Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Október 10. – a lelki egészség világnapja

A depresszióból van kiút, merj segítséget kérni!Több mint 20 éve minden október 10-én megemlékeznek a lelki egészség világnapjáról. Ezen a napon azonban nem pusztán a lelki harmónia fontosságáról van szó: a Lelki Egészség Világszövetsége a mentális zavarokkal küzdők helyes segítésére, problémájuk súlyosságára kívánta felhívni a figyelmet kezdeményezésével, melyhez azóta több száz szervezet csatlakozott.

A lelki egészség világnapján legtöbbször a depresszió a központi téma, nem véletlenül. A WHO előrejelzései szerint a depresszió 2020-ra a második leggyakoribb munkaképesség-csökkenést okozó betegség lesz világviszonylatban. Magyarországra sajnos fokozottan igaz ez az állítás, évről évre több embert kezelnek depresszióval kis hazánkban.

Mitől lesz valaki „hivatalosan” depressziós?

„Depis hangulatom van”, „ma eléggé depressziósnak érzem magam” – a depresszió kifejezése annyira hétköznapivá vált, sokan ezért nem veszik komolyan, amikor valóban felüti a fejét a gond. Akit érint, jó ideig megpróbál felülkerekedni rajta, de sok esetben ez csak további frusztrációt, csalódást szül. Aki pedig kívülállóként vesz részt benne, hozzáállásával gyakran csak ront a beteg helyzetén.
A depresszió nem egy mélyebb szomorúság, nem néhány rossz nap, amin majd túllendülünk. A depresszió a lélek betegsége, ezért ahogy egy torokgyulladáson sem segít némi hátba veregetés, úgy a depresszió sem fog elmúlni néhány bíztató szótól.

A depresszió tünetei:

–    Érdektelenség a napi teendők iránt
–    Lelkesedés, öröm érzésére való képtelenség, folyamatos, mély szomorúságérzet
–    Döntésképtelenség, a legapróbb helyzetekben is, aminek sokszor meggondolatlan, váratlan döntés lesz a következménye
–    A túlzott fáradtság és kedvetlenség miatt nehézséget okoznak a hétköznapi teendők is, így akár az evés, tisztálkodás is
–    Koncentrációs zavar és akár emlékezeti zavar is felléphet
–    Alvásproblémák (az álmatlanság mellett atipikus tünet lehet a túlzott aluszékonyság is)
–    Nem lát kiutat problémáiból, önmagát hibáztatja
–    Saját önbecsülése romokban van, önostorozás jellemzi
–    Eltávolodás a barátoktól, családtagoktól, mert nincs kedve sem magyarázkodni, sem a jó kedv látszatát fenntartani
–    Meg nem értettség érzése, magányosság
–    Lassú mozgás, távolba révedő tekintet
–    Gyakori gyomor-és fejfájás, fájdalomérzet a teljes testben
–    Súlyos esetben az öngyilkosság gondolata foglalkoztatja

A depressziót gyakran megelőzi a munkahelyi kiégés (burn out), ami szintén több annál, mint hogy nincs kedvünk hétfőn reggel kikelni az ágyból. Ha úgy érzed, képtelen vagy koncentrálni a munkádra, nem jönnek új ötletek, egyre frusztráltabb vagy a rutin teendőktől is, egyre gyakrabban zuhansz betegségekbe, akkor ideje magadnak egy kis pihenőt adnod és átgondolnod, mik teszik rád a legnagyobb terhet.

Vegyük komolyan a depresszió tüneteit
Vegyük komolyan a depresszió tüneteit!

Mit tehetsz, ha tapasztalod magadon a tüneteket?

Feltétlenül beszélj róla őszintén valakivel, aki közel áll hozzád. Ne félj segítséget kérni, nincs szégyellnivaló ebben az állapotban. Nem a Te kudarcod, szégyened és nem vagy egyedül ezzel a helyzettel. Merj szakpszichológushoz fordulni, hidd el, már ezzel óriási lépést tettél Önmagadért!
Ha úgy érzed, azonnali segítségre van szükséged, hívd a krízishelyzetben lévőknek rendszeresített, ingyenesen hívható 116-123, vagy 06 80 820 111 telefonszámot!

Mit tehetsz, ha máson tapasztalod a tüneteket?

Ne bagatellizáld el és ne próbálj meg tanácsokat adni arra nézve, hogyan kellene jobban helyt állnia az életben. A „szedd össze magad”, „erősebb vagy ennél”, „próbálj meg pozitív lenni” és ehhez hasonló mondatok csak rontanak a helyzeten. Egész biztos, hogy legalább rövid ideig gondoltad azt egy helyzetről már Te magad is, hogy megoldhatatlan. Ha más nem, legalább egy vizsgahelyzetet, vagy határidős feladatot élhettél már meg úgy, hogy féltél, szorongtál, nem láttad magad előtt a pozitív végkifejletet. A depressziós beteg benne ragad egy ilyen pillanatban, minden napjának minden perce egy erőfeszítés és küzdelem ez ellen az érzés ellen. Gondolj erre és fordulj hozzá úgy, hogy…:
–    Nyitott vagy a problémájára, azaz merj beszélgetést kezdeményezni a nyilvánvalóról, arról, hogy nincs jól.
–    Finoman fejezd ki, hogy aggódsz érte és szeretnél mellette állni.
–    Kérdezd, beszéltesd, ne megoldásokkal bombázd. Csak az érzéseire, állapotának felmérésére irányozd kérdéseidet (mióta érzed magad így, mi okozza a legnagyobb gondot, mi történt veled mostanában, stb.)

Elhanyagolt, de fontos téma a skizofrénia is!

2014-ben a lelki egészség világnapjának központi témája a skizofrénia volt. A skizofréniával küzdő emberek elfogadása, megértése, a tőlük való félelem csökkentése volt a legfőbb cél. Világszerte 40 millió skizofrén beteg él és közülük is nagy számban vetnek véget önkezükkel életüknek.
A skizofrénia megítélésének egyáltalán nem tett jót Hollywood és azok a filmek, amelyekben a főszereplő skizofréniája miatt gyilkol vagy hajt végre őrült cselekedeteket. A skizofrénia nem egyenlő a hasadt személyiséggel! Hallucinációk valóban gyakran gyötörhetik őket, de ezek leginkább a saját életüket akadályozzák. Éppen ezért a betegséggel küzdők gyakran rendkívül visszahúzódóak, az élet számukra kiszámíthatatlan helyzetek sorozata.

Pontosan azért, mert a beteg maga valóságnak érzékel maga körül valótlan dolgokat is, nem valószínű, hogy önmagától fog segítséget kérni. Ha ismerősünkön, hozzátartozónkon azt látjuk, hogy zavart, az érzelmei nincsenek összhangban az adott helyzettel, nem létező dolgokat lát, tompa lesz és megváltozik a beszéde, kísérjük el mi magunk orvoshoz.

Figyeljünk Önmagunkra és társainkra is!

Ha a WHO előrejelzései igazak, 2020-ra a 10 leggyakoribb betegség közül 5 mentális eredetű lesz. Ez nem törvényszerű, hogy így legyen. Rengeteg olyan helyzet fordul súlyosra, ami megakadályozható lenne, ha jobban figyelnénk egymásra, ha csökkentenénk a túlhajszoltságot, ha nem próbálnánk mindent egyedül megoldani.

Ne feledd, ha úgy érzed, elhatalmasodtak lelki problémáid, de nem tudod megbeszélni senkivel, ingyenesen hívhatod a lelki segély szolgálatot a 116-123, vagy 06 80 820 111 telefonszámon!

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Ezt már láttad?

×