Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Cink – miért van rá szüksége a szervezetnek?

Cink - miért van rá szüksége a szervezetnek?A cink egy rendkívül fontos ásványi anyag, mely számos élettani funkcióban elengedhetetlen szerepet játszik. A szervezet önmagától képtelen előállítani, ezért külső forrásból – táplálék, illetve kiegészítés útján – kell gondoskodni a megfelelő bevitelről. Cikkünkben összefoglaltunk mindent, amit a cinkről tudni érdemes, beleértve szerepét, egészségre gyakorolt hatását, legjobb forrásait és ajánlott napi bevitelét. Olvass tovább!

A cink szerepe az emberi szervezetben

A szervezetben lévő cink előfordul minden szervben, szövetben, kiválasztott folyadékban. Mennyiségének nagy része, közel 90 százaléka az izmokban és a csontokban található meg, emellett nagyobb mennyiség található az agyban, a vesében, a májban, a szemben, illetve a prosztatában.

A cink ellenőrzi és irányítja az anyagcsere folyamatait, nélkülözhetetlen a DNS- és fehérjeszintézishez, az emésztéshez, szaporodáshoz, növekedéshez és az izomműködéshez egyaránt.

Segíti az enzimrendszerek működését, fenntartja, biztosítja a sejtek épségét. Az immunrendszer alkotórésze, aktivátora. Szükséges a T-limfociták, azaz a vírusok és káros baktériumok, fertőzések ellen harcoló fehérvérsejtek termeléséhez.

Alapvető fontosságú az agy, az izmok, az érzékszervek, a csontok, az idegek és a bőr egészsége szempontjából is. Az inzulin termelődésében is részt vesz, valamint segít fenntartani a sav-bázis egyensúlyt.

A cink jótékony hatásai

Kutatások azt mutatják, hogy a cinknek nagyon sok jótékony egészségügyi hatása lehet.

Segíti az immunrendszer működését

A cink segít erősen tartani az immunrendszert. Mivel szerepe van a kulcsfontosságú immunsejtek, a T-limfociták mozgósításában, ezért hiánya legyengült immunválaszhoz vezethet. Igazolt, hogy a cinkhiányos emberek könnyebben lebetegednek és gyógyulásuk is nehézkesebb.

Vizsgálatok szerint az alultáplált, alacsony cinkszintű gyermekek esetén a cink pótlása nagymértékben növeli a T-limfociták számát és csökkenti a fertőzések súlyosságát és időtartamát.

Tanulmányok alapján a cinkkészítmények a megfázás időtartamát akár 33%-kal is lerövidíthetik, valamint csökkenthetik a fertőzések kockázatát és erősítik az immunválaszt idősek körében.

Használható bőrproblémák kezelésére

A cink pótlása hasznosnak mutatkozik bőrproblémák, sebesedés esetén is. A cinktartalmú krémek közvetlen használata a sebre hatékonyabban csökkenti a fertőzést és serkenti a gyógyulást, akné ellen is hatásos, ezért krémekhez, samponokhoz is adagolják.

Megvédhet bizonyos korral járó betegségek ellen

A cink jelentős mértékben lecsökkentheti a korral járó betegségek kockázatát, mint például a tüdőgyulladás, a fertőzéses megbetegedések és a szem időskori makula-degenerációja (AMD). Egy tanulmány szerint az idősebb felnőttek esetében napi 45 mg cink bevitele közel 66%-kal csökkentheti a fertőzések előfordulását.

Csökkenti az oxidatív stresszt és a gyulladásokat

A cinknek fontos szerepe van a szabad gyökök közömbösítésére specializálódott enzim működésében is, valamint csökkenti bizonyos gyulladáskeltő fehérjék szintjét a szervezetben.

A szabad gyökök agresszív anyagok, melyek úgynevezett oxidatív stresszt okoznak. Ez krónikus gyulladáshoz vezethet, ami hozzájárul súlyos betegségek, például a szívbetegség, a rák és a mentális hanyatlás kialakulásához. Ezért nagyon fontos a szabad gyökök minél hatékonyabb lekötése.

Az antioxidáns hatású A-, C-, E-vitamin és a szelén, valamint a magas flavonoid tartalmú színes gyümölcsök, a gingko biloba is segíthet a szabad gyökök elleni harcban.

Cink - miért van rá szüksége a szervezetnek?Egyéb pozitív hatások

A cink a fentiek mellett még:

  • Csökkenti a koleszterin-lerakódásokat, elősegíti a védő, jó HDL-koleszterin képződését.
  • Segíti az A-vitamin szintézisét.
  • Csökkenti a C-vitamin kiválasztását.
  • Támogatja a normális növekedést és fejlődést a terhesség alatt, gyermekkorban és serdülőkorban.
  • Fokozza a szellemi frissességet, segíthet mentális zavarok esetén.
  • Segíthet a prosztatapanaszok mérséklésében.
  • Hasznos lehet a női és férfi meddőség kezelésében is.
  • Segíthet potenciazavarok esetén.

Mennyi cinkre van szüksége a szervezetnek?

A cink javasolt napi bevitele felnőtteknek 10 mg. Az Egyesült Államokban ettől kicsit eltér az ajánlás, ott ugyanis napi 8 mg nőknek, és 11 mg férfiaknak, illetve 11 mg terhes nőknek és 12 mg szoptató nőknek.

A szükséges cink mennyiséget kiegyensúlyozott táplálkozással és étrend-kiegészítéssel (szerves cinkkel!) könnyedén be lehet vinni. A napi maximális beviteli mennyiséget 40 mg-ban állapították meg az egészségügyi szervek.

Cink - miért van rá szüksége a szervezetnek?Melyek a cink legjobb forrásai?

A cink a természetben nagyobb mennyiségben van jelen a tengeri herkentyűkben, a kagylóban, a halakban, a rákban, a húsokban, a májban, a hüvelyesekben és a tojásban.

Növényi élelmek közül a búzacsíra, sörélesztő és a tökmag tartalmazza jelentősebb mennyiségben. A vegetáriánusok bár többet vesznek magukhoz, de a felvétele a növényi eredetű élelmiszerekből nehezebb.

A legcélszerűbb A-vitaminnal, kalciummal és foszforral együtt bevinni.

Étrend-kiegészítőként is alkalmazható – a kiválóan hasznosuló Netamin Szerves Cink tabletta ide kattintva érhető el.

Mikor alakulhat ki cinkhiány?

A cinkhiány gyakoribb probléma, mint azt sokan gondolnák – ráadásul egészen különböző okai lehetnek. Cinkhiány szempontjából veszélyeztetettnek számítanak az idősek, a vegetáriánusok, az alkoholisták, a cukorbetegek, az étkezési zavarral vagy emésztési problémával küzdők.

A rendszeresen sportolóknak, a növekedésben lévő gyermekeknek és tinédzsereknek, valamint a várandós és szoptató kismamáknak több cinkre van szükségük

Sajnos nem ritka még kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozás esetén sem a cinkhiány kialakulása, ugyanis táplálékaink cinktartalma nagymértékben függ a talaj cinktartalmától, illetve a gazdálkodási módszerektől. Magyarországon a talajok nagy része cinkben szegény!

A cink hasznosulását befolyásolják a stresszhelyzetek, a sebészeti beavatkozások, a parazitás betegségek és fertőzések. A cink felszívódási aránya vegyes étrenden élőknél 30%.
Az ételek elkészítésekor a cink legnagyobb része elvész. A cink felszívódását csökkentheti a zöldségek nagy fitát- és a tejtermékek nagy kalciumtartalma.

Cink - miért van rá szüksége a szervezetnek?Milyen jelek utalnak cinkhiányra?

A tünetek étvágytalanság, hajhullás, növekedésbeli elmaradás, megkésett nemi érés, dermatitis, szürkületi vakság, csökkent ízérzés és elhúzódó sebgyógyulás. Hiányosan táplált gyermekek cinkhiányának első jelei a növekedés lelassulása, az étvágytalanság és az ízérzés romlása.

A kutatók megfigyelték, hogy azok, akiknek kevés cink jutott a szervezetébe, nagyobb valószínűséggel betegedtek meg a csípő és a gerinc osteoporosisában. Más kutatók összefüggést figyeltek meg az alacsony cinkfogyasztás és a gyulladás, a májbetegség, a rák, a vesekő és a rheumatoid arthritis megnövekedett kockázata között.

Mi történik cink túladagolás esetén?

A cink nagy dózisban idegméreg, a tartósan magas (egyes kutatások szerint napi 100 mg, más kutatások szerint napi 500 mg feletti) cinkbevitel legvalószínűbb mellékhatásai a neurodegeneratív betegségek.

A cink túlzott mértékű bevitele hányingert, hányást, étvágyvesztést, hasmenést, hasi görcsöket, fejfájást okoz. Emellett rézhiány, vérszegénység, illetve az immunrendszer zavarai is felléphetnek.

Felhasznált irodalom

Dr Bíró Gy.-Dr Lindner K.: Tápanyagtáblázat, Medicina, 1995, 51

Dr Rodler I.: Új tápanyagtáblázat, Medicina, 2005, 67

Dr Earl M.: Vitamin biblia, Glória Kiadó, 1985, 164-170

Kürti G.: Vitamin abc, Pueldo Kiadó, 2004, 48-49

Dr Bíró Gy.: Tápanyag-beviteli referencia-értékek, Medicina, 2004, 195-198

healthline.com/nutrition/zinc

Dr Rigó J.:Dietetika, Medicina, 2007, 69

Cinkhiány MSD Orvosi kézikönyv a családban, Merck 2009.02.11

Cink MSD Orvosi Kézikönyv 2004 ; Merck 2004.11.30

Az osteoporosis és a cink IHN magyar kiadás 2004;13(10) International Health News 2004.10.10

Dr. Barna M.: A nélkülözhetetlen cink www.egeszsegtukor.hu 2001.11.13.

Herczeg A.: Vitamin kisokos: a cink www.babamagazin.hu 2011.12.29.

Zsupos I.: Cink, a szupertápanyag Partner: Ízek és Érzések 2012.07.17.

Cink – a szupertápanyag? FOOD TODAY 05/2008 www.eufic.org

http://www.vital.hu/themes/health/cink.htm

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek