Ha még 5000 Ft értékben vásárol INGYENES KISZÁLLÍTÁS
0 db termék
0 Ft

Diéta-alapok pajzsmirigy-alulműködés esetére

A pajzsmirigy-alulműködés (hypothyreosis) egy olyan betegség, melynek során a pajzsmirigy hormonjaiból nem termelődik megfelelő mennyiség. Ezzel a fő probléma az, hogy ezekből a hormonokból szó szerint mindenhova jut a szervezetünkben – ideális esetben –, így ha „hiánycikké” válik, rengeteg tünetet produkálhat a fáradékonyságtól a hízáson át egészen a hajhullásig. A jó hír viszont, hogy akár természetes eszközökkel és odafigyeléssel jól normalizálható ez az állapot.

Fáradékonyság, koncentrációzavar. Olyan „apróságok” ezek, amiknek sokszor nem tulajdonítunk nagy jelentőséget, és csak legyintünk rá: ez is a hétköznapok rész! Pedig ezek az apró jelek akár pajzsmirigy-alulműködésre is utalhatnak, aminek nagyon komoly következményei lehetnek!

“Ételed legyen gyógyítód!” – mondta egykor Hippokratész és mi magunk is sokat idézzük ezt a gondolatot. Az egészséghez és normál testsúlyhoz vezető út egyik legfontosabb, pajzsmirigy-alulműködés esetén is kihagyhatatlan eleme a megfelelő táplálkozás. Ehhez adunk néhány fontos tanácsot az alábbiakban.

Az első lépés az étrendünk alapos átalakítása

Brokkoli, fejes káposzta, karfiol, retek, kelbimbó, karalábé, torma, kelkáposzta – ezek, az úgynevezett keresztesvirágú zöldségek azok, amik klinikailag bizonyítottan megnövelik a pajzsmirigy hormonjainak termelését, és így rengeteget segíthetnek a betegség tüneteinek csökkentésében.

Ezen zöldségek beépítése az étrendünkbe elengedhetetlen a gyógyulás útján,de nem is akárhogy: mindennapos fogyasztásuk javasolt. Már önmagában azzal, hogy növeled a zöldségbevitelt, alapjaiban teszel az egészségedért és testsúlyodért is. A legtöbb embernek azonban gondot okoz, hogyan tegye mindennapjai részévé a zöldségevést – ha te is ebbe a csoportba tartozol, akkor kattints ide és ez után a cikk után olvasd el tippjeinket a témában.


Néhány recept, ami szintén segíthet elindulni az úton – kattints arra, amelyik érdekel:

Csípős zöldségleves recept
Brokkolis-túrós pite
Avokádós brokkolileves almachips-szel
Kelbimbófasírt almával
Karfiolpörkölt
Laktató ázsiai zöldségleves
Zöldséges spagetti-pizza
Spárga-karfiol krémleves
Kelbimbós spagetti


Hozzá kell tennem, hogy a kutatók figyelmeztetnek, ezekkel a zöldségekkel sem szabad túlzásba esni. De hogy mennyi a „túl sok”? Itt tényleg bizarr mennyiségekre kell gondolni, baj ugyanis csak akkor van, ha valaki nagyjából két kilogramm kelbimbót elfogyaszt mindennap.

Ez volt az egyszerűbb, most jöjjön a nehezebb lépése a természetes gyógymódnak!

Ahhoz ugyanis, hogy a pajzsmirigy újra megfelelő mennyiségben termelje a hormonokat, a szakértők szerint arra van szükség, hogy csökkentsük, sőt, egyes esetekben akár teljesen megszüntessük a gluténbevitelt.


Mi az a glutén?
Egy komplex fehérje, amely többek között a búzában, rostban, árpában, bulgurban, kuszkuszban, és rozsban is megtalálható. Aki gluténmentes étrendet követ, annak a mindezekből készült liszt, tészta, bármilyen őrlemény, keverék, csíra, stb. fogyasztása tilos. Ettől még azonban nem kell lemondani sem a pékáruról, sem a tésztákról, hiszen rengeteg gluténmentes verzió készíthető és kapható is már a boltokban pl. kukorica-, rizs-, vagy burgonyalisztből készítve.


A kutatások bebizonyították, az emberi szervezet képes összekeverni a pajzsmirigy-szövetet a glutén részecskéivel, és így akkor is életbe léphet a védekező mechanizmus, ha nincs rá szükség, és megtámadhatja a pajzsmirigy hormonjait is.
A rossz hír pedig az, hogy a két gyógymódból az utóbbi a fontosabb és hatékonyabb, ugyanis ha nem csökkentjük érezhetően a gluténbevitelt, mit sem ér a zöldséges diéta. Szerencsére ma már egyre népszerűbbé, és így könnyebben kivitelezhetőbbé válik a gluténmentes étrendre való átállás, így nincs lehetetlen, minden csak elhatározás kérdése!

Íme néhány gluténmentes étel recepttárunkból – kattints arra, amelyik érdekel:

Spenót liszt és tej nélkül
Lenmagos-mákos gluténmentes kenyér
Epres-édesburgonyás süti
Levendulás-meggyes kevert sütemény

Tippek extra segítségként

Az első két étrendi javaslat alapvetően a hormonális egyensúlyod helyreállítását célozza: ha ez normalizálódik, a fogyás is sokkal könnyebben beindul. Emellett persze mind a zöldség-adagod növelése, mint a gluténmentesség eredményezhet már önmagában is fogyást, de mi azt szeretnénk, ha biztos lenne fogyókúrád sikere! Ehhez javaslatunk:

1. Csökkentsd a cukorfogyasztást

Tudjuk, hogy ezt “könnyű mondani”, de ez az egyik kulcs a vágyott alakhoz. Fő a fokozatosság: szép lassan iktasd ki az étrendedből a nassolnivalókat, majd cseréld le az egyéb, magas cukortartalmú ételeket másra. A hangsúly mindig a helyettesítésen van: ne lemondj a kedvencedről, hanem találj magadnak helyette más finomságot, vagy készítsd el házilag. További tippek “cukorfüggőség” csökkentésére ide kattintva.

2. Növeld a fehérjebevitelt

A fehérje tested egyik alapvető és fontos építőköve, többek között az egészséges bőrhöz, hajhoz és a megfelelő izomműködéshez is szükséges. Emellett fontos tulajdonsága, hogy laktató, ráadásul nem csak az éhséget csökkenti, hanem a nassolás utáni vágyat is. Diétádat mindenképp egészítsd ki megnövelt fehérjebevitellel, ehhez személyes javaslatunk glutén-és cukormentes növényi fehérjénk, amelyet ide kattintva találsz.

Felhasznált irodalom

dietvsdisease.org/the-best-diet-for-an-underactive-thyroid/#An_underactive_thyroid_diet_plan
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15466943
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8862477

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Kapcsolódó cikkek