Ha még 5000 Ft értékben vásárol INGYENES KISZÁLLÍTÁS
0 db termék
0 Ft

A téli napfényhiány hatása az egészségre

A napfény maga az élet: hosszan tartó hiánya a téli hónapok alatt testileg és lelkileg is megterheli a szervezetünket. Biztosan te is észrevetted már azt, hogy télen gyakrabban vagy levert, fáradt és könnyebben megbetegszel. Ezeknek a tüneteknek egyik legfőbb okozója a kevés napfény. Ha érdekel, hogy pontosan milyen egészségügyi következményei vannak a napfényhiánynak, illetve mit tudsz tenni ezek ellen, akkor ezt a cikket mindenképp el kell olvasnod!

D-vitamin-hiány alakul ki

Közismert tény, hogy a D-vitamint nagyrészt a szervezet maga állítja elő napfény hatására. A D-vitamin nélkülözhetetlen, hiszen minden sejtünknek szüksége van rá. Egyensúlyban tartja a szervezet kalcium szintjét, segíti a kalcium beépülését, így megelőzni a csontritkulást is, felerősíti az immunrendszert, csökkenti számos betegség kockázatát (magas vérnyomás, rák, keringési betegségek, autoimmun betegségek, stb.).

Egy országos felmérés szerint tízből kilenc felnőtt D-vitamin hiányos a tél végére. A gyermekek esetében még rosszabb a helyzet: a kisebbek ősszel és télen a szükséges D-vitamin mennyiség alig 2-4 százalékához jutnak hozzá. A D-vitamin hiány jelei lehetnek: csont- és izomfájdalom, letörtség, túlsúly, legyengült immunrendszer, asztma, szív- és érrendszeri betegség.

Az immunrendszer sérülékenyebbé válik

Megfázás, nátha, torokfájás kezelése otthonTalán meglepő, de a hideg idő önmagában nem okoz megfázást vagy influenzát. Akkor mégis miért van az, hogy télen sokkal könnyebben lebetegszünk? Két fő oka is van.

A hideg, téli napokon jelentősen több időt töltünk zárt térben, minimálisra csökkentjük a szellőztetést, ettől megnövekszik a vírusok koncentrációja a levegőben, amiket nagyobb eséllyel lélegzünk be. A zsúfolt tömegközlekedési eszközök használata ezt a veszélyt tovább növeli.

A másik ok közvetlenül a napfényhiányhoz kapcsolódik: a legújabb kutatások szerint ugyanis a napfényen múlik, hogy testünk immunrendszere mennyire erős. Az immunrendszer első számú védői az úgynevezett T-sejtek, melyek aktiválásához D-vitaminra van szükség – amit pedig a napsugárzás biztosít.

Lassul az anyagcsere

Ellentétben sok erdei állattal, az ember nem alszik szó szerint téli álmot, a hideg hónapokban mégis megváltozik a mi anyagcserénk ritmusa, gyorsasága is. Kutatások igazolták, hogy az UV sugárzás (melyből télen csak keveset kapunk) hatására olyan kémiai vegyületek termelése indul el a szervezetben, amelyek az anyagcsere működését segítik.

Télen a fizikai aktivitásunk is csökken, hiszen sokkal szívesebben lustálkodunk a fűtött lakásban, mint hogy kint mozogjunk. Az év végi ünnepi időszak is a pihenésről és a nagy lakomákról szól. A lassult anyagcsere miatt elkezdődik a zsírraktározás, és mivel nem járunk el mozogni, így óhatatlanul és alattomosan kúsznak fel ránk a plusz kilók.

Insomnia, nem tudok aludni, mit tegyekSzezonális depresszió alakulhat ki

A fényhiány nem csak a testre, de a lélekre is hatással van. A téli depresszió, vagy más néven szezonális hangulati zavar (seasonal affective disorder – SAD) legfőbb oka a kevés napfény. A leggyakoribb tünetek: depresszió, reményvesztettség, ingerlékenység, csökkent energiaszint, szociális elszigetelődés, alvászavar, aluszékonyság, súlygyarapodás, koncentrálási és döntéshozatali nehézség.

A téli depresszió pontos oka egyelőre ismeretlen, de több elmélet is létezik arra, hogy mi állhat a hátterében:

Melatonin elmélet: A fényhiány hatására az agyban a tobozmirigy egy melatonin nevű hormont választ ki. A melatonin szerepet játszik az alvásciklus és a hangulat szabályozásában. Túlzott termelése kedvetlenséget, megnövekedett alvásigényt, fáradtságérzetet okozhat.
Cirkadián fáziseltolódás elmélet: A cirkadián ritmus egy olyan, nagyjából 24 órás ciklus, ami az élőlények biokémiai, fiziológiai folyamataiban vagy viselkedésében lép fel. Ez a szervezet biológiai órája, amit a környezeti ingerek szinkronizálnak. Az egyik fő szinkronizáló tényező a retinát érő fényerő. A fáziseltolódás elmélet szerint a téli depresszió a szervezet 24 órás alvás-ébrenlét ciklusában bekövetkező zavar, mely során felborul a működés megszokott ritmusa.
A neurotranszmitterek alacsony szintje: Kutatások szerint a téli depresszióban szenvedő emberek szervezetében vészesen alacsony bizonyos neurotranszmitterek szintje. A napfényes órák csökkenésével a hangulatért felelős szerotonin, dopamin és norepinefrin szint is csökken, s ez depresszióhoz vezethet.

Egyes felmérések szerint télen minden harmadik ember szezonális hangulati zavarban szenved. Első megjelenése 18-30 éves kor közé tehető, de a tünetek már korábban is jelentkezhetnek. Előfordulása a nőknél kétszer gyakoribb, mint férfiaknál.

Mi a megoldás a napfényhiányra?

A legjobb megoldás természetesen az lenne, ha olyan égövbe költöznénk, ahol egész évben hét ágra süt a nap, és elegendő időt töltenénk ott a szabadban. Mivel ez legtöbbünk számára nem kivitelezhető, a második legjobb megoldás a napfényhiány következményeinek megelőzése, orvoslása.

Az első és legfontosabb dolog, hogy az őszi-téli hónapokban a „napfényvitamin” pótlásáról gondoskodjunk. Étkezés útján pótolható a napfény csökkenésével kieső D-vitamin egy része, de nem a teljes ajánlott napi szükséglet. A máj, az olajos halak, a tojás, a vaj és a margarin – ezek ugyan jó D-vitamin források, de jelentős mennyiséget kéne minden nap fogyasztani belőlük ahhoz, hogy elérjük a szükséges szintet. Éppen ezért inkább érdemes étrend-kiegészítőt szedni a kritikus napfényhiányos időszakban, így gyorsan, napi 1 kapszula bevételével hozzájuthatunk ehhez a nélkülözhetetlen vitaminhoz.

Az immunerősítés érdekében érdemes még ilyenkor a napi C-vitamin bevitelt is megnövelni. Tudtad például, hogy Szent-Györgyi Albert, a C-vitamin felfedezője, eleinte napi 1000 mg, később 4-5000 mg, idős korára pedig 8000 mg C-vitamint szedett télen-nyáron?

Az anyagcsere lassulása ellen gyógyír a rendszeres, legalább heti háromszori testmozgás, a túlevés és korlátlan nassolások elkerülése, illetve nem árt egy anyagcsere-pörgető étrend-kiegészítő sem (például króm, zöld kávé). A szezonális depresszió tüneteire jól jöhet a természetes antidepresszív hatással bíró orbáncű szedése.

A téli depresszióra és napfényhiányra egy itthon még kevésbé ismert megoldás a fényterápia. Ez egy úgynevezett teljes spektrumú mesterséges fényforrás segítségével történik, ami a napfényt 95 százalékban utánozza. Lebarnulni nem lehet tőle, mert az UV-spektrum hiányzik belőle, viszont segít helyreállítani az alvás-ébrenlét-ciklust és hormonrendszerünk megfelelő működését.

Hozzászólások

Kérdése van?

Kíváncsi termékeinkkel kapcsolatban valamire és nem találja a választ?

Írja le nekünk, hogy miről olvasna szívesen és mi utánajárunk Önnek!

Itt írja meg üzenetét

Felhasznált irodalom

https://www.sunsprite.com/blog/9-ways-a-lack-of-sun-is-killing-you/
http://epa.oszk.hu/02400/02454/00040/pdf/EPA02454_neurohun_2010_483-494.pdf
http://www.everydayhealth.com/healthy-living/0921/welcome-autumn.aspx
http://www.castanet.net/news/Natural-Health-News/68141/Get-your-winter-sun
http://uk.businessinsider.com/shorter-winter-days-less-light-affect-health-mood-2016-11

Kapcsolódó cikkek

Ajánlott termékek