Ha még 8999 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

Stressz, depresszió, memóriagondok – 5 legfőbb ok az ashwagandha (álombogyó) használatára

így néz ki az ashwagandhaHívhatjuk ashwagandhának, indiai ginzengnek vagy épp álombogyónak, ám bármelyik nevet is használjuk, könnyen lehet, hogy egyiket sem találod ismerősnek. Nem csoda, hiszen Európában kevéssé közismert annak ellenére, hogy Indiában az egyik legnépszerűbb gyógynövény évezredek óta. Minek köszönheti sikerét és mit mond róla a modern tudomány? Erről írtunk!

Az álombogyót Indiában több mint 3000 éve használják a gyógyításban.1 Ott leginkább a stressz tüneteinek megszüntetésére, az energiaszint növelésére, és a koncentráció javítására alkalmazzák – ezeket és még számos egyéb tulajdonságát is megvizsgálták klinikai kutatásokkal. Íme az eredmények:

1. Segít megküzdeni a stresszel

Több kutatást is végeztek az utóbbi években, melyek bizonyítják, hogy az álombogyó rendszeres szedése valóban hatékony fegyver a stressz és a szorongás leküzdésével folytatott harcban.
Egy 60 napos kísérlet során 64 olyan embert teszteltek, akik krónikus stresszel küzdenek. Az eredmény önmagáért beszélt: a csoportnál, amely az álombogyót kapta a kutatás során, átlagosan 69 százalékkal csökkentek a szorongás tünetei, míg a placebo-t (hatás nélküli készítményt szedők) csoportjánál 11% számolt be változásról.2

2. Csökkentheti a kortizol-szintet

A kortizolt stresszhormonként is emlegetik, stresszhelyzetben ugyanis ezt a hormont még aktívabban termeli a szervezet, hogy képes legyen felvenni a harcot az adott helyzettel, ami a feszültséget kiváltotta. Ha viszont állandóan a kelleténél magasabb szinten van a kortizol-szinted, az rengeteg negatív hatással járhat, így pl. alvásproblémákkal, koncentrációs zavarokkal, falási rohamokkal, hízással.
Az álombogyó használata több különböző kutatásban is hatékonynak bizonyult a kortizolszint csökkentésére.
Egy 2014-es kísérlet eredménye például, hogy az ashwagandhát fogyasztó emberek csoportjának kortizol-szintje jelentősen csökkent azokéhoz képest, akik nem használták ezt a gyógynövényt. Előbbiek közül is azoknál volt a legjelentősebb, azaz 30%-os kortizol-szint csökkenés, akik a legmagasabb dózisban kapták az ashwagandhát. 3

3. A depresszióval is felveszi a harcot

Bár a témában még nem olyan széles a skála a kutatások terén, mint a stressznél, az a néhány eredmény, amellyel az orvosok eddig előálltak, azt mutatják, az álombogyó a depresszió tüneteinek csökkentésére is alkalmas lehet. Egy 2012-es felmérés során például egy szintén 60 napos kísérlet során 64 felnőtt alany egy csoportjának 600 mg magas koncentrátumú álombogyó-kivonatot adtak, másik felüknek pedig placebo-t (hatás nélküli készítményt). Az ashwagandhat szedőknél átlagosan 79 százalékkal csökkentek a depresszió tünetei, míg a placebo-csoport 10%-nál még erősödtek is a tünetek.4

4. Jótékonyan hathat az emlékezőképességre

Annak ellenére, hogy Indiában a memória és az agyi képességek fejlesztésére is régóta használják az álombogyót, Európában ezt ritkán vizsgálták csak, és akkor is többnyire csak állatokon. Mikor azonban 2017-ben egy 50 felnőttből álló csoportot teszteltek úgy, hogy napi kétszer 300 gramm álombogyó-kivonatot adtak nekik, egyértelmű következtetéseket vontak le, hogy az ashwagandha segítségével az alanyok memóriája javult, jobban tudtak figyelni, és gyorsabban és hatékonyabban tudtak megoldani általános feladatokat.5
Egy másik, két hetes vizsgálat arra az eredményre jutott, hogy az ashwagandhát szedő embereknek gyorsabbá vált a reakcióideje, illetve javultak az eredményeik a kognitív és neurológiai teljesítményt mérő teszteken.6

5. Immunvédelem fokozása

Az álombogyó hatásos lehet akkor is, ha fel akarod turbózni az immunrendszered. Kutatások ugyanis immunmoduláns, vagyis az immunrendszer működésére ható aktív hatóanyagokat azonosítottak az ashwagandhában. Ilyenek például az úgynevezett vitanolidok, a glikovitanolidok és a szitoindozidok csoportjából származó vegyületek.7 Állatkísérletek igazolták, hogy a növény stimulálhatja az immunaktivitást, ezzel segítséget nyújthat a fertőzések, betegségek elleni védelemben.8

Egy 2009-es klinikai vizsgálatban öt embernek adtak ashwagandha gyökér kivonatot, napi kétszer, 96 órán át. Az alanyoktól vérmintát vettek a kísérlet kezdetén, majd 24 és 96 órával később. A kutatók azt találták, hogy jelentős növekedés következett be a limfociták aktivitásában, mely az immunrendszer működéséhez nélkülözhetetlen fehérvérsejtek egyik csoportja.9


Hivatkozások:

1 Mirjalili MH, Moyano E, Bonfill M, Cusido RM, Palazón J., Steroidal lactones from Withania somnifera, an ancient plant for novel medicine. Molecules. 2009 Jul 3;14(7):2373-93.
2 Auddy B, Hazra J, Mitra A, et al. A standardized Withania somnifera extract significantly reduces stress-related parameters in chronically stressed humans: A double-blind, randomized, placebo-controlled study. J Am Nutraceutical Assoc. 2008;11:50–6.
3 Chandrasekhar K, Kapoor J, Anishetty S. A prospective, randomized double-blind, placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration full-spectrum extract of ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults. Indian J Psychol Med. 2012 Jul;34(3):255-62.
4 Chandrasekhar K, Kapoor J, Anishetty S. A prospective, randomized double-blind, placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration full-spectrum extract of ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults. Indian J Psychol Med. 2012 Jul;34(3):255-62.
5 Choudhary D, Bhattacharyya S, Bose S. Efficacy and Safety of Ashwagandha (Withania somnifera (L.) Dunal) Root Extract in Improving Memory and Cognitive Functions. J Diet Suppl. 2017 Nov 2;14(6):599-612.
6 Pingali U, Pilli R, Fatima N. Effect of standardized aqueous extract of Withania somnifera on tests of cognitive and psychomotor performance in healthy human participants. Pharmacognosy Res. 2014 Jan;6(1):12-8.
7 Krutika J, Tavhare S, Panara S, et al. Studies of ashwagandha (Withania somnifera dunal). Int J Pharm Biol Arch. 2016;7(1):1-11.
8 Mishra LC, Singh BB, Dagenais S. Scientific basis for the therapeutic use of Withania somnifera (ashwagandha): a review. Altern Med Rev. 2000 Aug;5(4):334-46.
9 Mikolai J, Erlandsen A, Murison A, et al. In vivo effects of Ashwagandha (Withania somnifera) extract on the activation of lymphocytes. J Altern Complement Med. 2009 Apr;15(4):423-30.

 

Felhasznált irodalom

healthline.com/nutrition/12-proven-ashwagandha-benefits

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.