Ha még 5000 Ft értékben vásárol INGYENES KISZÁLLÍTÁS
0 db termék
0 Ft

„Megérdemlem ezt a sütit” – önjutalmazás, a fogyókúrás hiba

Egy piros pont a házi feladatra. Prémium a jól végzett munkáért. Érem egy versenyen elért helyezésért. Ahogy a példák is mutatják, a jutalmak nagyon fontos szerepet töltenek be életünkben és hajlandóak vagyunk értük keményen megdolgozni. Nincs ez másképp akkor sem, ha fogyókúráról van szó. Sajnos a jutalomvágy hajlamos keresztbe tenni a diétánknak – pedig ha akarunk, előnyt is tudunk belőle kovácsolni! Eláruljuk, hogyan!

Az egészséges testsúly hosszú távon jutalom

A Stanford Egyetem kutatói kimutatták, hogy karcsúbban jobb íze van az ételeknek. A Duke Egyetem Orvosi Központjának tudósai szerint a fogyás a hálószobai aktivitásra is pozitív hatással van: már 10 százalékos testsúlyvesztés jelentősen javítja a szexuális életet. És ha ez nem lenne elég, szellemileg is frissebbé válunk a fölös kilók leadásával – állítja egy kutatás, ami a Neurology című szaklapban jelent meg.

Nyilvánvaló, hogy a testünk rengeteg pozitív dologgal jutalmaz meg minket, ha elérjük és megtartjuk az egészséges testsúlyt. Két baj van azonban: ezek nem megfogható jutalmak, és nem azonnaliak, sőt nem is néhány nap alatt érezhetőek.

Az agyunk jobban szereti a rövid távú jutalmat

Besétálsz egy szobába, és észreveszel egy csokis fánkkal teli tálcát. Szívesen vennél belőle, de később egy születésnapi bulira mész, ahol lesz torta. A heti édességadagodat erre a partira tartogattad. Mintha az agyad egyik része küzdene a másikkal – és a kutatások szerint tényleg így is történik.

Az agyban két rendszer is működik: az egyik érzelmi, a másik logikus alapon. Előbbi fánkot enni, felelőtlenül költekezni és lustálkodni akar. Miközben a „logikus agy” tudja, hogy diétázni, takarékoskodni és mozogni kéne. Agyunk érzelmi területe nem igazán tud mit kezdeni a jövőbeli eseményekkel, pedig a logikus terület révén világosan láthatjuk jelenlegi cselekedeteink jövőbeli következményeit.

Evés, mint önjutalmazás

Hogyan ölt testet ez a jelenség fogyókúra esetén? A hosszú távú cél előnyei (formásabb alak, jobb közérzet, stb.) háttérbe kerülnek döntéseink során, és inkább az azonnali vagy rövid távú jutalmat részesítjük előnyben. Ez tulajdonképpen érthető is: vizsgálatok egyértelműen kimutatták, hogy az azonnali jutalom (különösképpen ha az egy finom étel vagy ital) dopamint termel az agyban, vagyis „boldogsághormont”, amit azután a szervezet újra követel, hogy agyunk ugyanazt a boldogságérzetet tapasztalhassa meg újra és újra.

Természetesen a fogyókúra alatt tudjuk, hogy nem kéne „bűnözni”, de ezt az egyébként szorongást kiváltó ellentétet feloldjuk azzal, hogy „jutalomként” tekintünk a hizlaló finomságra. Gyakori érvelés még, hogy „egy alkalom nem árt meg” – aztán azon kapja magát az ember, hogy rendszeresen jutalmazza magát egészségtelen ételekkel.

„Ma keményen edzettem, megjutalmazom magam egy sütivel.”
„Nehéz napom volt, ezért megérdemlem ezt a csokit.”
„Elértem a kívánt testsúlyt, ideje ünnepelni egy kis édességgel.”

Ez a szemlélet szinte minden esetben a fogyókúra sikertelenségéhez, az eredmények elmaradásához, vagy a cél elérése után a plusz kilók visszatéréséhez vezet.

Akkor hogyan jutalmazd magad?

Nos, az biztos, saját tapasztalatból és a tudományos kutatásokból is tudjuk, hogy mi emberek vágyunk az elismerésre, a jutalmazásra. És minél hamarabb érkezik, annál jobb. Ezzel még nincs is gond, ha a házi feladatra kapott piros pontról van szó. De amikor fogyni akarunk, és étellel jutalmazzuk magunkat, az finoman szólva is problematikus.

Klisés mondás, de tulajdonképpen tényleg MINDEN a fejünkben dől el. Ahhoz, hogy fogyókúránk sikeres legyen, az agyunkat, elménket kell „átprogramozni”. Meg kell változtatnunk azt a rossz szokásunkat, hogy a jutalmazást az evéssel kapcsoljuk össze, és új, pozitívan ható szokásokat kell kiépítenünk. Teljes szemléletmódváltás kell, nem csak ideiglenes, az evés tehát diétától függetlenül SOHA sem lehet jutalom.

Röviden: NE étellel ünnepeld a sikeredet! Ez persze először nem lesz könnyű feladat, de az új szokások kialakulásában pont az a jó, hogy ha egyszer megragadnak, onnantól szinte el se tudod majd képzelni, hogy visszatérj a régi hibáidhoz.

Íme, 10 ötlet az önjutalmazásra, ami nem az evésről szól!

Az alábbi 10 ötlet csak iránymutatás, bármilyen, számodra örömteli jutalmat találhatsz magadnak, amivel egy kemény edzés vagy egyik fogyókúrás célod elérése után kényeztetheted magad.

1. Menj el szórakozni, táncolni a barátaiddal.
2. Ülj be egy moziba vagy tarts filmnézős estét otthon.
3. Válassz magadnak egy napot, amikor csakis olyasmiket csinálsz, amit szeretsz (természetesen a túlevést kivéve). Ez a te jutalom-szabadnapod.
4. Fizess be egy relaxáló masszázsra.
5. Vegyél egy jó habfürdőt.
6. Tarts egy kis szünetet a nap közepén, dőlj hátra, és olvass el egy jó cikket, vagy néhány oldalt egy könyvből.
7. Utazz el egy-két napra valahova, hagyd ott egy kis időre a megszokott helyeket. Egy wellness hétvége például kiváló ötlet!
8. Határozd el, hogy a diétád egyes mérföldkőinél, bizonyos célok elérése után megleped magad valamivel. Lehet ez egy apró ékszer, ruhadarab, bármi, ami boldoggá tesz.
9. Hallgass kellemes zenét.
10. Sétálj egyet a szabadban, a közeli parkban. Fedezz fel új helyeket a közeledben.

Felhasznált irodalom

http://www.eatthis.com/ideas-to-reward-yourself
https://www.princeton.edu/pr/news/04/q4/1014-brain.htm
https://heleo.com/darya-rose-brain-not-diet-key-weight-loss/9362/
http://www.zerobelly.com/slides/reward-yourself-without-food
https://www.psychologytoday.com/blog/obesely-speaking/201401/delayed-gratification-battle-must-be-won
https://toomuchonherplate.com/15-way-to-celebrate-and-reward-yourself-without-using-food/

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek