Ha még 5000 Ft értékben vásárol,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

D-vitamin hiány nyáron?! Igen, lehetséges – íme az okok!

D-vitamin hiány nyáron is kialakulhatKözismert, hogy a D-vitamint szervezetünk a napfény hatására állítja elő. Szerencsére azt is egyre többen tudják már, hogy D-vitamin hiánya nemcsak a csontjaink egészségére van negatív hatással, de például immunrendszerünk működésére vagy hangulatunkra is. Az egyenlet tehát első látásra egyszerűnek tűnik: minél többet kell lenni a napon, és akkor jó sok D-vitamin termelődik a szervezetünkben, így egészségesek és boldogak leszünk. De mi a helyzet a túlzásba vitt napozás veszélyeivel? És a napvédő krémekkel? Ezek vajon gátolják a D-vitamin termelést? Cikkünkből minden kérdésre választ kapsz!

A napfény a legjobb D-vitamin forrás (legalábbis elméletben)

Nem hiába hívják a D-vitamint „napfényvitaminnak” is. A D-vitamin ugyanis a koleszterinből jön létre a szervezetünkben, amikor a bőrünket napfény éri. A nap ultraibolya B (UVB) sugarai elérik a bőrsejtekben található koleszterint, ami energiát biztosít a D-vitamin szintéziséhez.

A D-vitamin több mint 2000 génünk szabályozásáért felelős, ezért elengedhetetlen a szervezet optimális működéséhez. Kutatások alapján az alacsony D-vitamin szint összefüggésbe hozható többek között az alábbi betegségekkel:
• Csontritkulás
• Rák
• Depresszió
• Izomgyengeség
• Szívbetegség

Fontos azt is megemlíteni, hogy mindössze maréknyi olyan étel van, ami jelentősebb mennyiségben tartalmaz D-vitamint. Ilyen például a csukamájolaj, kardhal, lazac, tonhal, marhamáj, tojássárgája, szardínia. De ezekből is gyakorlatilag napi rendszerességgel kell fogyasztani ahhoz, hogy elegendő D-vitaminhoz jussunk.

A legjobb természetes D-vitamin forrás tehát (elméletileg) a napfény, abból is a közvetlen napfény, mert az UVB sugarak nem képesek az ablaküvegen áthatolni.

Mennyi napozásra van szükség nyáron a megfelelő D-vitamin-szint eléréséhez?

D-vitamin hiány nyáron, fényvédő krémek hatása a D-vitamin termelődésreMivel délben jár a legmagasabban a Nap, ezért ilyenkor a legintenzívebbek az UVB sugarai. Az intenzív UVB sugárzás miatt kevesebb időt kell töltenünk a napon ahhoz, hogy elegendő D-vitamint tudjunk termelni. Számos tanulmány kimutatta már, hogy az emberi szervezet a déli órákban képes leghatékonyabban D-vitamint előállítani.

Magyarországon márciustól októberig naponta 15 perces, az arcot és a fedetlen végtagokat érintő, 10-15 óra közötti direkt napsugárzás szükséges a megfelelő D-vitamin-képzéshez.

De álljunk csak meg egy pillanatra. Hiszen a bőrgyógyászok pontosan azt tanácsolják, hogy nyáron 11 és 15 óra között ne napozzunk, mégpedig az intenzív, szemünk és bőrünk egészségét károsító UVB sugárzás miatt. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy számos egyéb tényező is befolyásolja D-vitamin termelésünk hatékonyságát, melyek egy részén még ha akarnánk se tudnánk változtatni.

A D-vitamin termelését befolyásoló tényezők

Életkor
Idősebb korban a bőr D-vitamin szintetizáló képessége a fiatalkori felét sem éri el!

Bőrszín
A barnább bőr kevesebb UVB sugárzást tud elnyelni, ezért az ilyen bőrűeknek több időt kell a napon tölteni, hogy elérjék az optimális D-vitamin-szintet. A sötétebb bőrszínűeknek például hatszor annyi időt kell a napon tartózkodniuk ugyanannyi D-vitamin-szint eléréséhez, mint világosabb bőrű társaiknak.

Földrajzi helyzet
Minél északabbra él valaki az Egyenlítőtől, annál kevesebb D-vitamint termel a bőre. És ez nem csak az őszi-téli hónapokban, de nyáron is komoly problémát tud okozni! Ha azt a szélességi kört vesszük figyelembe, amelyen Budapest is fekszik, akkor június 20-án (az év leghosszabb nappalán) a D-vitamin termelése délelőtt 10:30 és délután 16 óra között lehetséges. Ennek oka az, hogy nem csak a napsütéses órák száma számít, hanem a napsugarak beesési szöge is – a kora délelőtti és késő délutáni órákban még az Egyenlítőnél sem termelődik D-vitamin a bőrben, mert az UVB sugarak nagy részét elnyeli az ózonréteg.

D-vitamin kapszula: egyszerű és biztos megoldás

D-vitamin pótlása étrend-kiegészítővel nyáron is fontosA nyári napozás tehát elméletben ugyan kiváló módja lenne az egészséges D-vitamin-szint elérésének, a gyakorlatban elég sok akadálya van annak, hogy így jussunk elegendő D-vitaminhoz.

Habár a káros UV-sugarak ellen védekezhetünk megfelelő ruházattal és fényvédőkkel, az például még a mai napig nem teljesen tisztázott, hogy a fényvédő krémek vajon mennyire befolyásolják-e a D-vitamin szintézist. Egyes tanulmányok úgy becsülik, hogy a 30-as vagy magasabb faktorszámú naptejek akár 95-98%-kal is csökkenthetik a szervezet D-vitamin termelését. Rövidtávú vizsgálatok ugyanakkor azt mutatták, hogy a fényvédő krém használata csak kismértékben befolyásolja a vér D-vitamin szintjét a nyári hónapokban.

Sokan egész nap egy irodában vagy más fedett helyen dolgoznak, így hiába van nyár, akkor sem éri megfelelő mennyiségű nap a bőrüket – vagy csak a késő délutáni órákban, ami nem ideális a D-vitamin termelés szempontjából.

Természetesen arra senkit se buzdítanánk, hogy ne töltsön nyáron minél több időt a szabadban, de a fentieket figyelembe véve, ahhoz, hogy nyáron is biztosak lehessünk abban, hogy elég D-vitaminhoz jutunk, ajánlott étrend-kiegészítőt szedni. D-vitaminok közül a D3-vitamint tudja legjobban hasznosítani a testünk: szerencsére ehhez a formához megengedhető áron hozzájuthatunk. A kis kapszula könnyen lenyelhető, gyors és biztos módja annak, hogy D-vitamin bevitelünket pótoljuk. A javasolt mennyiség 18 év felett 1500-2000 NE (Nemzetközi Egység) D-vitamin/nap.

Felhasznált irodalom

healthline.com/nutrition/vitamin-d-from-sun
skincancer.org/healthy-lifestyle/vitamin-d/damage
vargaimredoktor.hu/wp-content/uploads/2017/11/BESZ%C3%89LJ%C3%9CNK-a-D-VITAMINR%C3%93L.pdf
www.nhs.uk/news/cancer/sun-and-vitamin-d-advice-given/
www.sunsaferx.com/health-and-wellness/vitamin-d-and-sunlight-how-to-know-if-your-sun-exposure-is-producing-vitamin-d/

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek