetednek mi a lehető legrosszabb végkimenetele.

Lelki gondozók és pszichológusok által is alkalmazott módszer ez, az ő tapasztalataik pedig azt mutatják, hogy az esetek túlnyomó részében a valódi “legrosszabb” a közelében sincs annak a vad, csapongó képzelgésnek, amibe sokan belecsúsznak. Sokszor már ez is elég a megnyugváshoz és a további, higgadt gondolkodáshoz.

A “legrosszabb” egyúttal irányt is szab a gondolatoknak: ha ennek a kiküszöbölésére koncentrálsz, akkor máris azon az úton vagy, hogy megoldd a problémát.

3. Tudsz változtatni a helyzeten?

Hasonlóan az előzőhöz, ez az egyszerű kérdés is sokat segíthet. Az alaphelyzetet tudod: kipihent vagy, ettél, ittál, vettél 3 mély levegőt. Ez után felteheted magadnak a kérdést: tudsz változtatni a helyzeten, ami aggaszt?

Ha semmilyen körülmények között sem tudsz változtatni – mert bizony ilyen is van – akkor nincs más hátra, mint elfogadni a helyzetet, alkalmazkodni hozzá. A rágódás sem fogja megváltoztatni, ellenben rengeteg kellemetlenséget okoz neked.

Ha tudsz változtatni, akkor vedd végig, mivel járna ez pontosan és cselekedj! Még ekkor is előfordulhat, hogy úgy döntesz, nem változtatsz, mert most valamilyen oknál fogva nem fér bele az életedbe. Ebben az esetben viszont szintén meghoztál egy döntést: változtathatnál, de most nem teszed, úgyhogy felesleges tovább gyötörnöd magad a túlagyalással. Zárd le a kérdést és térj vissza hozzá akkor, amikor úgy érzed, kész vagy konkrét lépésekre.

4. Beszélj, beszélj, beszélj

Sokan magukban emésztgetik a gondjaikat és nem osztják meg senkivel sem. Ha teheted, legalább egy bizalmast avass be. Lehet, hogy a beszélgetőtársad tud olyan tanácsot adni, ami egészen új fordulatot is adhat a helyzetnek.

Ha úgy érzed, tanácsokból már elég volt, akkor inkább mondd el előre: most csak arra van szükséged, hogy valaki meghallgasson. Gyakran már az is sokat segít, ha valakinek hangosan, részletesen elmondhatod mi nyomaszt. Így nem csak a fejedben pörögnek az események, kimondva akár új megvilágításba is kerülhetnek.


Nem felelsz érzéseidért, vágyaidért, gondolataidért. Olyanok ezek, mint egy átsuhanó madárraj a ház felett. De ha már befészkelik magukat az ereszed alá, fészket raknak, fiókákat költenek ki – az a te beleegyezéseden múlik.”
/Popper Péter/


 

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek