Ha még 5000 Ft értékben vásárol INGYENES KISZÁLLÍTÁS
0 db termék
0 Ft

Amit a C-vitaminról tudni kell Szentgyörgyi Albert óta!

C-vitaminA C-vitamin talán a legismertebb valamennyi vitamin közül. Legtöbben a meghűlés első jeleire rohannak egy dobozzal venni belőle, vagy igyekeznek minél több déli gyümölcsöt (elsősorban narancsot) enni vagy gyümölcslevet inni. Köztudott tény ugyanis, hogy megnövelt bevitele segítheti szervezetünket a vírusok minél gyorsabb legyőzésében. De a C-vitamin jótékony hatása nem merül ki pusztán ennyiben! Felsorolni is sok, hogy mi mindenre jó! Mi azért mégis megpróbálkozunk vele: íme minden, amit érdemes tudnod a C-vitaminról.

TÖRTÉNETI KITEKINTÉS

Először a 16. században vették észre orvosok, hogy a friss gyümölcs és zöldség fogyasztásával megelőzhető a skorbut – ez egy vérszegénységgel, kimerültséggel, gyulladással járó betegség, amit az aszkorbinsav (C-vitamin) hiánya okoz. 1617-ben a brit John Woodall sebész a citromot ajánlotta különböző egészségügyi problémák, többek között a skorbut megelőzésére és kezelésére.

1747-ben James Lind skót hajóorvos volt, aki a világ első kontrollált klinikai vizsgálatának elvégzése során feljegyezte, hogy a citrommal és naranccsal etetett skorbutos betegek állapota látványosan javult.

1932-ben Szent-Györgyi Albertnek sikerült 500 mg C-vitamint kivonnia paprikából. 1937-ben a magyar professzor Nobel-díjat kapott a C-vitaminnal kapcsolatos kutatásaiért.

MIÉRT VAN SZÜKSÉGÜNK C-VITAMINRA?

A C-vitamin, vagy aszkorbinsav, nélkülözhetetlen szerepet tölt be számos élettani folyamatban. Az ember egyike annak a néhány emlős fajnak, melyek nem képesek C-vitamint előállítani, ezért külső forrásból kell bevinnie.

A C-vitamin erős antioxidáns, megvéd minket a káros szabad gyököktől, amelyek a sejtek öregedését vagy rákos elfajulását okozzák. Elősegíti az immunrendszer normál működését, a kollagénképződéshez való hozzájárulása miatt az erek, csontozat, fogíny, fogak, porcok és bőr normál állapotának fenntartását segíti.

A C-vitamin nagyon hasznos a szívünk egészsége szempontjából is, mivel megelőzheti a koleszterin lerakódását az érfalakra. Az idegrendszer, bizonyos pszichológiai funkciók fenntartását segíti, és csökkenti a fáradtságot, kifáradást.

A LEGÚJABB C-VITAMIN KUTATÁSOK

1. Szívbetegségek. A Life Extension Magazine cikke szerint a C-vitamin segíthet az úgynevezett rossz” koleszterin csökkentésében, valamint növeli az érfalak rugalmasságát és akár a vérnyomás szabályozásában is részt vesz.

2. Megfázás. Habár az elmúlt években sok kutatás vitatta a C-vitamin hatásosságát megfázás ellen, a University of Maryland Medical Center (UMM) tanulmánya kimutatta, hogy azok, akik rendszeresen szednek C-vitamint magasabb mennyiségben, átlagosan 1-2 nappal rövidebb ideig betegek. A C-vitamin emellett sokat segíthet a szélsőséges időjárási körülményekben edző sportolóknak vagy katonáknak is a megfázás megelőzésében.

3. Ízületi gyulladás. Szakértők úgy vélik, az ízületi gyulladást a kollagént megtámadó szabad gyökök okozhatják, aminek hatására a porcok legyengülnek. Egyes kutatások szerint a C-vitaminban gazdag étrend segíthet az ízületi gyulladás megelőzésében.

4. Látásromlás. A makula degeneráció (AMD) a vakság elsődleges oka az 55 év feletti emberek körében. Az UMM kutatása szerint a C-vitamin, a béta-karotin, E-vitamin és cink segítenek a makula degenerációban szenvedőknek.

HOGYAN JUTHATSZ ELEGENDŐ C-VITAMINHOZ?

A legjobb C-vitamin forrást a friss zöldségek és gyümölcsök jelentik. Valamennyi citrusféle gazdag C-vitaminban, de az alábbi ételek is alkalmasak C-vitamin raktáraink feltöltésére: kiwi, eper, paprika, brokkoli, paradicsom, spenót, fodros kel.

C-VITAMIN HIÁNY?

Egy átlagos súlyú ember 3 gramm C-vitamin készlettel rendelkezik, amiből – pótlás híján – naponta 3%-ot veszít. Vízoldékony vitaminról van szó, amiből szervezetünk csak igen kis mennyiséget tárol, elsősorban a májban és az izmokban. A C-vitamin túladagolásának nem áll fenn a veszélye, mivel a felesleg a vizelettel ürül. Ha 300 mg alá csökken a szervezetben a C-vitamin mennyisége, megjelennek a hiánytünetek: vérzések, ínysorvadás, izomgyengeség, vérszegénység, gyulladások.

Vannak olyanok, akiknél a C-vitamin hiány kialakulásának jóval nagyobb a kockázata. A dohányzás és a passzív dohányzás például bizonyítottan kimeríti a szervezet C-vitamin raktárait – ilyenkor ajánlott akár 50%-kal több C-vitamint is bevinni.

Tehéntejes táplálás esetén szintén fontos, hogy a csecsemők C-vitamin szükségletét más úton kielégítsük, hiszen a hőkezelés során a tejben megsemmisül az értékes vitamin. Anyatejes, illetve mesterséges táplálás esetén viszont erre nincs szükség.

A C-vitamin hiány gyakran előfordul időskor, diéta, egyoldalú étkezés vagy túlzott alkoholfogyasztás esetén is. Egyes állapotok, élethelyzetek megemelik a szervezet C-vitamin szükségletét, ilyen például a nagyfokú és/vagy állandó fizikai vagy pszichés terhelés.

Mikor kell fokozottan odafigyelnünk a megfelelő C-vitamin bevitelre?
– Fokozott fizikai megterhelés (pl. sport)
– Stressz
– Túlzott alkoholfogyasztás, dohányzás
– Fogyókúra, egyoldalú táplálkozás
– Időskor
– Terhesség, szoptatás
– Gyomor-bél betegségek
– Környezetszennyezés
– Immunrendszer legyengülése

 

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek

Ajánlott termékek