INGYENES KISZÁLLÍTÁS
GLS futárszolgálattal!(A többi szállítási mód értékhatárát az adott opció mellett találod!)
0 db termék
0 Ft

Adaptogén gyógynövények: mik ezek, hogyan hatnak, mikor hasznosak?

Adaptogén gyógynövények: mik ezek, hogyan hatnak, mikor hasznosak?Az adaptogén gyógynövényeket évezredek óta használja az emberiség, hiszen rengeteg jótékony hatással rendelkeznek az emberi szervezetre. Az egyetlen különbség, hogy egészen a 20. század közepéig senki sem hívta ezeket a növényeket „adaptogéneknek”. Az összefoglaló elnevezést a modern orvostudománynak köszönhetjük, ahogyan az ebbe a csoportba tartozó gyógynövényekről szóló, egyre szélesebb körű ismereteinket is. Cikkünkben részletesen bemutatjuk, hogy mire is képesek az adaptogén gyógynövények és miért érdemesek mindenki figyelmére!

Mégis mit jelent az, hogy „adaptogén”?

Az adaptogén kifejezést (aminek alapszava a latin adaptare, jelentése: hozzáilleszt, hozzáalkalmaz) egy szovjet tudós, Nyikolaj Lazarev találta ki 1947-ben, olyan anyagok leírására, amelyek növelik a szervezet nem-specifikus ellenállását a stresszel szemben. Lazarev alapvetően arra kereste a megoldást, hogyan lehetne a katonák fáradtságát csökkenteni és teljesítményüket növelni.

Lazarev definíciója szerint az adaptogén vegyületek képesek fokozni egy élőlény stresszel szembeni nem-specifikus (vagyis általános) ellenállását, ellensúlyozzák a káros fizikai, kémiai vagy biológiai stressz hatásait, aminek köszönhetően az élőlény alkalmazkodni tud a stresszes körülményekhez.

Habár Lazarev a szintetikus anyagokra fókuszált, tanítványa és kollégája, Israel Brekhman inkább a természetes anyagok iránt érdeklődött és ezek között kezdte el keresni az adaptogéneket. 1968-ban, hosszú évek kutatási munkája után Brekhman meghatározott három olyan kritériumot, amelynek egy adaptogénnek meg kell felelnie:

  1. Nincsen hatással a szervezet normál funkcióira, nem mérgező.
  2. Nem-specifikus választ vált ki a szervezetből, növeli az ellenálló képességet a fizikai, kémiai és biológiai stresszhatásokkal (stresszorokkal) szemben.
  3. Kiegyensúlyozó hatása van a szervezet életfunkcióira, függetlenül attól, hogy ez a funkció milyen irányban mozdult el korábban.

Röviden: az adaptogén anyagok segítik a szervezet alkalmazkodását a stresszhatásokhoz, helyreállítják a szervezetben a homeosztázist vagyis az egyensúlyi állapotot, úgy, hogy közben nem okoznak kellemetlen mellékhatásokat.

Adaptogén gyógynövények: mik ezek, hogyan hatnak, mikor hasznosak?Mely gyógynövények rendelkeznek adaptogén hatással?

Az adaptogénekkel kapcsolatos korai vizsgálatok jelentős részét Israel Brekhman végezte az 1950-es években. A szovjet tudós kezdetekben az ázsiai ginzeng (Panax ginseng), egy ősi kínai gyógynövény hatásait vizsgálta, ám mivel ez a növény nem termett a Szovjetunió területén és beszerzése drága volt, szélesítette kutatási területét és a szibériai ginzenggel (Eleutherococcus senticosus) kezdett foglalkozni.

Napjainkra már rendkívül sok adaptogén gyógynövényt beazonosítottak. Habár a legalapvetőbb adaptogén hatás közös bennük, mindegyik adaptogén gyógynövény egyedi tulajdonságokkal is rendelkezik, ezért közel sem mindegy, éppen melyiket használjuk. Íme, néhány példa:

  • Astragalus (kínai csüdfű) gyökér: segíthet csökkenteni a stresszt és öregedésgátló hatással bírhat
  • Ashwagandha (álombogyó): segít a szervezetnek megbirkózni a mindennapi stresszel, általános tonizáló
  • Szibériai ginzeng: feltölt energiával és segít elűzni a kimerültséget
  • Tulsi (szent bazsalikom): hozzájárul a relaxációhoz, oldja a stresszt és a szorongást
  • Rhodiola rosea (illatos varjúháj, rózsagyökér): csökkentheti a szorongást, fáradtságot és depressziót
  • Cordyceps (hernyógomba): egy különleges gombafajta, amely segít a stresszel szembeni küzdelemben és a hormonok kiegyensúlyozásában
  • Maca gyökér: javíthatja a hangulatot, növelheti az energiát és a szexuális vágyat
  • Kurkuma: segíti a szervezetet az egészséges kortikoszteronszint (stresszhormonszint) fenntartásában
  • Vad yam gyökér: szabályozhatja a női hormonokat
  • Édesgyökér: növeli az energiát és az állóképességet, segít az immunrendszer erősítésében, stimulálja a mellékveséket és támogatja az egészséges kortizolszintet
  • Bacopa monnieri (kislevelű bakopa): természetes szorongásoldó és antidepresszáns, védelmezheti az agyat, javíthatja a memóriát és a kognitív funkció egyéb területeit

Hogyan fejtik ki jótékony hatásukat az adaptogének?

Az adaptogén gyógynövények a hipotalamusz-agyalapi mirigy-mellékvese (HPA) tengelyre hatnak. A HPA-tengely a szervezet központi idegrendszerét köti össze az endokrin rendszerrel, és központi szerepet játszik a stressz szabályozásában. Ez a három szerv és a közöttük lévő interakció határozza meg, hogy miként reagálunk a stresszhelyzetekre, felül- vagy alulszabályozva olyan testfolyamatokat, mint az emésztés, immunműködés, hangulat és érzelmi állapotok, energiafelhasználás és a szexuális erőnlét.

Legyen szó fizikai, kémiai vagy érzelmi eredetű stresszről, a szervezet természetes stresszválaszának része, hogy a mellékvesék hormonokat kezdenek el kiválasztani. Ezen hormonok közül az adrenalin növeli a pulzusszámot, megemeli a vérnyomást és fokozza az energiatermelést. Emellett a kortizol, az elsődleges stresszhormon, növeli a véráram glükóztartalmát, fokozza az agy glükózfelhasználását és növeli a szövetek javítását végző anyagok szintjét a szervezetben.

Az adaptogének hatással vannak a stressz különböző biokémiai jelzőanyagaira és az anyagcsere-szabályozókra, beleértve a HPA-tengely aktivitását szabályozó hormonokat is. Emellett mérsékelt hatást fejtenek ki az úgynevezett eikozanoidok bioszintézisére is, melyek a gyulladásos válaszban töltenek be szerepet.

Az adaptogének elsődleges élettani hatásai:

  • Megnövekedett energiaszint
  • Alacsonyabb észlelt stressz-szint
  • Nagyobb ellenálló képesség a stresszel szemben
  • Jobb mentális teljesítmény
  • Jobb alvás

Adaptogén gyógynövények: mik ezek, hogyan hatnak, mikor hasznosak?Milyen esetekben ajánlott az adaptogén gyógynövények használata?

A legfontosabb tudnivaló, hogy az adaptogének nem helyettesítik az egészséges életmódot. A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, egészséges étrend, rendszeres testmozgás, stresszcsökkentő technikák használata és az egészséges életmódbeli választások elengedhetetlenül fontosak.

Az adaptogén gyógynövények kiegészíthetik törekvéseinket, extra „löketet” és segítséget nyújthatnak olyan esetekben, amikor úgy érezzük, hogy fizikailag és/vagy szellemileg nem vagyunk a legjobb állapotban. Az alábbi esetekben mindenképp érdemes megfontolni az adaptogén gyógynövények használatát:

  • szorongás
  • depresszió
  • hangulatingadozások
  • álmatlanság, alvászavarok
  • hosszan tartó, erős stressz
  • koncentrációzavarok, memória problémák
  • szellemi vagy fizikai kimerültség
  • krónikus fáradtság
  • legyengült immunrendszer
  • hormonális problémák
  • csökkent libidó, szexuális zavarok
  • betegségből, sérülésből való lábadozás
  • nagy fokú feszültség, idegesség
  • megerőltető szellemi munka
  • sport vagy megerőltető fizikai munka

 

Felhasznált irodalom

hu.wikipedia.org/wiki/Adaptog%C3%A9n
cms.herbalgram.org/herbalgram/issue90/Feat_Adaptogens.html?ts=1581030012&signature=49c090bec4d1fbf030f7a582fbc210d4
researchgate.net/publication/299865012_Introduction_to_Ethnobiology
.researchgate.net/publication/335057545_Adaptogens_Herbs_for_Strength_Stamina_and_Stress_Relief_-_Updated_and_Expanded_-2nd_Edition
verywellhealth.com/what-are-adaptogens-4685073
fullscript.com/blog/adaptogens
mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/stress/art-20046037
drinkmetta.com/blogs/the-elevated-life/the-ultimate-guide-to-adaptogens
chiro.org/nutrition/FULL/Adaptogenic_Herbs.shtml

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.