INGYENES KISZÁLLÍTÁS
GLS futárszolgálattal!(A többi szállítási mód értékhatárát az adott opció mellett találod!)
0 db termék
0 Ft

Arcunk tapogatása: miért veszélyes, hogy lehet leszokni róla?

Arctapogatás - miért ne csináld és hogy szokj le róla?Mit gondolsz, mi az, amit szinte mindenki csinál legalább 16-szor óránként? Az arcához nyúl! Pedig nagyon fontos a betegségek elkerülése érdekében, hogy ne tapogassuk folton az arcunkat, pláne koszos kézzel. Sokan azt gondolják, hogy nem is koszos a kezük, ha a kosz mint olyan, nem konkrétan látható, sokan pedig azt gondolják magukról, hogy nem is érnek az arcukhoz. Pedig igen is nagyon sokszor nyúlunk a szemünkhöz, orrunkhoz, szánkhoz és észre sem vesszük! De miért is olyan nagy baj ez és hogyan lehet leszoktatni magunkat erről a beidegződésről? Erről írunk bővebben.

Baktériumok, vírusok elsődleges behatolási pontja

Miért pont az arc, amit nem szabad fogdosni? Azért, mert a szem és a száj az, ahol a baktériumok és vírusok legkönnyebben a testen belülre kerülhetnek. Az arc fogdosása nagyban megnöveli a fertőzések, betegségek kialakulásának veszélyét, ez pedig most kiemelten igaz a koronavírus-járvány időszakában. Tanulmányok szerint az ember óránként(!) több mint 16-szor nyúl az arcához. Valljuk be, ennél sokkal kevesebbszer mosunk viszont kezet. Tehát minden szennyeződés, ami a kezünkön található, részben az arcunkon köt ki.

Hogyan tud a bejutni a szervezetbe a betegség

A koronavírus is, mint általában a légúti betegségek, cseppfertőzéssel terjed. A fertőzött ember tüsszentésével, köhögésével a levegőbe kerülő részecskéket ha belélegezzük, akkor tudunk megfertőződni – illetve ha ezek a részecskék valamilyen felületre kerülnek, melyet megfogunk és a kezünkről továbbítunk az arcunkra, szemünkbe, szánkba.

Ha távol tartjuk magunkat a láthatóan beteg embertársainktól, vagy maszkot viselünk, viszonylag könnyen védhetjük magunkat a levegőben szálló cseppekkel szemben, a felületeken lévő vírusokat viszont szinte lehetetlen elkerülni.

Több kutatás is kimutatta 1-2, hogy az arcunkat nagyon gyakran érintjük – sokszor úgy, hogy ezt észre sem vesszük. Sokan, ha belemélyednek például a munkába, rázzák a lábukat, csavargatják a hajukat, de ilyen akaratlan mozgás a körömrágás és az arcfogdosás is. Gondoljunk csak a tipikus gondolkodó gesztusra, amikor az állát vagy a szakállást simogatja valaki, de tipikus a szemek alapos megdörzsölése is, főleg számítógép előtt végzett munka esetén.

A kézmosás a kulcs

Mossunk kezet gyakran! Ez az elsődleges megelőzési módja annak, hogy  kezünkről kórokozók kerüljenek a szervezetünkbe. Az sem mindegy viszont, hogy mit értünk kézmosás alatt – ide kattintva megtalálod a hatékony kézmosás szabályait.

Hiába mosunk viszont kezet, ha utána nem sokkal megfogunk egy kilincset például, ami tipikus olyan felület, ahol hemzseghetnek a kórokozók.

Egy feltűnő gyűrű, új karkötő például sokat segíthet emlékeztetni, hogy ne felejtsünk elégszer kezet mosni. Lényeg, hogy legyen valami, ami a figyelmünket időről időre a kezünkre irányítja emlékeztetőül.

Hogy neveld le magad az arcfogdosó szokásodról

  • Tarts szüneteket az elfoglaltságodban, maradj tudatában a szándékodnak, hogy nem akarsz az arcodhoz érni. Ha időnként beiktatsz egy kis pihenőt, az segít, hogy ne merülj el annyira valamiben, hogy beinduljanak a tudatalatti testmozgások. Ez nem a flow-élmény ideje :).
  • Kondícionálhatod magad post-itekkel is, amiket elhelyezel feltűnő helyeken a lakásban, hogy ne feledkezz meg erről a szándékodról.
  • Foglald le a kezeidet! Tévézés, telefonálás közben is csinálj valamit, ami leköti a kezeid. Hajtogasd össze a tiszta ruhákat, vasalj, fűzz gyöngyöt, horgolj – mindegy mi az, csak ne legyen alkalmad pótcselekvésként arcot matatni.
  • Használj erős illatú kézfertőtlenítőt vagy szappant, legyen elég intenzív az inger ahhoz, hogy időben figyelmeztessen, megint közeledik a kezed.
  • Ha fegyelmezetten kell ülnöd egy megbeszélésen vagy tanórán mondjuk, fond össze az ujjaid és így tedd a kezed az öledbe – ez is segíthet kordában tartani őket.
  • Hordhatsz kesztyűt akár otthon is, amíg leszokóban vagy az arcfogdosásról.

Végezetül pedig fontos, hogy azokat a dolgokat, amiket gyakran fogdosunk kézmosás nélkül házon kívül és otthon is, ugyan úgy tisztítsuk, mint a kezünket. A mobiltelefont például érdemes fertőtlenítővel letörölni, mikor hazaértünk és megállni, hogy unalmunkban azt nyomkodjuk a boltban és az utcán is!


Hivatkozások:

Nicas M, Best D. A study quantifying the hand-to-face contact rate and its potential application to predicting respiratory tract infection.+J Occup Environ Hyg. 2008 Jun;5(6):347-52.
Yen Lee Angela Kwok, Jan Gralton, Mary-Louise McLaws. Face Touching: A Frequent Habit That Has Implications for Hand Hygiene, Am J Infect Control. 2015 Feb;43(2):112-4.

Felhasznált irodalom

healthline.com/health-news/how-to-not-touch-your-face

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.