Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Csipkebogyó: az immunrendszerünk őre

csipkebogyoA csipkebogyó több, mint egyszerű tea vagy lekvár alapanyag. A csipkebogyót nyugodtan hívhatjuk könnyen beszerezhető, olcsó csodaszernek. Ami miatt mégis sokan elhanyagolják az az, hogy macerásnak tűnik foglalkozni vele. Cikkünkben összefoglaljuk, mi mindenre alkalmazható és megmutatjuk azt is, nem olyan nehéz bánni vele!

Hogyan használd fel az általad szedett csipkebogyót?

A gyepűrózsa, vadrózsa (a csipkebogyó más néven) az egyik leggyakoribb cserjefajunk, sok helyütt megtalálható, de utak mentén ne szedjük le a bogyóit. Virágzásuk májustól júliusig tart. Ezután fejlődik ki az áltermés, a csipkebogyó. Az első őszi fagyok idején érik be. Ősszel, de a fagyok előtt, érett állapotban, de még keményen ajánlatos begyűjteni. A termés színe változó, a narancssárga színű még nem egészen érett, míg a sötét mélyvörös már puha húsú túlérett. Jóllehet a túlérett bogyó édes, C-vitamin- tartalmának nagy része ekkorra elvész. A bogyókat hasítsuk ketté és szedjük ki a magjait – lekvárfőzésnél mindenképpen. Célszerű szedés után azonnal fogyasztani. Tea készítéséhez a kocsánynál vágjuk le a termést, vágjuk félbe, majd távolítsuk el a magokat és a szőrös magbelet, majd jó meleg vízzel öntsük le, mivel nem szabad forró vízben áztatni, mert a C-vitamin már 50°C fok körül megsemmisül. Zománcozott vagy üvegedényt, illetve műanyag szűrőt használjunk, hogy minél több vitamin őrződjön meg.

Miért hasznos egészségünknek a csipkebogyó?

A-, B1-, B2-, P- és K-vitamin található benne, antociánok, flavonoidok, karotinoidok, de legfontosabb hatóanyaga a természetes C-vitamin. A C-vitamin részt vesz az oxidációs folyamatok szabályozásában, erősíti a vérerek falát, szilárdítja a kötőszövetet, fokozza a szervezet védekezőképességét, ellenállását a fertőzésekkel, betegségekkel szemben. Megelőzésként segíti a csontok erősödését, szilárdságát és a csontképződést. Serkenti a mellékvesék működését, csökkenti a koleszterinszintet, pótolja a szervezet jódszükségletét. A mag biztosítja a jódot, amely segíti a pajzsmirigy megfelelő működését. A csipkebogyó 400 mg C-vitamint, és 100 mikrogramm B1 vitamint, 50 mg kalciumot, 10 mg vasat és 130 mg foszfort tartalmaz. E mellett magas pektintartalmú, cseranyagokat, gyümölcssavakat is bejuttathatunk vele a szervezetünkbe. Teát, szörpöt, lekvárt de még bort is készítenek belőle. Csipkebogyótea fogyasztása segít náthás időszakban, növeli a szervezet ellenállóképességét, és vastartalma révén javul a vérképzés. Jó hatással vannak a vesére és fokozza a vizeletkiválasztást, emellett hashajtó hatású. Alkalmas lehet az epekő és vesekő megelőzésére. Segíthet vese- és hólyagbántalmakra, bélhurut és hörghurut esetén.

Mit mondanak a kutatások a csipkebogyóról?

Kutatások szerint a csipkebogyó nemcsak magas C-vitamin-tartalmú, hanem kiváló gyulladásgátló, és védi a szívünket, mivel csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet. Egy vizsgálat megállapította, hogy az ízületi fájdalmakkal küzdő betegeknek, akik napi rendszerességgel fogyasztottak csipkebogyó-kivonatot tartalmazó tablettát, 40 százalékkal csökkent a fájó ízületeik száma, és 25 százalékkal javult a mozgásképességük. Egy másik vizsgálat szerint a bogyóban lévő egyik fehérje is gyulladáscsökkentő hatású. A csipkebogyó-kivonat szedése után fájdalmuk csökkent, jobb hangulatot, pihentetőbb alvást, energikusságot eredményezett. A kutatók szerint a kivonat védi az érzékeny porcokat, sőt vélhetően segíti regenerációjukat is.

A bogyó védi szívünk egészségét is. Egy hat hetes vizsgálat során elhízottak napi 40 grammnyi csipkebogyóporból készített italt fogyasztottak. A betegek vérnyomása átlagosan 3,4 százalékkal, míg koleszterinszintjük 5 százalékkal csökkent, illetve a szívbetegséget okozó rossz koleszterin (LDL) szintje 6 százalékos csökkenést mutatott. A szakemberek megállapították, hogy a fenti adatok alapján összességében 17 százalékkal csökkent a szívbetegség kialakulásának esélye az elhízott betegeknél.

A csipkebogyón túl magas C-vitamin tartalmúak a citrusfélék, citrom, narancs, paradicsom, káposzta, zöldpaprika, paraj. A dohányosoknak több C vitaminra van szükségük. Minden cigaretta elszívása 25-150 mg C vitamint tesz tönkre!

Felhasznált irodalom

Dr Bíró Gy.-Dr Lindner K.: Tápanyagtáblázat, Medicina, 1995, 213

Dr Rodler I.: Új tápanyagtáblázat, Medicina, 2005, 302-303

B. és P. Theiss: Erdők, mezők patikája, Mikrotrade Kft, 1989, 289

Kissné D. É.-Zsoldos M.: A természet kincseskamrája, Szalay Kiadó, 2007, 9-10

Csipkebogyó a koleszterinszintet is csökkenti Partner: Medipress 2012.01.22.

Csipkebogyóval a reuma ellen www.hvg.hu 2007.06.20.

Dr. Vetter J.: Csodálatos természet www.egeszsegtukor.hu 2002.04.17.

Gere E.: Természetes immunerősítők www.hazipatika.com 2010.09.11.

Kiss É.: Vitaminpótlás - de okosan! www.hazipatika.com 2008.06.24.

Vízben oldódó vitaminok

Kóródi, K.: C-vitamin Gyógy-ír, Kisalföld 2002.07.29

Dr. Jóna A.: Csipkebogyó: www.webbeteg.hu 2012.06.05

Melyek a legegészségesebb élelmiszerek? www.webbeteg.hu

Csipkebogyóval a fájdalom ellen Forrás: MTI 2008.09.30

Csipkebogyó www.wikipedia.hu

Mire jó a csipkebogyó? Www.balintgazda.hu 2011.10.18.

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek