Ha még 5000 Ft értékben vásárolsz,
akkor a GLS futárszolgálatos KISZÁLLÍTÁS INGYENES!
0 db termék
0 Ft

A túlsúly csak rossz szokás?

Tényleg csak rossz szokásaink miatt hízunk el?Magyarországi adatok szerint 2 millióra tehető az elhízottak és 4 millióra a túlsúlyosak száma. Elképesztő adat. Mindenki tudja, hogy a fölösleges kilók nem csak esztétikai – és ezáltal önértékelési – „kellemetlenséget” okoznak, hanem komoly egészségügyi kockázatot jelentenek. Miért van akkor a lakosság többsége mégis elhízva?

A külső körülmények okozzák?

Kézenfekvő magyarázat, hogy a körülmények kényszerítenek bennünket a túlsúlyosok közé, hiszen az élelmiszeripar előszeretettel fejleszt olyan termékeket melyek hízást eredményeznek. Ennek az oka nem gonosz iparági összeesküvésben rejlik, hanem abban a tényben, hogy a hizlaló alapanyagok (fehér liszt, kristálycukor, kukoricaszirup, stb.) olcsón beszerezhető és sokoldalúan felhasználható élelmiszer-alapanyagok. Látszólag minden adott hogy a környezetünket hibáztassuk a nem kívánt úszógumikért; de ne felejtsük el hogy senki nem fog fegyvert a fejünkhöz, hogy ezeket az ételeket együk. Kis tájékozódással mindenki megtanulhatja, hogy melyek a valóban egészséges ételek; és ugyancsak nem túl sok időt igénylő tervezéssel még a rohanó mindennapokban is megoldható, hogy többségében ne kelljen hizlaló ételeket ennünk.

A genetikai adottság az oka?

Kézenfekvő magyarázat a túlsúlyra, hogy valakit a génjei ítélnek arra, hogy kövér legyen. Valóban, a genetikai adottságok nagyban befolyásolják például az anyagcsere sebességét és a testalkatot. A baj ezzel a magyarázattal az, hogy tudományos kutatások bizonyították: a gének és az adottságok korántsem annyira meghatározóak, mint amennyire mi azt gondoljuk. A kutatások azt találták, hogy megfelelő életmóddal egyes gének ki- és bekapcsolhatóak, ezáltal kijavíthatjuk a rossz adottságaink túlnyomó részét. Ahogy a bölcs mondás tarja: „a genetika tölti meg a tárat, de az életmód húzza meg a ravaszt.” Lehetnek bármennyire rossz adottságaink, levegőből az emberi test nem tud hízni, csak abból amit megeszünk. A genetikai adottságokra való hivatkozás igazából egy tipikus struccpolitika, a felelősség – és ezáltal a megoldás lehetőségének – az elhárítása.

Szenvedésünk egyik oka, hogy a megszokást követjük”

Ezt Seneca a római bölcs mondta, és ezzel fején találta a szöget az elhízás legfőbb okára vonatkozóan is. A túlsúly legfőbb oka ugyanis rossz szokásainkban keresendő. A szokás egy automatizált cselekvést jelent, egy adott helyzetre adott nem tudatos válaszreakciót. A szokások, rutinok jó helyen alapvetően segítik életünket: nem kell minden alkalommal tudatosan odafigyelni a cipőfűzőnk bekötésére, hogy egyik lábunkat a másik után emeljük, hogy hogyan kell begombolni a kabátunkat, stb. A szokások segítenek nekünk abban, hogy az életünkben előálló tipikus helyzeteket ne kelljen minden alkalommal elemezni, hanem egy jól beállított válaszreakcióval akár egy életre automatizálhatunk dolgokat; fenntartva gondolatainkat egyéb, számunkra kedvesebb és fontosabb dolgokra. Az életmódunk is – ha akarjuk, ha nem – tele van szokásokkal. Hogy mit eszünk és hogyan, mit és mennyit iszunk egy nap, mennyit mozgunk, stb. Ezek egy része tudatosan alakul ki, többsége viszont nem. Aranyszabály, hogy amit 40 napig csinálunk az szokásunkká válik, amit 40 napig nem csinálunk az kiesik a szokásaink közül. Ezért igazából az élelmiszeripari cégeknek is elegendő annyit elérni, hogy Ön bő egy hónapig egye a terméküket, és jó esetben élethosszig nyertek egy biztos bevételi forrást. De ugyanez a fő oka a „kövér család” fogalmának is: nem azért lesznek kövérek a gyerekek mert olyan a genetika, hanem azért mert olyan ételeket és olyan mennyiségben esznek a gyerekek is mint a szülők – és az eredmény is ugyanaz lesz.

Legtöbbször azonban nem is az reklámoknak, és nem is a hízlaló családi hagyományoknak esünk áldozatul, hanem tudatlanságból alakítunk ki rossz szokásokat. Saját példám, hogy egyetemi éveim alatt egyáltalán nem figyeltem az egészséges táplálkozásra. Szépen fokozatosan kialakult, hogy reggelit nem nagyon ettem, csak 10 óra körül egy sajtos rudat és egy kávét, aztán persze estére jó éhesen lerohantam rendre a hűtőt. Mire észbe kaptam, daliás ifjú helyett egy pocakos pali nézett vissza a tükörből. Azóta tudom, hogy a reggeli rendszeres kihagyásával lelassítottam az anyagcserémet, a sajtos rúdban lévő fehér liszttel valamint a jó cukros kávémmal pedig megalapoztam a későbbi farkaséhséget. Egyszerű, apró szokásokkal ítéltem magam kövérségre.

Az élethosszig tartó, optimális testsúly, a hőn áhított „végleges fogyás” tehát azon múlik, hogy a túlsúlyt okozó, rossz szokásainkat fel tudjuk ismerni, és le tudjuk cserélni egészséges szokásokra. Ezek a változások egyáltalán nem jelentik azt hogy le kell mondani az élvezetes ételekről! Csak a megfelelő szabályok mentén kell alakítani életmódunkat. Mindenek alapja tehát az egészséges életmód alapelveinek megismerése, majd a kegyetlenül őszinte összevetése a megismerteknek saját életmódunkkal. Aztán már csak minden erőnkkel azon kell lennünk, hogy 40 nap alatt új szokásokra cseréljük rossz szokásainkat, és a túlsúly soha többé nem lesz jelen az életünkben.

Igazából ilyen egyszerű az egész, mégis a legnehezebb, hiszen az emberi életben a legnagyobb kihívás: megváltozni.

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Ezt már láttad?

×